Gips på trævæg i badeværelse

Vi er ved at renovere vores badeværelse fra 83. Kan vi sætte vådrumsgips på trævæggen. Der er alukraft bag trævæggen. Vil gipsen med maling fungere som dampspærre? Kan trævæggen tåle at blive lukket inde? (Fugtproblem)
Kh fru borup

Fru borup
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, men der skal opsættes 2 lag gips.

Igen damspærre i vådzonen, da denne bliver dækket af vådrumssikringen.
Jeg forstår dig sådan, at der en isoleret let væg, med dampspær på den varme side - altså ind mod badeværelset og at du gerne vil beklæde den med gips, uden yderligere isolering. Det er der absolut ingen problemer i, sådan som du beskriver det.
Hvis vægen er stabil og jævn, kan gipsen skrues direkte på væggen uden yderligere dampspær. I modsat fald kan i først opsætte forskalling pr. 40 cm til gipspladerne.

Du bør påsmørrer gipsvæggen en vandtæt vådrumsmembran. Som du beskriver projektet, vil jeg endda sige at det nok er et lovkrav.

Gips og normal baderumsmaling er ikke nok som dampspær, men da du ikke isolerer og skriver at der allerede er dampspær i væggen, er dette i sig selv ligegyldigt.

Hej.
Der skal opsættes 2 lag VÅDRUMS gips som minimum. Når badeværelset har en vådrumszone.
Nu kender vi ikke badeværelses størrelse og hvor bruser skal være. Kunne være godt med en lille plantegning.
Om det er en indervæg eller ydervæg skal der Aldrig udføres en dampspærre, hvor vådrumsmembranen udføres, da vådrumsmembranen fungere som dette.
Der hvor vådrumsmembranen ikke udføres, skal der udføres en dampspærre.
I indervægge hvor der er opvarmet rum på begge sider af væggene skal der heller ikke udføres en dampspærre.
En dobbelt dampspærre eller en dampspærre i en indervæg til varme rum. vil kunne have en modsat effekt og skabe fugt ophobninger.

Lægter til 2 lag vådrumsgips skal sættes pr. 300 mm


Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 23-03-2015 20:43

Hej.
Der skal opsættes 2 lag VÅDRUMS gips som minimum. Når badeværelset har en vådrumszone.
Nu kender vi ikke badeværelses størrelse og hvor bruser skal være. Kunne være godt med en lille plantegning.
Om det er en indervæg eller ydervæg skal der Aldrig udføres en dampspærre, hvor vådrumsmembranen udføres, da vådrumsmembranen fungere som dette.
Der hvor vådrumsmembranen ikke udføres, skal der udføres en dampspærre.
I indervægge hvor der er opvarmet rum på begge sider af væggene skal der heller ikke udføres en dampspærre.
En dobbelt dampspærre eller en dampspærre i en indervæg til varme rum. vil kunne have en modsat effekt og skabe fugt ophobninger.

Lægter til 2 lag vådrumsgips skal sættes pr. 300 mm


Hilsen Martin


 - Da spørgeren, efter hvad jeg forstår, blot spørger til muligheden for at beklæde en eksisterende væg i et eksisterende badeværelse med en gipsplade, er der hverken tale om nybyggeri, ombygning eller renovering. De regler du henholder dig til er derfor ikke aktuelle her - hvis jeg som sagt forstår spørger rigtigt. 

 - Efter de forudsætninger jeg læser mig til, kan man således roligt opsætte ét lag vådrumsgips. Der er hverken lovmæssige eller faglige/praktiske problemer i dette.

 - Problematikken med dampspær, er ikke aktuel i forhold til den oplyste forudsætning (som jeg forstår det). Der skal jo netop under ingen omstændigheder laves en dampspær, da den både findes i forvejen, og da vådrumsmembranen opfylder den rolle til fulde.

 - Gyprock oplyser korrekt godkendt lægteafstand for to-lags vådrumsgips til at være 45 cm. Når jeg foreslog 40 cm var det fordi jeg tog udgangspunkt i 120 cm plader, ved 90 cm plader er 45 cm at foretrække. 

Men som Martin skriver, havde det været lettere med lidt flere oplysninger 

 

 

Mange tak for råd og vejledning.
Jeg er blevet klogere, men er stadig ikke afklaret med hensyn til mit spørgsmål, om det går an at skrue vådrumsgipsplader på profilbræddevæggen og male dem?

Jeg har vedlagt en tegning, der viser badeværelset. Alle vægge uden for brusenichen er beklædt med profilbrædder. Bag disse er murstensvægge, men indersiden af ydervæggen er isoleret med rockwool, helt ud til profilbrædderne, dog med en dampspærre imellem i form af alukraft.

Vi er blevet trætte af profilbræddevæggen og ønsker i stedet en malet, glat væg. Har overvejet fibergips i stedet for vådrumsgips; men er altså bange for at lave en for tæt konstruktion, hvor bræddevæggen i realiteten ender med at blive lukket inde imellem to
dampspærrelag.


Fru borup

Nu også med tegning :-)

 


Fru borup
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også