Tommestok - Værd at ofre penge på den "dyre"?

Hej Lav-det-selv.

Hvad er folks erfaringer med tommestokke?

Er der stor forskel på Hultafors's den "dyre", (eller lign?) og så den billige fra Harald Nyborg/Biltema?

Der er tale om alm. tommestok i træ, på 2 meter.

Giver gerne det ekstra for den "dyre" tommestok, men er lidt nysgerrig, hvorvidt den er "bedre" (Nemmere at folde sammen/ud, knækker ikke så nemt, mere holdbar eller lign...)

Jeg ved godt at det er småpenge, men er lige så meget nysgerrig omkring hvad forskellen er :-)

Er 10 eller 12 led at foretrække, når i snakker 2 meter tommestok?

Ser frem til at høre fra Jer :-)

Hej Lav-det-selv. Hvad er folks erfaringer med... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er stivheden, hvis du sammenligner den med en alm. i træ S.Fabrin? Er de meget ens, eller er den meget "løs i det"? :-)
Skrevet af Syndicate på 31-03-2015 19:24
Hvordan er stivheden, hvis du sammenligner den med en alm. i træ S.Fabrin? Er de meget ens, eller er den meget "løs i det"? :-)

Jeg synes ikke, at den er løs i det, og hvis jeg skulle købe en tommestok igen, blev det en magen til. Det ville sikkert holde min tid ud.

 

 

 


fase
Tak for dit svar.

Virker tillokkende at købe en Hultafors i glasfiber :-)

Eller talmeter vistnok fra Hultafors (husker måske ikke producenten)

Talmeter kan fås i en 2 & 3 meter. (stålbånd)

Har den fordel synes jeg at den "tunge´" der kan klappes ud er 100mm, når denne tunge er slået ud er det de røde tal der skal aflæses. (ellers de sorte)

Det er nemt at allæse f.eks. indvendige mål i et mørkt skab, bare du undlader at trykke på udløseren.

Desuden har den "indbygget" yderligere en funktion at der kan måles omkreds og diameter, men alle disse ting står på brugsanvisningen.

Det er mit foretrukne måle bånd.

Andre skal man lægge 75 mm til og det synes jeg er noget bøvl, for at bruge det udtryk.

Da jeg kom i lære for mange år siden brugte vi udelukkende tommestokke i træ, der' ku' være op til flere mm forskel på 2 tommestokke, og det er jo ikke tilfreds-stillende resultater.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 31-03-2015 19:44

Eller talmeter vistnok fra Hultafors (husker måske ikke producenten)

Talmeter kan fås i en 2 & 3 meter. (stålbånd)

Har den fordel synes jeg at den "tunge´" der kan klappes ud er 100mm, når denne tunge er slået ud er det de røde tal der skal aflæses.

Det er nemt at allæse f.eks. indvendige mål i et mørkt skab, bare du undlader at trykke på udløseren.

Desuden har den "indbygget" yderligere en funktion at der kan måles omkreds og diameter, men alle disse ting står på brugsanvisningen.

Det er mit foretrukne måle bånd.

Andre skal man lægge 75 mm til og det synes jeg er noget bøvl, for at bruge det udtryk.

Da jeg kom i lære for mange år siden brugte vi udelukkende tommestokke i træ, der' ku' være op til flere mm forskel på 2 tommestokke, og det er jo ikke tilfreds-stillende resultater.

Hej Maskinsnedker.

Tak for dit svar.

Har selv et talmeter på 3 meter, hvor "tungen" kan klappes ud, og man så blot ser på de røde tal.

Fungerer super godt.

 

Det ændrer dog ikke på, at en tommestok (for mig), er rigtig rar at have af og til.
Og jeg gider ikke købe noget skidt, men vil hellere købe noget ordenligt første igang, i stedet for at købe noget billigt, og så alligevel finde ud af, at det ikke var det rigtige.

Derfor jeg spørger Jer kloge folk herinde :-)

 

 

Annonce

Jamen det er da også rigtigt, du søgte jo på tommestok.

Jeg nævnt målebåndet for at dette også var en mulighed. (ikke sikkert du vidste det)

Og mere nøjagtig i min hverdag.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har også en "tomme stok" i plast/glasfiber, utrolig holdbar, men noget tungere en træ modellen.

Sjovt du nævner nøjagtigheden på træ tommestokke, Maskinsnedker.
Jeg så engang et par ældre tømrere, der skulle bygge en kvist på et hus.
De startede med at sammenholde deres tommestokke, for at være sikker på de stemmet overens.

Tror det var meget almindelig dengang jeg var i lære, det var først efter Tek. Skole Skive jeg blev bekendt med Talmeter, der blev vi alle "udstyret" dvs. lånt med disse.

Men den gang var der Danske, Engelske, Svenske & Norske " synes jeg at huske længe siden jo, 1969/70

Ja ellers kan der jo ikke laves nøjagtigt arbejde, arbejdede sidst sammen med en bådbygger & skibs-tømrer, de sagde at det ikke kom sig så nøje når det var indenfor en Træsko længde. 

En' dråbe olie gavnede på oplukket.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis