Vand i køl

Hej GDSére...
Jeg købte min første båd i efteråret: Fåborg Snekke 20´ (1973) m VP 2002 DieselMotor.

Jeg tror at kølen er et firkant rør i bådens længde... og roret sidder på en i bagenden...

Jeg skruede en anode af der sad på kølen med 2 bolte og der piblede vand ud i 2 stråler... i ca 20 min...
Jeg opdagede at i motorrummet er der boret et hul ned i kølen... så hvis der kommer regnvand i bunden render det ned i kølen...
 
Havde det været en bil ville jeg køre en Tectyl slange ned i hultummet først mod forenden... og så mod bagenden... Og så sætte en "prop"
i hullet i motorrummet... og smøre boltene til anoden ind i LocTite og skrue dem i...

Jeg kan ikke rigtigt finde et svar på om det er det rigtige at gøre nogen steder....

Gode Ideér...???

mvh Michael


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er dit firkant rør lavet af?
Er det rustfast? AISI303/034 eller AISI316?
Alm "sort jern" eller måske galvaniseret??

MVH Njord

MVH Njord

Der er to rustfri bolte i anoden... forskellig tykkelse....
Jeg tror at der e skåret større gevind fordi   pga "rust"...


 

Det større gevind kan også være blevet lavet grundet "voldtagning" af bolten, så gevindet har været beskadet/ødelagt grundt mishandling.

farven på vandet da det kom ud, er en indikator for om det er mildt stål eller rust/syrefast stål.
Var det brunt/rødt, er det sikkert mildt stål.

hvad der er løsningen til at forsegle kølen aner jeg ikke.

 

Jeg vil gætte på, at det jernrør som er i bunden af kølen, er lavet af alm blødt stål. Det som også bliver kaldet mildt stål. Simpelthen fordi et kraftigt rustfrit rør er meget dyrere. Eventuelt kan det være galvaniseret.

Når vandet "bare er sort" kan det godt være alm sort jern (= mildt stål som steensen kalder det) - der er jo fuldstændigt iltfrit nede i din stålbjælke - så jernet ruster kun indtil alt ilt dernede er brugt op. Derefter ruster det ikke ere. Og så bliver vandet bare sort. (På ydersiden af røret er det dog noget andet)

Det er jo det samme i vores egne cantralvarmesystemer - her er det jo almindeligt blødt jern - og når vi lufter ud, så kommer der lidt sort vand ud - som måske lugter lidt af rådne æg. Det er fordi der stort set iltfrit inde i systemet. Rådden Æg lugten kommer også når det er iltfrit.

Hm - det var lidt om jernet - og hvad skal man så gøre?

Jeg tror at det er svært at forsegle det så der ikke kommer vand ind igen - bare der er en lille sprække et sted, så kommer der vand ind igen.

Til gengæld så tror jeg dog ikke at der sker så forfærdeligt meget "dernede" i det lukkede rum - bare du får tappet vandet af, når båden står på land om vinteren. Der kan komme frostsprængning, hvis der står vand.

Det er sikkert ganske udmærket at sprøjte tectyl ind i hulrummet, Det kan kun gavne.

Mit gode råd:
Jeg tror at du skal proppe hullerne til igen inden søsætning - også det i bunden af kølen - gerne med en klat fugemasse af en slags - og så må du bare være klar over, at du bør tappe det ud igen hvert år.
Desuden skal du sørge for gode anoder udenpå kølen.

Og sørge for at være glad for båden, og få sejlet en masse uanset kølen.

Hvorfor: For det første så tror jeg at det ikke ruster ret meget inde i det iltfrie lukkede rum - inde i røret. Du kan nok ikke undgå, at der kommer vand ind igen ganske langsomt.
For det andet, så kan du jo alligevel ikke gøre noget fornuftigt, uden at save hele kølen op for at se hvad det er lavet af alt sammen. Det har du nok ikke lyst til.
For det tredje: Det er en forholdsvis tung båd, og "Det sorte vand" gør ikke megen forskel - det tynger ikke båden når den ligger i vandet - det eneste det gør, er at båden er ganske lidt langsommere i bevægelserne, hvis den ruller i bølgerne.

Hvis der senere kommer rust som får glasfiberen til at skalle af, så må du vel slibe ind og se, hvad det hele er lavet af. Til den tid.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Super.... Tak Elida....

1 Ting: Kunne jeg sætte en anode til på kølen...???

eller er det rigeligt med en...???

 

Anoder gavner der, hvor det almindelige sorte jern er i kontakt med havvand - og hvor ser så kan gå en svag elektrisk strøm gennem  kredsløbet:  anode - havvand - Jern - anode igen.

Det vil virke fint der hvor der er jern som stikker ud i havvandet - for eksempel den bageste del af din køl - der hvor roret sidder - "hælen".

Der skal du have anoder, som sidder "på den rigtige måde" både på "hælen" og på rorbladet og eventuelle andre jernting. (Læs mere om den slags i båd-bøger)

Hvis hele den forreste ende af jernkølen er indbygget i glasfiber, så gavner det formodentligt ikke noget at sætte en anode udenpå hér - der går jo ikke nogen elektrisk strøm igennem glasfiberen. 

? Eller måske går der en ekstremt lille smule strøm gennem glasfiberen, fordi den måske efterhånden er fugtet op af saltvand - men det er vist meget lidt. Omvendt så kan det aldrig skade at du bolter en anode fast på hvar side af din jernkøl - ½ m fra stævnen og på midten. Bortset fra, at du så har lavet endnu flere huller ind igennem glasfiberen. Og det har man vel ikke lyst til ?
Du kunne eventuelt bolte een fast henne foran, og så se om den bliver tæret noget særligt til næste år - hvis den ikke bliver tæret, så er den jo ikke nødvendig.

Bare lige for en ordens skyld - hvis man bolter en anode fast udenpå båden, så vil den ikke have nogen som helst indvirkning på jernoverfladen inde i røret. Anode og Jern-delen, skal "se hinanden" - eller have et kredsløb igennen saltvand for at virke på hinanden.

Jeg ville nok ikke selv bore x huller mere og skrue flere dimser fast end højst nødvandigt.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Det med anoder er lidt af en højere videnskab :

http://www.shipshop.dk/galvanisk_t_ring_forklaret_af_shipshop_mgduff-a-28.html

Det skal man sætte sig godt ind i. Og ikke sjuske med sine anoder.

MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for svarene...

Jeg lader nok bare køl være køl og skifter anoden år efter år....
og tømmer vandet ud og TEC7ér hullerne...

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis