Spørgsmål til arbejdsgang renovering af terrasse

Hej

Jeg skal have renoveret min gamle terrasse. terrassen er hæver 40 cm over niveau og er støttet af et stengærde. Jeg tænker at beholde stengærdet, men er lidt i tvivl om hvilken arbejdsgang der er mest praktisk når jeg skal have skiftet hegnet og bygget en trappe samtidig.

Min tanke var at gøre følgende.

1. fjerne gammel belægning og gammet hegn og 3 cm grus under de gamle sten.

2. istandsæt stengærde så det er pænt alle steder.

3. Sæt hegn op.

4. Afmonter hegnsfag så jeg kan komme til med sand sten etc.

5. opsætning af snore i terrassens endelige højde.

6. grade rande langs snor.

7. Sæt kantsten langs stolper rundt langs terrassens kant i jordfugtig beton.

8. afret stabilgrusen og vibrer den (forventer at det sætter sig 1 cm ved vibrering, når der har været terrasse tidliger)

9. udlægning af brolægger sand og afretning heraf (forventer at herregårdstenene sætter sig 1,5 cm når jeg vibrere stenene)

10. vibrering af herregårdssten til sidst.

11. byg trappe, da jeg nu kender den eksakte højde på belægning

12. monter hegn igen.

Ville i gøre noget anderledes?

 

 


Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en god fremgangsmåde. Hvis du har vibreret stabil grus og også vibreret brolæggersand inden endelig afretning, så kan du ikke vibrere herregårdssten 1,5 cm ned, højst 0,5 cm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for din tilbagemelding, jeg havde tænkt mig at vibrere stabilgrusen, men brolægger sandet havde jeg kun tænkt mig at rette af, for derefter at lægge stenen og vibrere så de bliver fyldt godt op nede fra og oppe fra. Er det ikke det rigtigste med holmegårdssten?

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
Jeg bruger ikke den metode, men derfor kan den være rigtig nok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm det ville jeg nu ikke gøre... Og her tænker jeg på at hvis du ikke vibrerer dit brolægger sand inden afregning så kan risikere at dine sten vil sætte/ligge ujævnt, og det er fordi at der kan være områder hvor sandet er mere kompakt end andre steder hvor den er mere porøs så hvis du først afretter dernæst lægger sten og så vibrerer så vil de steder med mere løst/porøst sand sætte sig dybere end steder med mere kompakt og dermed en ujævn terrasse... Jeg ville helt klart vibrer brolægger sandet først så afrette og her kan du fylde lunker op det kan du ikke når stene først er lagt. Men der er selv ikke til skade at vibrerer efter at stenene er lagt husk blot at vibrerer brolægger sandet før du lægger stenene

Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg syntes bare at jeg havde læst at stabilgrusen skal vibreres, derefter udlægges brolæggersand i 3 cm lag og afrettes og så belægning på, og så slutvibrering for at få stenene fyldt op nedefra også.

Men hvis I har erfaring med at det bliver bedre hvis jeg også vibrere brolæggersandet, så er det da helt sikkert det jeg gør

Tak for de gode råd


Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
Annonce
Jo tyndere lag sand du har des mindre problem giver det selvfølgelig. Men du kan ikke lave præcis samme tykkelse sand alle steder. Det er netop en af formålene med sand at rette det fint op. Desuden blot det at du træder i brolæggersandet eller kravler på knæerne nogen steder gør at det ikke er lige hård alle steder. Så jeg kører en tur med vibrator på sandet før afretning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres tilbagemeldinger, nu er det gamle hegn væltet, bambusser gravet op og nu skal jeg den anden vej.

Dog er jeg lidt i 7 sind med faldet, det skal være mellem 10 og 20 promille, men da det er i hjørnet af huset skal det vel gå i 2 retninger, jeg syntes bare det ser enormt "skævt" ud, når jeg spænder snorene ud.


Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.

Som I kan se ser det skævt ud under døren især. Jeg er klar over at jeg er meget langt oppe ad soklen, men det var der den gamle terrasse gik til.


Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis