Gulvstrø dimensioner og brug

Jeg har set på tråde i forummet men synes ikke at kunne finde svar på mine spørgsmål.
Så lige 5 hurtige spørgsmål jeg håber i kan hjælpe os afsted med?

1. Jeg har læst flere stedet at der skal være 18-22 grader i et hus hvor der lægges gulvstrø. Vi er ved at totaltrenovere vores hus og skal have gulvvarme i denne nye gulvkonstruktion. Der er derved ikke varme på huset og vel kun ca. 10 grader nu (el-varme og brændeovn varmer op ind i mellem). Hvad vil der ske hvis vi lægger gulvet ved den temperatur?

 

2. Jeg læser at man skal bruge gulvstrø som er 45mm bredt. Vi havde planlagt at bruge denne:
http://www.lavpris-byg.dk/gulvstr%C...-5196.html
Men den er "kun" 40mm bred - er det ikke OK eller hvad skal den ellers bruges til?

 

3. Hvilken betydning har det om man bruger 63mm kontra 39mm tykke gulvstrø - betyder det meget for styrken? (Vores gulv bliver gulvstrø på knudsen kiler, så 25mm tykke gulvspån med fræsede baner til varmefordelingsplader og varmerør.. så gulvpap og så laminatgulv på toppen).

 

4. Hvor stor afstand bør vi have på henholdsvis gulvstrø banenerne og opklodsningen af disse?

 

5. Vi vil meget gerne undgå at gulvet knirker.. Der er støbt beton som nederste lag. Vi har planer om at lægge dampspærre på dette, så opklodsning i plast (knudsen) og så gulvstrø direkte på disse.. Er der noget man bør være særligt opmærksom på for at undgå knirkene gulve?

 

Vi ser meget frem til at høre fra Jer og håber på at kunne bruge påsken fornuftigt til dette projekt!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg glemte lige at nævne at der bliver isoleret mellem gulvstrøerne - men det har vel intet at sige for knirkeriet...
Den strø du henviser til er glimerende, normalt bruger vi også kerto blot kun 39 mm høje. Højden afgør afstanden mellem opklodsningerne.

Når du har lagt fugtspærre ud ligger du et stykke pap inden du ligger knudsen kilen ud - ellers vil den perforere fugtspærren. Det som ofte får et gulv til at knirke er at de søm man bruger til spånpladerne arbejder lidt og derfor kan knirke når man går på dem. Du kan overveje at supplere søm med at lime strøer og spånpladerne sammen.

God arbejdslyst
Hvad med bare at bruge skruer i stedet for søm? Og har du evt kommentarer at knytte til de andre spørgsmål?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis