Opstart med hobby Træarbejde

Hej LDS'ere

Jeg har længe gået og følt jeg manglede noget i min dagligdag, nærmere, manglede noget at bruge mine hænder til, da jeg til dagligt arbejder foran en computer.

Jeg besluttede mig derfor for at komme igang med at arbejde med træ "Indsæt med glæde bedre udtryk", efter at have set en hel del videor på nettet. Jeg savner de gode gamle sløjd dage i skolen, og har altid elsket lugten af træspåner

Dog, støder  jeg ind i en del problemer, både da jeg intet forstand har på hvad de forskellige ting hedder på dansk (Desværre er mange af de resurcer jeg bruger på engelsk, men også fordi min manglende viden, og meget lave budget kommer i vejen.

Jeg  må skynde mig og sige, at jeg ikke har intentioner om at blive verdensmester, jeg vil bare gerne have en hobby jeg kan hygge mig med, hvor man kan få lidt ud af projekterne, og som min søn, med tiden kan få lidt ud af ligeså.

Mit første problem er, at jeg i det hus vi bor i lige nu, ingen form for garage har eller lignende, hvor jeg kunne lave mit lille værksted, men vi har dog et lille halvtag, som jeg har planer om at sætte nogle spånplader for, så vind og vejr kan holdes ude.

Jeg havde umiddelbart regnet med at starte ud med et par enkelte stykker elværktøj, og lidt håndværktøj, og så langsomt udvide mit arsenal, og så gerne et par fif, om jeg er på det rigtige spor

Til at starte med, regner jeg med at anskaffe:

Bore/skruemaskine (selvfølgeligt)
Rundsav (Eller en Kap-/geringsav alt efter hvad folk syntes)
Stiksav
Overfræser
Samt en form for rystepudser.

Da mit budget som sagt er lavt, håber jeg at kunne finde ovenstående i "billigere" modeller. Jeg er godt klar over at de så ikke holder for evigt, men man må jo starte et sted når pengene er små.
Har i nogle gode råd jeg kan tage i brug når jeg kigger efter El værktøj. Man kan blandt andet smide enten 500 eller 800 efter stortset samme model rundsav, bare med højere Watt, hvor  stor betydning har det når man tager forbehold for at jeg vil starte ud i det små?

 

Jeg underskylder for det lange indlæg, men håber i vil give mig lidt fif
 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som med så meget andet, så følges pris og kvalitet ad, også med elværktøj.
Men fint nok at starte i den billige ende, så kan du jo altid udvide maskinparken.

Jeg har ofte været heldig at finde brugt kvalitetsværktøj, til samme pris som det billige nye, det fungere fint for mig.

I stedet for en rystepudser, vil jeg anbefale dig at købe en excentersliber, den er noget mere effektiv.

Men få nu skuret isoleret, og gjort i stand, og gene med lidt isolering i.
Hvis du har mulighed for at opbevare dit værktøj varmt og tørt er det at foretrække.
Desværre bliver nok ikke muligt at isolere skuret, men dog har jeg et kontor lige ved siden af, hvor både værktøj såvel som træ vil blive opbevaret.

Når man ikke kan få det bedste må man jo finde alternativer

Excentersliber taget i notits
Jeg har gennem de sidste 3 år gennemlevet samme drøm. Det er svært at sætte det ene værktøj over det anden - jeg er glad for alt mit værktøj. Det kommer også an på om du vil bygge møbler eller træfigurer (jeg laver begge dele). Mit bedste bud er nok at starte med at finde på dit første projekt og så ellers finde ud af hvad du ikke kan undvære. Det griber hurtigt om sig.

Boremaskine. Har en kraftig Dewalt, der nok er "for tung" idet den også har borhammer. Har ikke noget større og når man engang imellem skal igenem en mursten er den det hele værd. Har derudover en lillebitte AEG der er herlig let og tilpads stærk til at løse 80% af opgaverne.

Kapsav. Stort set alle projekter indvolverer afkortning af træ. Sandsynligvis det mest brugte stykke værktøj (sammen med boremaskinen). Startede med en brugt Güde, men den kunne ikke skære præcist og til sidst døde lejet. Købte en metabo istedet. Et halvt hus senere døde den også, men den skar lige så jeg købte en ny magen til. Vælg en med udtræk - jeg bruger det meget ofte.

Stemmejern! Glæden ved et NYSLEBENT stemmejern der æder træ som smør er uvurderlig!! køb billigst, men lær at slibe!!!!

Rundsav med skinne. Jeg gik All-in og købte en Festool. Ved ikke om mindre kan gøre det, men det er et genialt stykke værktøj jeg bruger til næsten alt! Skinnen er hele tricket!! Jeg bruger en blød masonitplade som jeg ligger under mine emner og skær ned i - simpelt men genialt trick. Kan også være flamingo eller andet!

Slibegrej:
Rystepudser. bliver stort set aldrig brugt
Excentersliber - bruges ofte til finpudsning, men det sker nu også tit i hånden.
Båndsliber- Bruges MEGET. tager virkeligt fat og har i mit tilfælde erstattet en elhøvl (jeg dog stadig drømmer om). Køb billig!
Vinkelsliber med slibekop/lamelskive. Genialt værktøj hvis man som mig ikke altid arbejder med flader. Utrolig god til at formgive og lave organiske former med. Køb billig!
Bænksliber (med både sten og bånd) herligt at arbejde ved når man kan tage materialet med derover altså. derudover fin til afretning/reperation af værktøj (bor mm). Hvis du ikke kan have den fastmonteret et sted skal du måske droppe den.

Stiksav. Købte først ny kinamodel til 100kr, men den savede skævt på i alle akser og rystede så det umuligt at styre. Købte en brugt bosch og huhej en forskel!

Overfræser. Billig bosh model. Gør det fint men lider af for billige hoveder - det går godt de første 5 meter... Når man lige mangler den er den uundværlig!

Støvsuger. (Og støvmaske) Til at starte med er det sjovt. Far er i værkstedet. Det må gerne støve. Se bare hvor det støver. Nøj hvor det støver. Hold nu kæft hvor det støver. Hvor er min blyant?.... Køb en værkstedstøvsuger der kan kobles på det elektriske grej! Rundsav, fræser, båndsliber osv producerer støv og spåner i enorme mængder!!! Bruger ligeledes støvmaske når det går vildt for sig.

Det jeg ikke bruge helt så meget:

Båndsav. brugt lille bor model (300kr på dba+ ny kline til 150kr.) Genial til små udskæringer, og precisionen er langt bedre end stiksav.

Dekupørsav. er beregnet til så tynde/bløde stykker træ at jeg ikke har fundet anvendelse for den endnu. Men den kan ligegodt skære om hjørner som ingen anden.

Dremmel. Til småting er den uundværlig.

Bordrundsav. har købt en billig brugt model og bygget et stort bord til den. Bordet er på hjul og fungere generelt som arbejdsbord, blot med klingen nedsænket. Må indrømme at jeg bedre kan lide at arbejde med festoolen, og hvor det er muligt (det er det oftest) bruger jeg den. Syntes den virker lidt mere voldsom at arbejde med og jeg har mine fingre kært.
Super god information. Mange tak. Hjælper lidt af vide hvad man kan slippe afsted med at købe billigt og hvad man skal investere midt kraftigere i.

Håber ogsånat dba og generelt markeder kan hjælpe mig igang.
Hej,

Hvis det handler om det terapeutiske i at skabe noget med dine hænder, så drop elværktøjet - køb håndværktøj istedet. For få tusinde kroner har du de basale værktøjer.
Jeg ved godt, at man som mand draget af maskiner og at de fleste er af den overbevisning, at det er værktøjet der gør forskellen - det er det ikke. Maskiner såvel som håndværktøj kræver håndelag.

Jeg er idag selv en ivrig amatør træmand, men har arbejdet med det prof for år tilbage - for mig er det 100% terapeutisk og jeg har alle maskinerne ( Format rundsav, båndsav, afkortere, slibemaskiner, fræsere, afretter, tykkelseshøvl osv.. )
Men der kan gå dage, hvor jeg ikke bruger andet end et par gode save, min stabley nr. 4 høvl og en håndfuld stemmejern.
De værktøjer larmer ikke, støver ikke eller skærer mine finger af - der er noget fantastisk ved at putte værktøjet ind i træet i stedet for træet ind i værktøjet, det er værktøj, der ikke har begrænset funktionalitet som alt elværktøj har - der findes ingen maskiner, som kan lave rigtige svalehale samlinger, men en sav og et stemmejern kan.
Oftest er det ligeså hurtigt at skære noget med en håndsav som det er at gøre det på afkorteren.

Men vi draget af forskellige ting.

Her kan du se, hvad jeg går og laver - meget af det er lavet med håndværktøj og maskiner! Men det hele kan laves med håndværktøj.
http://iconosquare.com/kschjonberg




/K

Annonce
Hej KSC. Tak for rådet. Den vil jeg tage med i overvejelsen for det giver ganske god mening
Super flotte ting du får lavet må jeg sige. Tog mig lige en kigger og det var da reb inspiration.

Må jeg spørge hvor du køber træ?
Skrevet af Fleutius på 23-03-2015 14:13

Hej LDS'ere

Jeg har længe gået og følt jeg manglede noget i min dagligdag, nærmere, manglede noget at bruge mine hænder til, da jeg til dagligt arbejder foran en computer.

Jeg besluttede mig derfor for at komme igang med at arbejde med træ "Indsæt med glæde bedre udtryk", efter at have set en hel del videor på nettet. Jeg savner de gode gamle sløjd dage i skolen, og har altid elsket lugten af træspåner

Mit første problem er, at jeg i det hus vi bor i lige nu, ingen form for garage har eller lignende, hvor jeg kunne lave mit lille værksted, men vi har dog et lille halvtag, som jeg har planer om at sætte nogle spånplader for, så vind og vejr kan holdes ude.

Jeg havde umiddelbart regnet med at starte ud med et par enkelte stykker elværktøj, og lidt håndværktøj, og så langsomt udvide mit arsenal, og så gerne et par fif, om jeg er på det rigtige spor

                                 <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Du skriver spånplade for at holde vind/vejr ude.

For at undgå unødige investeringer (spånplade) som ikke egner sig til udvendig beklædning, det ville være synd og skam at købe det' til din udv. beklædning.

Køb hellere nogle Douglas plader (de kendte med spor ca. 100 mm mellem) dem er jeg ret sikker på du kender, de fås i 9  & 12 mm. tykkelse, om du gir dem lidt træbeskyttelse overlever de spånplade med mange år.

Ps. Vi er alle begynde med små skridt, og har du fået lyst til det er det "bare" om at komme igang, evt. med godt & brugt fra F.eks. DBA eller GG er en god indgangsvinkel.

Lad os endelig høre/se hvad du får kreeret evt. på gallariet som er fint til netop dette.
 

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg vil sige at det afhænger lidt af hvad for projekter du havde tænkt dig at kaste dig over. Hvis du "bare" vil lave en hylde i ny og næ, behøver du ikke den store maskinpark, mens du behøver noget mere isenkram hvis du feks vil til at bygge møbler

En rundsav ikke nødvendigvis er så vigtig. Man kommer langt med en håndsav (og så lærer du også noget med at måle op og save efter en streg). Og en stiksav kan i mange tilfælde bruges lige så effektivt som en rundsav, med lidt øvelse...

En skrue/bore maskine er selvfølgelig alfa omega (ja ja, du kan teoretisk godt klare dig uden, men det er svært) så her ville jeg nok råde dig til at købe et anerkendt mærke, som har nogle kræfter, og hvor du kan købe løse batterier til (da de ikke holder evigt, hvorimod maskinen holder væsentligt længere). Tag i en forretning/byggemarked og prøv de forskellige maskiner, hvordan de ligger i hånden, du vil opleve at der er stor forskel (lidt ligesom at købe tøj) på de forskellige maskiner, hvor meget de vejer og deres balance.

Og hvad der er rigtigt for mig, er ikke nødvendigvis rigtigt for dig  

Så er det bestemt et godt råd at kikke efter brugt, men det kræver selvfølgelig at du har en ide om hvad tingene koster fra nye, så du ikke bliver snydt


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Medens jeg læste den første del af tråden igennem, (indtil KSC ) tænkte jeg faktisk på håndsaven altså en fukssvans til små penge. 2 - 4 skruetvinger, og 1 stk 10mm stemmejern med tilhørende slibeklods.
Så af elektriske maskiner ville acu bore maskine være 1. valg. Vælg 18V Metabo eller Dewalt som du nu føler bedst for. Så kan du senere købe acu rundsav med samme slags batterier og lader.
Så kræver det en lille sortiments kasse med metal bor og 1 med bits, samt 3 - 4 slags torz træskruer. Og køb nu ikke et fælles sortiment i ALDI / Fakta eller lign. med 300 dele for 50,00 kr. Bits holder til 2 skruer hvis du er heldig og bor bøjer ligesom de var lavet af smør. Køb så høvlet træ på pindhandel når du har projekt.

1. projekt er jo skuret med krydsfinerplader, og et lille fast bord til at spænde træ fast på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja du får nok ikke entydige svar, men forhåbentlig nogle indput du kan plukke af...

Jeg er glad for min excentersliber, har en båndpudser, og en el"hånd" høvl, dem bruger jeg næsten aldrig.
Jeg har en gammel bord rundsav, med rulle bord med land, den bruger jeg til utrolig meget, og med den rigtige klinge, er træet nærmest som høvlet. (jeg har så ingen kap, eller gearingssav)
Jeg har en Makita dyksav med føreskinner, den fungere 100 % ok for mig, og er nærmest ikke til at undvære. (har to almindelige rundsave, de har ikke været i brug siden dyksaven kom til)
Jeg har en overfræser fra Biltema, det er lidt noget skrammel, den kan ikke anbefales.

Jeg har en blå Bosch 230 volt stiksav den er ganske udmærket, men købte for et par år siden en 18 Volt Makita stiksav, der passer batteri med mine boremaskiner der bruger 18 volt 3 ah li-on, den bruger jeg meget, det køre utrolig længe på et batteri. (230 volt modellen har ikke været i brug siden)

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også