Ung ligusterhæk

Hej. Jeg plantede ligusterhæk sidste år, og nu er jeg meget i tvivl om, hvor meget og hvornår den skal klippes. Planterne er -og var- ca 70 cm høje.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligusteren skal først klippes, når den har opnået den ønskede højde og bredde.
Jeg har dog da jeg plantede liguster, lige rettet den lidt af i toppen, ved at studse de højeste punkter.
Man kan godt tage de allerlængste strittere både i toppen (Som JE__NS skriver og i siden. Det mener jeg giver lidt mere tæthed i bunden. Men den skal have mange blade for at samle noget kraft for at gro til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hver gang du klipper en gren over, vil den dele sig i 2 eller flere nye grene.
Det vil sige at hvis du vil være sikker på en tæt hæk, skal du klippe for hver 10 cm eller sådan. Til gengæld vil det jo tage nogle flere år før hækken bliver høj.
Liguster er flink til at blive tæt, selvom man ikke klipper den, så hvis du lader den få den rigtige højde først, skal den såmænd nok blive tæt med tiden.
Ved en bøgehæk, vil man typisk gerne have en lige, gennemgående, stamme, så der må man ikke klippe før højden er rigtig.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Speddy, du har ret i at en gren deler sig i 2 når den klippes over.

Det gælder på de fleste løv træer, hvorimod mange buske, inklusive liguster, vil skyde fra "stammen" hvis den får lys og lejlighed til det, efter den er blevet klippet over.

Og det er derfor at liguster er velegnet til hæk, fordi man kan udnytte dens villighed til at skyde fra "bar stamme"

Det eneste nåletræ (bortset fra lærk, som tekniskt set er et løvfældende nåletræ) som skyder fra stammen er taks, så derfor ser man sjællent nåletræer som hæk. Thuja kan klippes, men det kræver at man klipper den fra den er lille, har den først fået en "nøgen" stamme, vil den ikke ret gerne skyde fra den.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er nemlig rigtigt Henrik - det er også derfor jeg skriver at liguster er flink til at blive tæt af sig selv.
Hvis man klipper den, får man både forgrening og stammeskud.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce

Den ene af nedenstående hække er først klippet da den nåede 180cm. De to andre er klippet tidligere. Gæt selv hvilke.

Men valg af sort og den generelle pasning betyder selvfølgelig også noget i forhold til hvor tæt ens hæk bliver.

 

Lars ON

Hvor tidligt klippede du de 2 hække inden de fik deres ønsket højde?

Der er godt nok stor forskel.
Har de to hække samme bredde? for en smal hæk bliver jo ikke så tæt......

Først må jeg lige anføre, at det ikke er min hæk, men et par billeder jeg tog ved genboer og naboer, da jeg synes de illustrerer min pointe godt. 

Som man især kan se på midste billede, så bliver hækken tættere, når den bliver klippet. De begyndte så først at klippe da hækken var 180 cm høj, så selv om hækken er omkring en meter bred kan man stadig se ret igennem den især i vinterhalvåret udover lige omkring 180 oppe..

De to andre har været studset fra begyndelsen, så der dels er kommet flere skud fra bunden og samtidig er sat flere sidegrene langt nede. Man kan jo vælge kun at klippe omkring halvdelen at skuddene i 20-40 cm højde, så man både får nogle der kommer i højden hurtigt samtidig med at delvist også fremmer forgreningen fra bunden.

Mht Jens spørgsmål om bredde, så er alle hækkene plantet i en række og jeg tror egentlig den åbne hæk er breddere end de to andre, men jeg kan da prøveat måle efter.

Men hække som de viste kræver naturligvis også løbende pleje for at blive så tætte og ensartede, hvilket blandt andet omfatter at den gødes og klippes mindst to gange i sæsonen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis