Pillefyr

Vi har haft pillefyr Edil Kamin 18 (italiensk flot design) i 2 år og havde i starten mange problemer med f.eks. Air Flow, indtil vi lærte at rense (rengøre kanaler) og andet, så nu kører det nogenlunde tilfredsstillende. Vi kan ikke forstå, hvorfor vores hvide skorsten snart er helt sort og den sorte røg lugter til gene for naboerne og når røgen slår ned, har vi lugten gennem de åbenstående vinduer. Skorstensfejeren siger, at det måske kan hjælpe med et filter - andre at det ikke hjælper. Leverandøren har ikke ret meget forstand på dette pillefyr.

Er der mon nogle der kender til et sådant problem ?

Venlig hilsen

Ruth Christiansen tlf. 4063 7118

 


<p>&#160;Tulle</p>
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er noget der siger mig i ikke har nok luft til og lave en ordentelig forbrænding i jeres "kamin".

Øh, hvad er det for et filter der skulle hjælpe ???  Indrømmet, jeg har aldrig i mine dage hørt om et sådanne filter. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Ruth Christiansen på 31-03-2015 22:06

Tak for svar Leif. Fyret står i et lille bryggers og derfor nok ikke luft nok, Det kan være årsagen til for meget sort røg.

Mvh Ruth

Øh, nu det er ikke rummets størrelse der bestemmer om fyret får luft nok, det er størrelsen på det luftindtag i har til rummet ude fra. Man har en tommelfingerregel der siger at arealet bør være det samme som skorstenens lysning !!!  Omtalte åbning bør man naturligvis ikke under nogle omstændigheder lukke. 

Hvordan ser røgen ud der kommer op af skorstenen ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak igen Leif. Vi har en trækkanal i vinduet på 15 cm i dia. som har været lukket hele vinteren, det kan være problemet. Jeg har åbnet den nu, så må vi se om det hjælper på den sorte røg..

Mvh Ruth


<p>&#160;Tulle</p>
Skrevet af Ruth Christiansen på 01-04-2015 09:32

Tak igen Leif. Vi har en trækkanal i vinduet på 15 cm i dia. som har været lukket hele vinteren, det kan være problemet. Jeg har åbnet den nu, så må vi se om det hjælper på den sorte røg..

Mvh Ruth

Ja så går det da rigtig galt når i lukker for lufttilførslen til rummet, dog afhænig af hvor tæt huset er til andre rum/udaftil.

Det kunne også være at fyret trænger til en justering af pille/luftmængden ??? Det er noget man hele tiden bør holde nøje øje med som pillefyrsejer.

Når fyret kører med sort røg op af skorstenen bruger i mange flere piller end nødvendigt. Endelig får i også glanssod i kedel/røgrør/skorstenen, der meget vel kan udvikle sig til en skorstensbrand med flere meter flammer op af hullet ovenud og hidkaldelse af brandvæsen skorstensfejer til fjernelse af glanssod osv.  Det er slet ikke billigt nu til dags og blive betjent ufrivilligt af de folk. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis