Montering af vinduer i kolonihave

Hej

Jeg skal igang med at montere vinduer og døre i mit kolonihavehus. 

Husets skelet er bygget op af 100mm reglar og skal beklædes med vandret træbeklædning ( 22mm) på en afstandsliste (25mm.)

 

Mit problem er med at finde ud af hvor langt ude jeg skal sætte vinduerne - jeg vil gerne have vinduerne til at flugte med træbeklædningen, da jeg synes det gir er fint look. Men jeg ved ikke om det er dumt mht regn osv. 

 

Noget andet er at trærammen kun er 100mm vil vinduet komme til at sidde ret langt ude - og måske ikke have så meget at støtte på. Kan man da forlænge rammen med en en afstandliste så vinduet har støtte under hele bunden ? 

 

Håber i forstår. 

 

Eller er der en korrekt måde at montere vinduer på ? 

 

Tak 

 

 


 Vh.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 

Vil dette f.eks være en god løsning ? Så man ikke skal lave lister rundt i karmen. 


 Vh.

Helt principielt behøver  vinduet ikke støtte sig til noget i bunden, kun under montering. Før i tiden støttede man dem i siderne nær top og bund med kiler, ( 2 imod hinanden , så det bliver en plan opklodsning) og så blev der slået et stor søm igennem vinduet + kiler og ind i muren/træet. De kunne så sidde i falsen, og være usynlige når vinduet er lukket.

Det er en udmærket metode bare du bruger store træskruer i stedet for søm.  Skruen skal gå igennem opklodsning så den ikke trækker vinduet ud af facon.

Vil du gerne have dine skruer til at sidde i vindues falsen, rammer de bare afstandslister. og det er vel også ok hvis du sætter skruer lidt skrå indad. Ellers må du kitte skruehuller eller have plastpropper på enden af skruer.

Der findes selv skærende karmskruer, men de egner sig bedst til mur


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis