Elektrisk slagnøgle..

Jeg kunne godt tænke mig en slagnøgle til når jeg skal pille ved knallerten, men jeg er totalt nærrig og har absolut ikke tænkt mig at bruge flere tusind på det. Hvad er folks erfaringer med elektriske slagnøgler, er det noget lort eller virker det fint? Harald Nyborg har denne her: http://www.harald-nyborg.dk/p7568/f...aender-1-2

Er den for billig, kan jeg bruge den til noget? Det er kun til meget begrænset brug, har ikke behov for professionelt udstyr overhovedet..

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af marcusrv på 01-04-2015 21:25

Jeg kunne godt tænke mig en slagnøgle til når jeg skal pille ved knallerten, men jeg er totalt nærrig og har absolut ikke tænkt mig at bruge flere tusind på det. Hvad er folks erfaringer med elektriske slagnøgler, er det noget lort eller virker det fint? Harald Nyborg har denne her: http://www.harald-nyborg.dk/p7568/f...aender-1-2

Er den for billig, kan jeg bruge den til noget? Det er kun til meget begrænset brug, har ikke behov for professionelt udstyr overhovedet..

Er det ikke at skyde over målet at bruge slagnøgle for at reparere knallert. Jeg bruger en lignende, når jeg skifter hjul på dytten, det fungerer udmærket.

 

 


fase

Altså, hvis man skal pille ved varioen, eller ind at skifte stator på scooteren, er en slagnøgle nødvendig. Det er den eneste mulighed. Men som sagt, det er ikke et værktøj jeg kommer til at bruge særligt ofte og vil derfor ikke bruge super mange penge på det

Og hvad betyder det at der står "1/2"?

Skrevet af marcusrv på 01-04-2015 21:35

Altså, hvis man skal pille ved varioen, eller ind at skifte stator på scooteren, er en slagnøgle nødvendig. Det er den eneste mulighed. Men som sagt, det er ikke et værktøj jeg kommer til at bruge særligt ofte og vil derfor ikke bruge super mange penge på det

Og hvad betyder det at der står "1/2"?

Når der står ½" betyder det, at firkanten på nøglen er beregnet til toppe med ½" firkantet hul. Når du bruger slagnøgle, bør du også bruge toppe, som er beregnet til brug med slagnøgle.

 

 


fase
S. Fabrin hvilken slagnøgle bruger du til hjulene?

Jeg har prøvet Haralds Nyborgs "Ford" model. Den kunne ikke løsne boltene på min bil. Har overvejet Biltemas men det er nok samme svaghed. Har også en til trykluft, den kan heller ikke men det skyldes nok kompressoren, der bare er en 1,5 HK hobbykompressor.

Mine bolte er spændt efter forskifterne, så det er ikke fordi de er overspændt, at den ikke kan løsne dem. Det er alu-fælge, der jo er lettere at løsne end jernfælge.

Har Biltemas og fik skiftet til vinter-hjul med den'.

Er lidt spændt på om den så også magter at skifte/løsne igen.

Den jeg har er til kompressor og kan spænde med hele 310 Nm købte en top ved T Hansen en' 17 nøgle/top der angivelig skulle hindre overspænding af boltene.

Så er det lige hvordan den teknologi virker (modvirke overspænding)

Kompressoren er kun en lille hobby en' som nok står i rigtig mange hjem efterhånden, og en garage-donkraft 2 tons.

Så er noget spændt på om det nu også fungere efter hensigten, en meget lang tynd luftslange er nok ikke det bedste udgangs-punkt, tro jeg, det vil den nærmeste fremtid vise, om det er kram eller skrammel.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Når en bolt er spændt til et vist moment, eks 150 NM, vil det kræve et højere moment at løsne den.

Jeg har en Makita 18 volt li-on akku slagnøgle, den spænder 230NM, den kan som regel løsne boltene på mine stålfælge, men det hænder der er et par stykker, den ikke kan undolere. (jeg efterspænder med håndkraft, og spænder nok lidt for hårdt)

Husk at når i bruger slagnøgler, forringer det slagkraften hvis der er forlænger på toppen, så toppen direkte på nøglens firkant, hvis det er muligt, så slår den bedre.

Bruger man en slagnøgle til luft, brug så kort slange som muligt, og gerne en med 10mm "hul", især spiralslanger er dårlige, der er alt for meget modstand i, er min erfaring.

Ja Jens det med slangen mener jeg også er ret afgørende, men det kan måske hjælpe lidt på det ved at bruge en krydsnøgle, til lige at løsne med til en' begyndelse.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 01-04-2015 22:46

Har Biltemas og fik skiftet til vinter-hjul med den'.

Er lidt spændt på om den så også magter at skifte/løsne igen.

Den jeg har er til kompressor og kan spænde med hele 310 Nm købte en top ved T Hansen en' 17 nøgle/top der angivelig skulle hindre overspænding af boltene.

Så er det lige hvordan den teknologi virker (modvirke overspænding)

Kompressoren er kun en lille hobby en' som nok står i rigtig mange hjem efterhånden, og en garage-donkraft 2 tons.

Så er noget spændt på om det nu også fungere efter hensigten, en meget lang tynd luftslange er nok ikke det bedste udgangs-punkt, tro jeg, det vil den nærmeste fremtid vise, om det er kram eller skrammel.

Jeg bruger kun slagnøglen til at løsne med. Fastspænding er med momentnøgle, nu mest førdi jeg ikke har fået købt en momentnøgle til slagnøglen.

 

 

 


fase

Moment nøgle er vel også mere til Allu fælge eller tar' jeg helt fejl her.

Har bare stålfælge til min lille Mii.

Min ryg blev het smadret, og det tog mig 2 dage at skifte da jeg "kun" havde den alm. donkraft/nøgle der fulgte med bilen.

Men er da spændt på hvordan, og om luft-nøglen kan løsne når jeg skal/vil skifte til sommer dæk igen.

Men momentnøgle er da megt fint, på den vis er du og andre sikker på at der spændes helt korrekt hver gang.

Denne nøgle købt ved T Hansen koster ikke så meget, synes at huske at det var ca. 1½ hundrede kr. så det er jo ikke den helt store investering.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 02-04-2015 10:49

Moment nøgle er vel også mere til Allu fælge eller tar' jeg helt fejl her.

Har bare stålfælge til min lille Mii.

Min ryg blev het smadret, og det tog mig 2 dage at skifte da jeg "kun" havde den alm. donkraft/nøgle der fulgte med bilen.

Men er da spændt på hvordan, og om luft-nøglen kan løsne når jeg skal/vil skifte til sommer dæk igen.

Men momentnøgle er da megt fint, på den vis er du og andre sikker på at der spændes helt korrekt hver gang.

Denne nøgle købt ved T Hansen koster ikke så meget, synes at huske at det var ca. 1½ hundrede kr. så det er jo ikke den helt store investering.

 

Maskinsnedker jeg bruger også momentnøgle til mine stålfælge, fordi det ikke kun drejer sig om fælgene men også om de flanger, hjulene bliver spændt fast på.

 

 

 


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis