Tommestok - Værd at ofre penge på den "dyre"?

Hej Lav-det-selv.

Hvad er folks erfaringer med tommestokke?

Er der stor forskel på Hultafors's den "dyre", (eller lign?) og så den billige fra Harald Nyborg/Biltema?

Der er tale om alm. tommestok i træ, på 2 meter.

Giver gerne det ekstra for den "dyre" tommestok, men er lidt nysgerrig, hvorvidt den er "bedre" (Nemmere at folde sammen/ud, knækker ikke så nemt, mere holdbar eller lign...)

Jeg ved godt at det er småpenge, men er lige så meget nysgerrig omkring hvad forskellen er :-)

Er 10 eller 12 led at foretrække, når i snakker 2 meter tommestok?

Ser frem til at høre fra Jer :-)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har prøvet både den billige fra Harald Skrald, Stanley fra Harald Skrald, og Hultafors.
Hultafors er den bedste. Men den fra Stanley er faktisk også udemærket, og HN har den ofte på tilbud til 15,-

Tak for dit svar aaroe!

Jeg kan pt. ikke finde nogen Stanley tommestok hos HN.

Fedt med en mening om hvilken der er den bedste, så har jeg lidt at gå efter.

Forsæt endelig med de gode svar

Du skal da have en tommestok i glasfber. Den knækker ikke let, kan tåle at blive våd, den kan bøjes mere end en af træ o.s.v. Den jeg har er med 10 led. Måske synes du den er lidt dyr, men den holder længe.

 

 


fase
Tak for dit svar S.Fabrin.
Det vil jeg bestemt overveje, lyder som gode egenskaber.

Jeg har en i billig model i "plastik" pt., det er noget skrammel, men tænker ikke at plastik og glasfiber kan sammenlignes hvad det angår :-)

De billige fra 10 kroners marked er ikke meget værd. De knækker nemt og bliver let slidt, så man ikke kan se stregerne der hvor leddene rammer hinanden, når den er foldet sammen.

Jeg bruger Hultafors trætommestok (tekninsk set er det en meterstok, da den ikke har tommer) med 10 led, fordi den er smallere at have i lommen (og gammel vane). 

Til brug i værkstedet har jeg lige købt et båndmål... så må vi se om det er bedre at bruge end den gamle tommestok.

Jeg har også en glasfiber til det udendørs, men bruger den sjældent... man er jo et vane dyr, og griber den tommestok som man altid bruger  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Tak for svar PinkHenrik.

Er også stor fortaler for båndmål, og dem har jeg altid brugt, men må erkende at en tommestok er rigtig rar at have på sig af og til.

Kan godt se fordelen i en glasfiber-tommestok ude i vådt vejr mv., og så en i træ til det "tørre".

Men hvis Hultafors's i glasfiber, er meget "som en i træ", kunne den godt være interessant.

Er der nogen der kan be/afkræfte dette?

Som sagt har jeg en i "plastik/glasfiber", til en 20'er, og den er sku LANGT fra lige så god, som en i træ :-)

Hultafors er langt den bedste, men den er sart, -den knækker let og den kan ikke tåle vand. Den er behagelig at røre ved og den fungerer perfekt i leddene. Men lidt for dyr.

De plastikstokke jeg har prøver er ikke rare at røre ved, de er skarpkantede og slatne. Og så er de blødere end Hultafors, det kan somme tider være en fordel, men i de fleste tilfælde ikke.

Men altså, det er nok bare en vanesag. Et tremeter båndmål er let at have i lommen og hurtig at anvende.

 


Venlig hilsen
Knud
Tak for svar Knud.
Endnu et "plus" til Hultafors.

Nogen der har en glasfiber-tommestok fra Hultafors, som kan fortælle om den har samme "egenskaber/stivhed" som en i træ, eller om den er "slatten"? :-)

Nu blev jeg nysgerrig og var lige ude og kikke på min glasfiber/plastik "pind".

Jeg kan ikke se noget fabrikat på den, og den er lidt mere "leddeløs" end dem i træ. 

Det skulle jo gerne være sådan at du kan slå den helt ud og så holde i det yderste led, uden at vægten af tommestokken får den til at "knække"... det kunne min glasfiber ikke 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 31-03-2015 18:43

Nu blev jeg nysgerrig og var lige ude og kikke på min glasfiber/plastik "pind".

Jeg kan ikke se noget fabrikat på den, og den er lidt mere "leddeløs" end dem i træ. 

Det skulle jo gerne være sådan at du kan slå den helt ud og så holde i det yderste led, uden at vægten af tommestokken får den til at "knække"... det kunne min glasfiber ikke 

 

Den glasfiber/plastik tommestok/meterstok, jeg har, er af fabrikatet Hultafors. Jeg har haft sådan en i mange år, ja faktisk indtil jeg ikke kunne se tallene mere, men gik over til at tælle antal led , når jeg skulle måle op til kabel. Så vil jeg lige tilføje, at et målebånd ikke kan bruges til at fiske noget op fra en kloakbrønd eller andre snævre rum. . Så derfor ingen målebånd og så passer målebåndet heller ikke i tommestoklommen.

 

 

 


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis