Ny køkkenbrønd

Hej

Jeg skal lave nyt køkken i min landejendom og flytter i den forbindelse køkkenet om på den anden side af huset.

Gulvet bliver liggende, og det betyder at køkkeafløb bliver sluttet på en ??samle??brønd (ved ikke hvad den heder) der sidder efter min septiktank og hvorfra sivedræn løber ud.

For ikke at fylde samle(?)brønden (der kun meget sjældent bliver renset) og især for at skåne mine sivedræn tænker jeg at indstallere en køkkenbrønd imellem vask og samle(?)brønd.

Jeg er bekendt med det er ulovligt - både arbejdet i sig selv og udførslen- og kan derfor heller ikke bestille en kloakmester til at lave arbejdet. På sigt skal samle(brønden) skiftes til 3 kammer tank og sivedræn til pilerens/ eller måske kommer kommunen pludseligt anstigende med kloakering? til den tid kan jeg vel skifte køkkenbrønden til spulebrønd. Jeg har ihvertfald ikke 200.000+ til kloakering pt. Velmenene råd i den retning har jeg derfor ikke brug for.

Så nu er spørgsmålet: Hvad indstallerer jeg som køkkenbrønd? Jeg syntes ikke jeg kan finde nogle på div. vvs sider. Det der ligner mest er noget ala denne:

http://www.vvs-eksperten.dk/afloeb-kloak/kloak-afl%C3%B8b-kloakr%C3%B8r-kloakfittings-kloakroer/broende-mm/broende/central-broend-tilslut-oe110

Den har dog lovligt lille sandfang og unødigt mange tilslutningsmuligheder.

Sandfangsbrønde har tilsyneladende kun en tilslutning (vandlåsen) - Kan man selv anbore tilslutning? i så fald hvad er korrekt højde/dybde for indløb, udløb og vandlås?

 

 

 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Starter med at konstatere at jeg ikke er kloak ekspert. Men fra kantine køkkener skal der monteres en fedtudskiller, mon ikke det er det du eftersøger. Har lige googlet lidt og her er nogle eksempeler, men de ser dyre ud.

http://www.inja.dk/da/udskillerteknik/fedtudskillere


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det heder vidst også en fedtbrønd - den jeg har ved vores sommerhus minder, som jeg kan overskue den, meget om en sandfangsbrønd/nedløbsbrønd.
Jeg tror en fedtudskiller er dimensioneret til noget større forhold/mængder fedt... og til den pris...
Ikke flere der har bud på hvordan det udføres (mest) korrekt?
http://www.kando.dk/Spg104397.aspx

Der er jo ikke den store videnskab i en fedt brønd

udløbet skal sidder hævet over den faste bund så slam og fedt ligger sig nederst og ikke kommer ud i triktanken
Jeg forstår vidst godt princippet, men er stadig i tvivl om udførslen.

hvor bør jeg lave tilslutning? vandlåsen på udtaget definerer vel vandstanden i brønden - men hvor bør jeg sætte indløb? over vandstand så den ikke lukker til i fedt? I så fald tænker jeg det vil plaske når man bruger vasken - det har jeg ikke observeret før... (men har ikke lyttet efter)
Annonce
Fedt flyder oven på vandet, stort set ligemeget hvor koldt/varmt det er, eller hvilken type fedt

Så du skal have fat i en 3-kammer med tilgang midt på, åbning nede, til at fange sand/tunge partikler, og så overløb til 3'die kammer med afgang til din sivebrønd.

Det første kammer skal så tømmes/renses på måneds basis for fedtstof (stinker ad H. til), til at begynde med, til du har dannet dig et overblik over om du kan øge intervallet til 2-3-6 måneder.

sand/tungt fanget skal renses på års basis, mens det tredie kammer ikke burde have noget "forurening", og derfor blot bør inspiceres en gang i året.

 

Der blev jeg sat lidt af.

Du skriver 3 kammer - altså en trekammertank? Jeg har en sådan til mit øvrige kloakvand, men jeg tænker det er vel stort at indkøbe en til kun til mit køkkenafløb (jeg kan ikke få det koblet på den anden)

Jeg havde regnet med at løse det med en enkelt brønd der kunne sortere sand og fedt fra før det kommer til samlebrønd+siveslanger - men det mener du ikke kan lade sig gøre?

Kan du evt. tegne princippet for din forklaring, eller prøve at beskrive det nærmere?

Har forsøgt at tegne princippet, som jeg har forstået det - er jeg helt galt på den?

Det er højderne på indløb/vandlås og udløg jeg er mest i tvivl om... Men nu bliver jeg da helt i tvivl om jeg overhovedt har forstået noget...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis