Hjørnebånd til Havelåge

Hej alle

Skal til at lave en havelåge som bliver omkring 1,5 m høj og  1 m bred. Den skal laves af et armeringsnet med en ramme af 95 mm reglar. Mit spørgsmål er så hvis man skal samle rammen med skrå samlinger, hvor  store skal hjørnebåndene være for at de kan holde. Er det nok med 10x10 hjøenbånd på hver side?

 

God påske

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at du mener skråbånd der går som et kryds i hele rammen.
Hvis din låge kun er 1 m. bred og det er f.eks. armeringsnet med 100 mm masker, så behøver du ikke at have skråstivere i lågen. Nettet har god styrke som en plade, hvis den bliver gjort godt fast. Det kommer også an på hvordan du vender regler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Det er ikke skrå båndet jeg mener. Der er jeg godt klar over at armeringsnettet er stabilt nok. Det er til at samle rammen i hjørnerne.

Reglarne bliver vendt på højkant så de har større styrke lodret

http://www.xl-byg.dk/produkter/befaestigelse-og-grovbeslag/bygningsbeslag/hjoernebaand/pn-vinkelhaengsel-hjoernebaand-112x112-mm.htm
Du kan samle regler ved at skære dem i smig. Så kan du lime / skrue dem sammen.
Hvis dine regler er 45 x 95 kan de vendes på 2 måder. enten så lågen bliver 45mm tyk eller 95 mm tyk. Hvis lågen bliver 45 mm tyk så har du en stor flade at samle på og så kan smig samlingen holde af sig selv.
Men den du viser på 112 x 112 mm er da ok

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tænkte at det var meget nemmere at samle med hjørnebånd. Den skal samles så den er 45 mm tyk. Så et par skruer i siden i hver samling skulle være nok når den samles i smig (45 grader) ? Det kunne være man skulle gøre det istedet. Så ser man heller ikke samlingen så meget. Ville du sige det samme gælder for en skydelåge lavet på samme måde som skal kører på hjul?

Hej.

De hjørnebånd du linker til er til gammeldags vinduesrammer og vil ikke kunne styre en 95mm regel. Det er jo ikke det bedste træ og kan nemt vride sig. det pæneste ville være at lave nogle slidser og tapper, men ellers et vinkelbeslag  50x50mm i de invendige hjørner og et lige beslag hen over den udvendige samling.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Har ikke værktøjet til at lave en pæn slids og tapper. Hvis man bruger et lige beslag skal man vel ikke skære dem i smig så skal top rammen vel bare hvile på sidestykket og så et lodret beslag
Skrevet af Gatinha på 31-03-2015 08:36
Har ikke værktøjet til at lave en pæn slids og tapper. Hvis man bruger et lige beslag skal man vel ikke skære dem i smig så skal top rammen vel bare hvile på sidestykket og så et lodret beslag

Ja det var sådan jeg ville gøre. Men køb nogle af de rigtige beslagsskruer  som er tykkere i hovedenden og fylder hullet i beslaget ud.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis du har en almindelig fukssvans, et stemmejern og en blyant er du kommet langt med en tap samling.
Men KOVAS metode er ganske udmærket, så skal de saves vinkelret over.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Gatinha på 31-03-2015 08:36
Har ikke værktøjet til at lave en pæn slids og tapper. Hvis man bruger et lige beslag skal man vel ikke skære dem i smig så skal top rammen vel bare hvile på sidestykket og så et lodret beslag

 

En sav, en hammer, og et stemmejern og du har en "half lap joint" Og det er langt bedre end at prøve at holde 4 "pinde" sammen med beslag. 

Skal du endelig bruge beslag, ville et lille vinkelbeslag på indersiden af hvert hjørne være langt bedre.

Havde du bare tænk dig at skrue "nettet" fast på den ene side af din ramme? og med hvad? 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nettet skal bores ind i rammen så den sidder midt i rammen. Har gjort det samme med hegnet. Der er nettet boret ind i stolperne.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis