Lysdæmper til en afbryder i en dobbeltkontakt

Hej - jeg er ny her og ved stort set intet om el-installationer, men har mere eller mindre desperat brug for en lysdæmper i en kontakt, som styrer noget lys der på daglig basis blænder mig når jeg ligger i sofaen.

Jeg har vedhæftet 4 billeder af min stikkontakt, som har to afbrydere. Det jeg gerne vil opnå er at kunne dæmpe lyset, som sidder på den ene afbryder. Det jeg forestiller mig er noget i stil med: 

  • Enten en rektangulær dæmper, hvor lyset er slukket hvis slideren er helt i bund.
  • Eller udvide den eksisterende stikkontakt, så jeg kan have et hjul istedet på 1 kontakt, og en afbryder på en anden kontakt.

Begge løsninger vil være helt fine for mig, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal gribe det an. For det første synes jeg ikke jeg kan finde en rektangulær dæmper uden at få et stik med ved siden af også (f.eks.: http://lk.dk/images/Privat/Produktt...63x391.jpg). For det andet er jeg slet ikke sikker på at jeg selv må udvide kontakten, sådan at der kommer to kontaker med hver en afbryder.

Kan nogen hjælpe mig igang? Jeg vil gerne vide, hvis det er noget jeg slet ikke selv må - så må jeg se om jeg kan finde en elektriker til det istedet.

Kontakt med to arbrydere
Jeg har vippet dækslerne af og skruet kontakten ud af væggen for at se hvad der gemte sig bagved
Nedefra
Oppefra

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart kan du ikke sætte en dæmper på kun den ene af afbryderne i din kroneafbryder. Du skal have udvidet så du har 2, altså dobbelt så stor.

Det kan laves ved at placere en afbryder/lysdæmper ( det hedder afbryder, ikke stikkontakt - en stikkontakt er den med huller i som du kan sætte en stikprop i ) under den anden - det ser ud til at ledningerne kommer oppefra.

Og nej, det må du ikke lave selv - det er autoriseret arbejde.

Han vil hugge den gamle trædåse ud og sætte en dobbelt i i stedet. Er han lidt forsigtig behøver han ikke ødelægge din væg mere end det kan dækkes med rammen til afbryderne.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis du bruger begge tangenter i din kroneafbryder til hver sin lampe, så kan du som EISOE beskriver ikke gøre det i den nuværende indmuringsdåse.
Bruger du kun den ene, eller må begge lamper køre på samme dæmper, kan det lade sig gøre. Så du må lige tage stilling inden der kommer en forklaring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
du kan køre dæmpning trådløst. der findes enheder, der skydes ind mellem lampe og afbryder. en fjernbetjening tænder og slukker for lampen og kan styre op til 4 enheder. der er mulighed for dæmpning. de viste afbrydere skal være konstant tændte.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis