hvilke olietryksmålere kan man bruge på MD11c?

Hejsa

Jeg har en Volvo Penta MD11c fra 1983 (ferskvandskølet) i min sejlbåd som jeg er glad for (pånær da jeg måtte skifte toppakning på den i vinters) .

Nu er det gået op for mig at det er en gammel motor og den har sikkert en gammel oliepumpe også, så jeg kunne jeg godt tænke mig at overvåge olietrykket lidt tættere. Jeg har en alarm (som måske virker) men jeg kunne godt tænke mig at få en konstant måling på olietrykket når den tøffer. Når jeg kan se en viser eller et tal, så får jeg det godt igen tror jeg

Trykket på olien skulle ligge i spillerummet 11-42 PSi afhængig af belastning, men er det ligegyldtigt hvilken olietryksmåler man monterer? Olietryksgiveren har kun eet stik på sig så man må vel kunne læse noget mellem denne og stel, oder was?

Kan man bare købe et gammelt patinerede dejligt analogt instrument og montere mellem giveren og stel parallelt med alarmen, - og vupti så kan man se viseren flytte sig? Jeg kan se man nærmest ikke kan få nogen der har en skala så lille som den jeg skal bruge

Jeg vil helst ikke bruge 2-3000 på en original volvo måler.

 

 

 


2000RPM er mere end rigeligt
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan købe olietryksmålere til netop dette. Vema laver et med 5 bar, og et med 10 bar, og mener de koster 5-6 hundrede
Tror du kan finde dem hos Masnedø, Tempo bådudtyr m.fl. Der kan også findes fittings.
Jeg har selv en penta 2002 hvor jeg har sat meter på.

 

Fedt, men betyder det man skal skifte den originale giver som sidder på motoren. Skiftede du den da du monterede en olietryksmåler på din Panta?

Der måles vel modstand (ohm) som er det instrumentet aflæser. Jeg er bare interesseret i en billig løsning som virker


2000RPM er mere end rigeligt

Ok, men så skal man skifte giveren/føleren kan jeg se. For det skal jo passe sammen åbenbart. Det er ikke sådan at der bare er et ohm tal man kan aflæse og en international standard for hvad det betyder. Så jeg skal skifte føleren så den passer til instrumentet, er det ikke rigtigt?


2000RPM er mere end rigeligt

Hej.
Jeg skruede olietryksgiveren der bruges til alarmen ud, satte et T stykke i, satte giveren tilbage i t stykket, og satte føleren til instrumentet i det ledige hul, og trak ledning op til metret, og vupti, der var udslag. ;0))))

Det originale system på den efterhånden gamle motor er en simpel kontakt, der slutter når olietrykket er under det tilladte. Det er derfor, at olietryksalarmen lyder indtil motoren er startet.


Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis