Selvnivelerende spartelmasse nivelerer ikke...

Hej.

jeg er igang med en større renovation. Har isoleret og støbt gulv og skal nu have rettet "det sidste" af inden jeg kan få gulv på (20mm masiv eg, lagt flydende). Forskriften siger 2mm (på 2m retholt), og vi er tæt på, men bare for at være sikker vil jeg gerne tættere endnu - derfor selvnivelerende.

Jeg har taget toppende med slibekob og forsøgte mig igår med de første rum.

Men jeg syntes simpelthen ikke det bliver fladt nok (målt med 3m. retholdt er der stadig synlige lunker. Så kære forum: Hvad gør jeg galt?

Min første tilgang var at ligge med retholt for at finde de lunker der måtte være. Lunkerne primede jeg med det samme for på den måde at kunne udse mig de lave områder. Men vender man retteskinnen den ene vej er der lunke her, vender man det den anden vej er der lunke der... til sidste var hele gulvet primet. Så langt så godt.

Blandede Alfix selvnivelerende gulvspartelmasse (ja jeg brugte rent vand i forskrevne mængder) og hælte det på gulvet. For at være sikker på at det kom alle vegne  og lagde sig jævnt fordelte jeg første med spartel og siden med 2m. retskinne (vidst nok tiltænkt spartel/glitning). Faens arbejde at få det pænt! Men ok blev det da til sidst

Nå men som sagt - der er nu selvniveleret over hele fladen, men alligevel er det ikke Fladt. Ser ud til at der praktisk talt ikke er sket en skid ifht før.

Jeg skal videre med stue og køkken (ca. 30/35m2 og vil sku gerne have at det lykkes i første ryk.

Ja jeg kunne ringe efter en gulvmand, men jeg agter at gøre det selv.

Så - er der nogen bud på hvordan jeg får det HELT fladt?

Ser at pigrulle anbefalles, men det er vidst mest til at få en glat overflade - Det lykkedes nogenlunde uden, og jeg er egentligt mere interesseret i FLAT end GLAT.

 

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal være ultra-grundig med med primeren - ellers vandet bliver suget ud af det inden det har fordelt sig, bliv IKKE forfalden til at blande ekstra vand i, det forringer slidstyrken af den resulterende overflade - derfor også pigrullen til at bryde overfladespændingen på boblerne - men giver også massen mulighed for at flyde lidt mere frit.

Under udlægning skal du hælde et jævnt lag på en passende flade og fordele derfra, mængden du hælder ud skal svare til din flade og ønsket dækhøjde - du må ikke dumpe det hele på en gang på et sted. Det hjælper rigtig meget at have en spartel med skaft så du kan stå op under arbejdet - og det hjælper også at kigge film på nettet med hvordan andre gør!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Som nævnt er det super vigtigt at gulvet er grundigt primet, ellers suger den fugen ud af spartelmassen, så det ikke flyder ud. (den fejl har jeg selv lavet)
Hvis du ligger et meget tyndt lag, kan det nok også knibe med at det vil flyde...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg syntes jeg var grundig med primeren, men kunne faktisk ikke læse om det skulle ligges vådt i vådt. Det blev lidt en mellem ting. Det kan være jeg var for nærrig med at hælde nok på.

Hvad siger i til brug af retteskinne under udlægningen?
Med nærrig var det ifht. Spartelmassen - Tror ikke primeren manglede!
Tja, det er ikke altid navnet dækker over det man forventer. Tænk f.eks. bare på NemId, når snakken går på falsk varebetegnelse.
Selvnivelerende spartelmasse betyder muligvis, at man selv skal nivelere. ;-)


Nej, at undskyld mit pjat. Hold dig til de mange gode råd om at være omhyggelig med primer og blanding.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har brugt pigrulle de gange jeg har brugt selvnivellerende gulvspartelmasse og jeg har aldrig haft problemer med at det ikke blev 100% lige.

Det er vigtigt primeren er helt tør, før du hælder spartelmassen ud på gulvet. Ellers har primeren jo ingen effekt.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

jeg syntes at have læst forskelligt og primere - både at den skal være våd og at den skal være tør. Der er intet nævnt på primer eller spartelmasse.

Hvordan har du fået det rundt i rummet wezio?

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/33399' class='af-profile-link'>YzzE</a> på 23-03-2015 18:08
jeg syntes at have læst forskelligt og primere - både at den skal være våd og at den skal være tør. Der er intet nævnt på primer eller spartelmasse.

Hvordan har du fået det rundt i rummet wezio?


Jeg har "bare" hældt det ud over gulvet, sådan lidt fordelt og så kørt på livet løs med en meget bred pigrulle monteret på et kosteskaft. Jeg har brugt en asfaltskraber til at skubbe spartelmassen ud i hjørnerne, da det er min erfaring, at det altid er her, der kan være lidt bagfald.
Gulvspartelmassen skal VIRKELIG være flydende og røres op i store murerbaljer og hældes ud vådt i vådt, det tørrer meget hurtigt!

Primeren har den effekt at den forsegler overfladen på betonen og binder støv og skidt fast. På den primer jeg har, står der hvor længe der skal gå, før gulvet kan spartles. Jeg mener det er en eller to timer.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ok. tak for indput alle sammen.

håber ikke jeg fornærmer nogen - men jeg føler mig desværre ikke klogere på hvad der gik galt Måske der kom for lidt spartelmasse på.

Primeren nævner at tørre tiden er 4 timer - men det kan igen tolkes på to måder... hvis man arbejder vådt i vådt har man 4 timer at arbejde i... jeg vil gætte på at jeg gav den 2.

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/33399' class='af-profile-link'>YzzE</a> på 23-03-2015 23:12

Primeren nævner at tørre tiden er 4 timer - men det kan igen tolkes på to måder... hvis man arbejder vådt i vådt har man 4 timer at arbejde i... jeg vil gætte på at jeg gav den 2.


Du arbejde ikke vådt i vådt med primer OG gulvspartelmasse!
Så her kan fejlen være...

Der kan også være min. tykkelse på gulvspartelmassen. Står der noget om det på posen og hvor mange mm har du lagt ud?

Hvor store gulvarealer har du spartlet og har du fået blandet og hældt spartelmassen ud hurtigt nok? De fleste gulvspartelmasser kan betrædes efter en times tid, så det skal virkelig gå tjept!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også