Køb af ny bil

Hej,

Jeg står og skal købe ny bil, og kigger lidt på en af mini bilerne på markedet. Grunden til jeg vælger en lille mini bil, er at jeg ikke bruger bilen til daglig (cykler på arbejde), og derfor ikke har brug for en stor dyr bil. Jeg har kigget på VW up, Skoda Citigo og Seat Mii, da jeg synes det er de mini biler der er mindst konebilsagtig. Skal ud og prøvekører bilerne på søndag.

Er der nogen der har nogle erfaring med de forskellige mærker?

Ved købet af ny bil, lader jeg min 8 år gamle bil indgå i handlen. Jeg købte dog nye vinterdæk og alufælge i efteråret sidst år til min vuværende bil, og planlægger at beholde disse, og sælge min bil kun med sommerdæk. Dog kan jeg se på Seat og Skoda's hjemmeside, at de sommerdæk der følger med i købet er 14 tommer. De vinterdæk jeg har til min nuværende bil er 15 tommer. Derfor skal jeg hører om en bil der er født med 14 tommer dæk vil kunne få monteret 15 tommer vinterdæk til efteråret? Både de nye biler jeg kigger på og min nuværende bil har samme antal bolthuller. Jeg kunne godt spørge forhandleren, men da jeg ikke ved så meget om biler, vil han sikkert bare sige at det kan de ikke, og anbefale mig at købe vinterdæk hos dem. Og jeg ved godt, at der ikke er meget at forhandle om på minibilerne, da forhandlerne i forvejen ikke tjener særlig meget på disse biler. Derfor tror jeg det er udelukket at få forhandlet vinterdæk med alufælge med i prisen.

Håber nogle kan hjælpe med ovenstående. På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh.

Mikkel

 


Mvh.

Mikkel
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan  ikke bruge dine 15" vinterdæk på 14" fælge. Så hvis ikke dine 15" fælge kan  bruges på din nye bil, kan de ikke bruges. For at afgøre det kræver det viden om cenrterdiameter, boltecirkel og indpresningdybde samt selvfølgelig om der overhovedet kan monteres 15" fælge på din nye bil. Hvis ikke tingene passer sammen, så prøv at sælge dine 15" fælge med vinterdæk til efteråret.

Hvilken bil, du skal vælge, afgør du ved at købe den du synes bedst om, eller kan du være med til at starte den næste religionskrig .

 


fase

Hej.

Vi tog springet ned i en af de små fra en Toyota Avensis til en Kia Picanto. og det har vi ikke fortrudt. Vi fik så en en brugt til en god pris. Det blev en 1,25 l med 85 heste og vi er godt tilfredse. Skal bruge træk, så der var kun Kia og Fiat Panda på banen, men jeg syntes Fiaten virkede skrabet i den billige udgave.

Der er ikke nogen fornemmelse for os af lille bil i Kiaen, men den lovede økonomi holder ikke. Forvent 10 - 15 % dårligere end de påstår.

Den kan godt monteres med 15" fælge men hvis du har en fast mekaniker, så spørg ham, men trods alt er det noget pinderi at snakke om dæk og fælge i en bilhandel. Som det er sagt er dem du har da også lidt penge værd ved salg hvis de ikke kan bruges.

Spørg om rustbeskyttelse og reservehjul hos forhandleren.

mvh


 varmetossen

Din gamle fælge passer med 90% sikkerhed ikke, det lyder som om du skifter en lidt større bil ud med en mini bil, også er der meget lidt sandsynlighed for at de passer over på. skiftede du derimod fra en f.eks toyota corolla 1994 til en toyota corolla 2004, så passer de.

En anden ting er at nye Eu krav siger at nye biler skal have en form for dæktryksmåler system på. det har fabrikanterne lavet forskellige, på nogen biler sidder det i hjulene(ved kia vist nok bruger den model), også ville du ikke kunne bruge dine hjul alligevel, for så ville du have en gul lampe konstant lysene på instrumentbrættet..

Der findes mange forskellige hjulmål så du bliver nok nødt til at sælge dine hjul i dba, du kan sælge din gamle bil der også, du får uden tvivl en bedre pris end hos forhandleren.

Har selv lige købt en ny Aygo til konen, hun kørte før i en Corolla fra 2004, hun er meget glad for den, det eneste hun savner er en lidt kraftigere motor, og der må jeg give hende ret, der er ikke meget skub i de små biler, det er uvant, når man aldrig før har kørt noget med under 100 HK..
Tak for alle svarerne. Jeg skifter fra en Mitsbushi Colt 1,1 fra 2008 til en af de ovennævne små biler. Så det er stortset samme størrelse bil. De vinterdæk jeg købte sidste år, er monteret med Alufælge og har sidder på min nuværende bil. Begge biltyper har 4 bolt huller, så der var derfor jeg tænkte at den nye bil godt kunne have 15" alufælge og dæk om vinteren og 14" dæk og fælge om sommeren.

Mvh.

Mikkel
Annonce
Hej Mikkel.

Up kører ganske udemærket.
Dog synes jeg du skulle tage et kig på Kia Picanto.
7 års garanti eller 150.000 km er ikke til at gå fejl af
Personligt vil jeg selv foretrække Kia Picanto netop på grund af den længere garanti.

Jeg tænker at hvis du alligevel ikke kører så meget i bilen, skulle man mene at du kan udnytte garantien i alle 7 år.

Det vil være rart for dig hvis du i forvejen ikke ved så meget om biler.
Det jo ikke lige frem fordi at kvaliteten og pålideligheden er i top på mikrobiler til sammenligning med førhen, hvilket priserne i dag også afspejles af.

Bankrådgiver
Tak for svaret Jeffrey. Jeg har købt en Fiat Punto 1,2 til 99.900 fra ny. Prøvekørte den, og synes den var en del bedre en UP og Seat Mii. Synes Kia Piccanto virker lidt for dame agtig, men det er nok bare mig. Prisen på den sammenholdt med de 7 års garanti, må siges at være ok.

Mvh.

Mikkel

Mvh.

Mikkel
Vi har en Fiat Panda 1,2 som nummer to bil. Købte den fra ny i 2008 og den har bare kørt uden problemer lige siden (snart 300kkm). Stadig samme kobling. Den har fået nyt bundkar, køler og et gearkabel. Ellers bare olieskift, tændrør og et par batterier. Det er en mere praktisk bil end de helt små Up, C1, Aygo og hvad de ellers hedder idag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis