Råd ang eksisterende / ny gulvvarme

Hej.

Jeg skal have støbt nyt gulv i 100kvm ud af 140kvm. og der skal lægges gulvvarme i det nye. Der ligger i forvejen gulvvarme i "Soveværelse" samt "Stue 2". Det er dog et stort rum idag. Mit spørgsmål er om det kommer til at fungere med at køre det på én kreds, eller om jeg skal lave det om, og hvordan?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på LDS

Jeg forstår dig sådan at  gulvvarme er 1 kreds nu ("sovev". + stue 2) og det er de ca. 40 kvm så kan det fortsat køre på 1 kreds. Men resten af huset skal have 1 kreds for hvert rum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan godt risikere kold + varm gulv , hvis du har 2 termostater der styrer. Men kører du med 2 kredse og  2 telestater på den samme termostat i det store rum, vil de altid åbne samtidig. og dermed har du altid varme samtidig. Så kan du som man altid gør, regulere ned på gennemstrømningsventil på de korteste strenge, så modstanden i alle kredse er lige stor.

Det næste gælder generelt i hele huset:  husk at køre med lav fremløbstemperatur, så termostater kalder på varme det meste af tiden. Så får du størst komfort. Når så du ikke kan opretholde rumtemperatur i en strengere vinter må fremløbstemperatur skrues lidt op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kører på 1 slange i hele rummet. Jeg var bange for der enten ville blive for varmt i soveværelset eller for koldt i stue2. Men så fandt jeg denne artikkel:
http://www.bolius.dk/pas-paa-med-koeligt-sovevaerelse-23326/

Så vi må vænne os til lidt højere temperatur i soveværelset, og samtidig få et bedre indeklima :-)

Skal man justere på gulvvarme henholdsvis sommer/vinter?

Nu misforstår jeg lidt. Jeg regner med at tegnene omkring "soveværelse" og "Stue 2"  betyder at det ikke bruges til soverværelse længere, men skal være 1 stor stue. Og at du skal have en ny gulvvarmeslange i "stue 1"

Og ja - Det er ligesom med slankekure / sundhedsapostle / stenalderkost. Du kan altid finde artikler der skriver at det er sundt at sove kold og have gode argumenter for det, ligesom andre artikler har lige så gode argumenter for at sove varmt.

Jeg mener at man skal justere på gulvvarme en gang imellem for at  få størst comfort. Hvis du konstant kører med den høje fremløbstemperatur der passer ved -15 grC og blæst. Så vil du i varmere perioder opleve kolde gulve i lange perioder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Den gang vi flyttede ind støbte vi gulv i markeringen "soveværelse" + "Stue2" I dag er det en stor stue, men har planer om at tage 15-20kvm til nyt soveværelse. Er dog bekymret for temperaturen efter som det kører på en kreds!

Nå - på den måde, det kan du have ret i. Men du har vel ikke mulighed for at gøre det anderledes. Det kommer an på hvilken retning gulvvarmesløjfer er lagt i. Er de lagt på langs ad huset kan du jo ikke bryde ind og dele kredsen. Er det på tværs kan man vel hugge lidt gulv op, og lave en samling. OG hvis alle lukker øjnene er der ingen der ser dem under gulvet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis