Ny gipsvæg - hvordan ?

Jeg skal bygge en ny gipsvæg for at dele et loftsrum op. I den forbindelse er der nogle ting, jeg er i tvivl om:

1) Skal jeg isolere den? Der skal typisk være samme temperatur i begge rum, er det så nødvendigt at isolere ?

2) Jeg skal have flyttet eksisterende kontakter og have nye stik op. Hvornår er det rigtige tidspunkt at få elektrikeren på besøg ? Når jeg har bygget skelettet og sat plader på den ene side ?

3) Jeg skal have et tv til at hænge på væggen, så jeg overvejer at beklæde væggen med en mdf plade først og så et lag gipsplader uden på - for at få noget solidt at skrue tv beslaget op i. Giver det mening, eller er der en bedre måde ?

På forhånd tak for hjælpen til en amatør

/Dennis
Jeg skal bygge en ny gipsvæg for at dele et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du skrev jo MDF pladen først, og herefter gips... anvendes træpladen først, skal der opsættes 2 lag gips efterfølgende for at minimere risikoen for revner.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/10492' class='af-profile-link'>Koluda</a> på 23-03-2015 19:51
Ja, du skrev jo MDF pladen først, og herefter gips... anvendes træpladen først, skal der opsættes 2 lag gips efterfølgende for at minimere risikoen for revner.


Du misforstår...
Man bygger føret selve skillerumsvæggen med en afstand på fx 45 cm pr skillerumslægte.
Så sætter man fx en lægte eller forskalling op, 12 mm inde på skillerumslægtene, på det pågældne sted hvor tv'et skal hænge. Det kan fx være en 12 mm krydsfiner, med et mål der hedder 41.5 x 25 cm (så passer den lige i mellem 2 lægte, og det er ikke nødvendigt med mere en 20 cm ned).
Så skruer man pladen ind i lægtene/forskallingen, så den er plan med ydersiden af skillerumslægtene.
Der har man pladen lige inde bag ved - men stadig rykket tilbage, så den ikke fylder i bredden.
Når man køre med en afstand på 45 cm c/c, så passer det med at gipspladesamlingerne kommer midt på en skillerumslægte (gips plade på 90 cm i bredden), og så er det jo intet problem med revne i samlingerne..

Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Christian

Jeg har lige været samme tur igennem.

El arbejdet blev lavet da den ene side af væggen vare færdig.

Medhensyn til ophæng, så kan du vælge ultra board eller fiber gips. Begge er skrue faste, ultra boarden er dog bare nemmer at arbejde med.

Du kan også bare nøjes med 2 lag gips. Det kan bær ca. 200 kg pr. m2 så det er mere en stærkt.

Uanset hvad for en gips du vælger så skal center afstanden gerne være et sted imellem 30 cm og 45 cm, så bliver væggen stiver og du ungå at skulle lave triks med krysfinere imellem lægterne for at få væggen stiv nok.

Jeg har det bedst med stål lægter, da jeg synes at de er nemme at arbejde med.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/41084' class='af-profile-link'>Ninjaman</a> på 23-03-2015 20:13
Hej Christian

Jeg har lige været samme tur igennem.

El arbejdet blev lavet da den ene side af væggen vare færdig.

Medhensyn til ophæng, så kan du vælge ultra board eller fiber gips. Begge er skrue faste, ultra boarden er dog bare nemmer at arbejde med.

Du kan også bare nøjes med 2 lag gips. Det kan bær ca. 200 kg pr. m2 så det er mere en stærkt.

Uanset hvad for en gips du vælger så skal center afstanden gerne være et sted imellem 30 cm og 45 cm, så bliver væggen stiver og du ungå at skulle lave triks med krysfinere imellem lægterne for at få væggen stiv nok.

Jeg har det bedst med stål lægter, da jeg synes at de er nemme at arbejde med.


Jeg rådgiver blot - det er Dennis der skal have ny væg.
Men hvorfor i al verden vil du dog bruge 2 lag gips? Er da slet slet slet ikke nødvendigt for en skillerumsvæg...

Mvh. Christian M
 

Undskyld Christian

2 alm. gips kan bære ca. 200 kg. pr. m2

Det kan 1 lag ikke.

Hvis han bruger ultra borad eller fiber gips, så er det nok med 1 lag, da det er stærke.

Grundet til 2 lag er at, han gerne vil hænge fladskærm op på det, også er det i øvrigt også sikret hvis han gerne vil hænge noget andet op i fremtiden. Også behøver men heller ikke at lave fiksfakseri med krydsfinere osv. Krydsfinere er fint i imellem lægterne så det danner et H men ikke imellem gips og lægter, men det burde ikke være nødvendigt med dette tricks, så længe lægte afstanden ikke er for stor, og der ikke skal hænges ting op som er tunger.

Men kan ligeså godt lægge de 5 % mere arbejde der lægger i 2 lag gips, hvis men er til alm. gips plader, især når gips ikke koster så meget.

Det vare bare mine 5 øre :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
2 lag gips for at minimere risikoen for revner i samlingerne, og ikke mindst så kan 2 lag gips bære væsentligt mere.

At montere plader mellem sine lægter/regler/stålskinner er måske fint nok men en tidskrævende process, med større spild end at smide hele plader på, også 2 lag gips efterfølgende, men nu laver vi det også meget sjældent, da kunden ved forklaring af bæreevnen i 2 lag gips er, godt kan se der ingen grundlag er for træ bagved gipsen, med mindre der skal hænges mange ting op på væggen, som feks. i et værksted, forretning osv..

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/10492' class='af-profile-link'>Koluda</a> på 24-03-2015 15:57
2 lag gips for at minimere risikoen for revner i samlingerne, og ikke mindst så kan 2 lag gips bære væsentligt mere.

At montere plader mellem sine lægter/regler/stålskinner er måske fint nok men en tidskrævende process, med større spild end at smide hele plader på, også 2 lag gips efterfølgende, men nu laver vi det også meget sjældent, da kunden ved forklaring af bæreevnen i 2 lag gips er, godt kan se der ingen grundlag er for træ bagved gipsen, med mindre der skal hænges mange ting op på væggen, som feks. i et værksted, forretning osv..


"Tidskrævende proces". Ej nu må du ærligtalt lige..
Tager 2 min... Hvorfor i al verden skulle 1 lag gips revne? Så har jeg godt nok sat mange forkerte skillerumsvægge op som tømrer.

Mvh. Christian M
 

Så må du gå til en lille løn, hvis din mester mener den skal skæres mellem lægterne, frem for at monteret dem på skelettet, personligt ville jeg da mene det er spild af tid at montere det mellem lægterne, mere spild og ikke mindst mindre stiv væg efterfølgende, og min mester ville da få et føl, hvis jeg lavede dette på et tilbudsarbejde.

Hvorfor 1 lag gips revner, nok fordi de fleste ikke laver de 2 mm luft mellem plader der skal være for at spartlen har den rigtige "limende" effekt, eller underlaget simpelthen er for blødt... jeg har i hvert fald set utroligt mange dårligt udført spartlinger på 1 lag gips, som er revnet og udbedret med et nyt lag udenpå, men mere eller mindre ingen revner ved 2 lag, nok også derfor det foreskrives så tit som det gør.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/10492' class='af-profile-link'>Koluda</a> på 24-03-2015 20:13
Så må du gå til en lille løn, hvis din mester mener den skal skæres mellem lægterne, frem for at monteret dem på skelettet, personligt ville jeg da mene det er spild af tid at montere det mellem lægterne, mere spild og ikke mindst mindre stiv væg efterfølgende, og min mester ville da få et føl, hvis jeg lavede dette på et tilbudsarbejde.

Hvorfor 1 lag gips revner, nok fordi de fleste ikke laver de 2 mm luft mellem plader der skal være for at spartlen har den rigtige "limende" effekt, eller underlaget simpelthen er for blødt... jeg har i hvert fald set utroligt mange dårligt udført spartlinger på 1 lag gips, som er revnet og udbedret med et nyt lag udenpå, men mere eller mindre ingen revner ved 2 lag, nok også derfor det foreskrives så tit som det gør.


Tror virkelig du misforstår noget... Det drejer sig om en plade på 41.5 x 20 cm.. Altså en "stump". Det er kun for at være "better than sorry", at smide den på lige der hvor tv'et skal hænge. Ellers kan gipsplugs sagtens holde.

Ang revne i samlingen: Ved ikke hvilken maler du har kendskab til, men dem vi har brugt har altid brugt sådan noget strimmel, som forstærker samlingen, inden de spartler og maler (Ved ikke hvad de kaldes - er ikke maler)

Mvh. Christian M
 

Okay, det er bare en stump bagved TVét du mener, jamen så har jeg misforstået noget ja.

Enig, gipsplugs holder fint til en TV også selvom det skulle være et på 100kg, det sidder jo normalt i 4-6 plugs.

Glasfiber strimler må ikke anvendes længere andet end GDS folk, har vist været sådan i 10 år snart, med ved godt flere maler har glemt dette, da de ikke vil anvende papir stimler, som ellers er væsentligt bedre, og eneste armering af producenterne acceptere i dag, da glasfiber strimler ikke har samme styrke, og derfor har givet problemer med revner i samlingerne.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også