Nyt tag -gode råd

vores eternittag - formentlig fra 1976 - står til udskiftning på vores 1,5 planshus med udnyttet 1. Sal. Vi vil gerne lægge lertegl men inden vi beslutter os, skal jeg lige have en vurdering fra en af mine venner som er bygningsteknikker eller konstruktør. Det koster jo temmelig mange penge at lægge nyt tag (vi har ca. 220 m2 tag hvor hældningen på to tilbygninger er ca. 12 grader), så vi planlægger selv at gøre det, primært med hjælp fra Svigerfar som har prøvet det en del gange før og så forhåbentligt alliere mig med et par kammerater til at give et nap med. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål, da det kan være I har nogle findings eller learnings vi skal være opmærksomme på:

1. Der er ca 90-100 cm imellem vores spær som er sammensat som hanebånd, kan man vurdere ud fra det om konstruktionen kan bære tungt tag?

2. Jeg har læst mig frem til at når man udnytter 1. Salen så er undertag i form af plader ikke så god en ide grundet højden på taget. Men hvilket kvalitetsundertag er at anbefale i banevare når det skal matche levetiden på tegl

3. Ville I lave skottende selv eller få prof.hjælp og hvilken løsning? Zink, tagpaplignende eller noget 3.?

4. Der er rigtigt fint indeklima på førstesalen nu, så ville I vælge at isolere yderligere. Jeg vil tro der ligger ca. 150 mm i forvejen

5. Jeg har talt med kommunen om bortskaffelse at eternit som bliver en bekostelig affære.er der nogle som har erfaringer med at aflevere et helt tag på genbrugen af flere omgange, er det besværet værd?øø

6. Anbefalinger til tegltyper, mærke, hvor man får den bedste pris etc.

7. Generelt andre gode råd og inputs om hvad jeg være opmærksom på/undersøge yderligere etc.

8. Hvordan gør man hvis man deler de op i 4-6 weekender og konstruktionen står blotlagt efter eternittaget er pillet af? Kan undertag klare vind og værd i perioden til teglene kommer på.

Håber I har nogle inputs som kan give mig et overblik over projektet. Jeg har læst andre steder at det er et stort projekt, men svigerfar virker ret rolig.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kørte næsten samme projekt igennem 2 gange i 2013.

Den første gang var hos søn og svigerdatter. Det er med 1. sal og ret høj rejsning. Det blev begyndt i snevejr, palmesøndag og var færdig (næsten, manglede lidt beklædning under udhæng) til 1 maj . Her blev eternit plader udskiftet med samme slags.

Så startede vi hos os selv, Her var projektet større. Det var eternittag fra ca. 1980 og huset var oprindelig med tegl. Hele konstruktionen blev ført tilbage til det oprindelige med gesims, 1/4 valmede gavle, lille valm på kvist, og så røde teglsten. Færdig ca. 1/9

1. Her må du sikre dig beregninger, men 12 grader er ikke meget.

2. Hva for noget sludder (undskyld ) Jeg har ikke kunnet finde banevarer der matcher levetid på tegltag, desuden er der risiko for blafren når det blæser. Jeg vil klart anbefale huntonit, Det er 3 mm tyk og skal de fleste steder lægges dobbelt så det fylder 6 mm. Det er da ikke noget problem.

3. Jeg mener at "jeg kan alt" men tagrender og skotrender havde jeg proff. blikkenslager til at lave. Det blev zink må jeg godt skrive naturligvis.

4. Det ville jeg nok ikke , men jeg tror det er et lovkrav at man skal isolere op til 300 mm Du bør  give den hele armen der hvor det er muligt. Det vil sige i skunk, og på loftet. På skråvæg kan der måske blive plads til 50 mm ekstra, men husk udluftning. Og så har du jo alle chancer for at få lavet en ordentlig vindplade ved din tagfod.

5. Jeg har stadig 1 1/2 palle eternitplader stående. Og det selv om vores pladsmand ikke er særlig striks. "Jeg husker ikke så godt, hvornår du har været her sidst" Men kan du kun aflevere 10 plader om året, er det godt nok en sej omgang.

6. Det er umulig at anbefale noget. Men det er ikke prisen på teglstenene og tilbehør der sprænger budgettet. Jeg mener vores kostede ca 45,000 og det var ca. det samme som bliktud skulle have.

7. Du skal have udluftning under dit undertag, Det skal komme fra tagfoden/udhæng og op over isolering og ud ved kip.

Og som nævnt ovenfor er det vigtigt at undgå at det blæser ind i / under isolering. Der for montereres vindstopplader Det kan være hårde bats der skæres omhyggelig til og placeres fra hulmur og skråt op langs spær. Det kan skummes i siderne.

8. Du kan sagtens dele det op. Du køber billige preseninger der kan dække en halvside. Når taget er taget af den ene side monterer du presening i kip på den modsatte side, ved at lægge et bræt hen over kanten og skrue igennem. Der kan det sidde indtil der er undertag på den ene side. Når i så slutter om aftenen ruller / trækker i blot presenning ned og lægger brædder op over og skruer igennem presenning det holder. Når først undertag er på behøver i ikke andet.

Huntonit kan uden problemer holde 3-4 måneder uden at være afdækket.

I har vel også en god lang sommerferie.

Husk at have noget rigtig godt stillads, det letter arbejdet. Og noget maskineri f.eks Manitou til at løfte tagplader ned og sten op. Der er rigtig mange ture op ad stigen ellers.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
har endnu ikke selv skiftet tag endnu ( kommer snart) og skal også have skiftet ertenit plader ud.
jeg kan kun tilslutte mig ev-elmands holdning til isolering tag no og få det føret op til nutidig krav det er nu du har chancen og isolering koster jo ikke alverden..
og med hensyn til bortskaffelse om det er besværet værd selv at køre dem væk på genbrugspladsen. tjah det kommer vel an på de regler der gælder for sin kommeune, jeg bor i aalborg kommune og har må man aflevere 6 plader afgangen så hvis du har 250 plader så tager det vel 1 1/2 måned med en daglig tur
min nabo skuiftede sidste sommer og valgte at besille en vognmand til at komme og hente dem på en gang og så betale for bortskaffelsen det kostede 11.000 for ca. 220 asbeste/ertenit plader om det så er besværet værd kan du selv vurdere
Her i kommunen er regler for aflevering kun 10 plader om året pr. husstand. Men har du naboer, fætre, m.fl. kan de jo også køre en tur. Og har kommunen flere genbrugspladser, giver det en runde mere

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Umiddelbart tror jeg ikke du vil kunne finde et tegltag der ka klare en så lav hældning som 12 grader.

Som jeg ser det er du her ovre i læsninger som fx eternittag igen, eller tagpap (evt listedæknig) eller ståltag.

 

Så først af alt vil jeg da gætte på du skal kigge på hvad der er af muligheder for tagbelægning med så lav en hældning.

Dernæst kender du vægten af denne / kvm og kan få beregnet om det er noget din tagkonstruktion kan holde til.

Eller du kan gåden anden jeg rundt og få beregnet hvad din tagkonstruktion kan holde til af belastning / kvm og herefter tage en tur på tømmerhandlen og høre hvad de har at tilbyde... Surfe pånettet osv.

 

MVH Njord


MVH Njord
Randers tegl har en tagberegner, Den begynder godt nok ved 25 grader.
Du skriver udnytte overetage, det kan man ikke ved 12 grader tag. Men du skriver også tilbygning med 12 grader.
F.eks. Cembrit bølgeplader kræver ikke undertag, men det kræver mindst 14 grader

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har tolket at hovedhuser er 1,5 plans, altså med 45-55 graders hældning. Mens der kun er 12 graders hældning på de to tilbygninger.
Og min umiddelbare tolkning var der skulle samme type tag på det hele.
Men en alternativ mulighed er jo også at hovedtaget bliver med tegl, og der fx etableres tagpap på tilbygningerne.

Men her må vi vist have spørgeren ind over med yderligere oplysninger og overvejelser.

Og så vil jeg lige erindre spørgeren på der er nye energikrav hvor der formodentligt skal efterisoleres samtidigt med der kommer nyt tag på huset. De nøjagtige regler kan tømmerhandel og tekniskforvaltning kunne hjælpe med. Jeg mener der er nogle muligheder for dispensation. Men kender den ikke nøjagtigt.

MVH Njord

MVH Njord
Hej, tak for jeres inputs og kommentarer!!!

Det er korrekt at vi har et "hovedhus" med den høre hældning og to "tilbygninger" med den lave hældning. Og vi vil gerne have samme tag over det hele. Jeg har læst noget med at man kan få letvægtstegl som kan gå ned til 10 grader med fast undertag. Eternit og stål skal der ekstra gode argumenter for at vi vælger det. Jeg har også set nogle der hedder Easytile som er et kompositmateriale, er der nogle som kender det?

Hvis vi skal isolerer og have fast undertag (huntonit) er jeg da ikke nødt til at forlænge højden på spærerne for at få plads til den ekstra isolering og ventilationsafstand til isoleringen? Og hvis det er tilfældet, hvordan griber man det an og er det en bekostelig affære?

Mht. de gamle eternitplader så må man i kommunen afleverer 15 plader om ugen, så det tager lidt tid at få sig skildt med pladerne men omvendt synes jeg at 10.000 kr er en pæn sjat for at komme af med pladerne.
Du får "bare" forhøjet spærene ved at skru/sømme et lag ovenpå de eksisterende bjælker. Hvis de er rette kan du nøjes med at lægge ovenpå, hvis de er skæve må du skrue et passende stykke planke på siden der så ender oppe i den korrekte højde, eller evt klodse det stykke træ du ligger oven på bjælken op så det bliver ret.

Det er ikke så kompliceret, men tager da lidt tid at udfære, specielt da det giver lidt ekstra arbjde bed gavlen i form af sternen der skal forhøjes :-)

De tegl du henviser til kender jeg ikke, men tvivler voldsomt på at din Huntonit plade er godkendt som undertag ved kun 12 grader. Så lige her må du formodentligt vælge et andet undertag. Evt lægge teglen op på et reelt tagpaptag.... Det koster naturligvis mere...

De tagtyper du omtaler kender jeg ikke, eller rettere jeg har også hørt om nogle letvægtstegl, men kender dem ikke i praksis og ej heller hvad de har af krav omkring tagrejsning.

MVH Njord

MVH Njord
Selvfølgelig skal du have en blikkenslager forbi .

Tror der menes med fast undertag, at det er paptag under klemlister og lægter. Mener heller ikke Huntonit kan bruges ved 12gr.

www.sommerlundblik.dk
Hvis du forhøjer spærene, skal det gøres på sådan måde at det kan indgå i beregning af tilladelig vægt på tag. Hvis det bliver skruet rigtig sammen, forstærker det jo spærene. Men man skal stadig tage hensyn til de kræfter der vil få spærene "til til sprede benene".
Det var begyndt hos mig, så der blev lavet gevindstænger fra spær og ind/ned på tværgående bjælker. Ikke så det blev rettet op, (så kunne jeg sikkert ikke åbne døre på 1.sal) blot strammet så det ikke fortsatte med at trykke tagfod ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også