Fra elvarme til vandført varme - rørføring i hus

Hej alle

Vi overtager et hus, hvor vi har planer om at skifte elopvarmningen ud med vandført varme. Vi skal derfor have udskiftet radiatorerne i hele huset.

Huset er et et-plans parcelhus med et trægulv, som ligger direkte på betonunderlaget, der er derfor ikke mulighed for at lægge rørene imellem trægulv og betonunderlaget. Gulv skal skiftes og væggene skal renoveres.

Hvordan ville I føre rørene? Jeg ser nogle udfordringer, når vi skal have dem forbi badekar og de fire døre, der er i huset. Jeg tænker, at muligheden er at føre rørene synligt langs gulvpanelerne, gemt i kabelpaneler langs gulvet eller at lægge dem op på loftet og trække rør ned, hvor der skal være radiatorer.

Vi ville gerne have dem gemt så meget af vejen som muligt. Er det normalt at fræse dem ind i væggen eller ned i betongulvet? bagvæggene består af 10cm lecabeton. Alternativt kunne vi også få dem ført på loftet, hvis det er en mulighed?

Lige nu er vi meget i tvivl om vi bare skal beholde elvarmen eventuelt suppleret af varmepumper, så vi ikke skal se på en masse rør. Vi frygter, at vi kommer til at have rør hele vejen rundt langs væggene i huset, så vi ikke kan have noget stående helt op ad væggene.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Når muligheden er der, ville jeg vælge at trække frem og retur på loftet. Det har vi i vores 189 m2 og det fungerer fremragende.

mvh


 varmetossen

du skriver at gulve skal skiftes og vægge renoveres. Jeg ved godt det er meget arbejd, men har du overvejet at brække gulvet op, isolere og støbe gulvvarme?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af christiannielsen på 22-03-2015 15:53
du skriver at gulve skal skiftes og vægge renoveres. Jeg ved godt det er meget arbejd, men har du overvejet at brække gulvet op, isolere og støbe gulvvarme?

Det ville også være mit råd. 

Alternativt, hvis gulve alligevel skal  op, så kunne man vel også fræse ud i betonen under gulvet så rørene kan føres der.. Det må da være nemmere end at at fræse ud i væggene..

 

 

Mange tak for jeres råd.

Vi har kigget lidt på muligheden for at banke betonen op og støbe nyt fundament med gulvvarme i, men det vi kan læse os frem til på nettet, er, at det er ufattelig dyrt. Ved kig på andres projekter regner vi med at gulvvarme i stue+køkken (60m2) vil koste 130.000kr. Derefter mangler vi stadig radiatorer i resten af huset og fyr, så det løber nok op i over 200.000kr. Det kunne være super lækkert, men afvejet mod ulempen ved at skulle kigge på radiatorer og rør i stuen, er det for dyrt.

Under gulvet har vi 100mm beton, 75mm pladebatts og 15cm nøddesten, jeg går ud fra, at løsningen med at fræse gulvvarmerørene ned i eksisterende beton vil give et stort varmespild nedad, når der ikke er mere isolering.

Hvis andre har haft positive resultater med rørføring på loftet, kunne det godt være, at det skulle være løsningen. Jeg er ikke så meget for de Gabotherm plastic-kanaler, man kan sætte langs væggene.
Annonce
Du skriver at gulv skal skiftes? og Nyt fyr skal i vel have alligevel, uanset hvilken måde i trækker rørene, radiatorer i resten af huset skal i vel også have uanset hvilken måde rørene trækkes?? det er vel kun merudgiften ved at grave ud, isolere og lægge gulvarmen ned, som du skal kigge på.

Hvis i vil have det billigste køber i 1-2 stk luft/luft varmepumper, og beholder jeres elradiatorer som suplement.
Hej Pizzabager
Enig, det er kun terrændækket og gulvvarme i stue og køkken, der vil give os en merudgift. Som vi har læst os til, vil dette arbejde, dvs opgravning af terrændæk, nyt terrændæk m godkendt isoleringshøjde og indstøbning af slanger, koste os de 130.000kr. Er det for højt sat for 60m2? I så fald skulle vi måske indhente os et tilbud på arbejdet.
Nu er du på lav-det-selv siden, og meget af arbejdet kan du lave selv eller ihvertfald hjælpe til med. I mine øre lyder 130.000 af meget! Jeg har lige lavet 110m2 for ca. 50.000 i materialer. I den forbindelse: SØRG FOR AT NYT BETONGULV BLIVER LIGE!
Hent da også tilbud på de andre forslag. Jeg kan forestille mig at der spares en del i vvs arbejdet og stumper ved gulvvarmeløsningen - der iøvrigt igen er arbejde der kan laes selv. At føre rør rundt på loftet eller i vægene ville jeg til sammenligning ikke turde selv.

Rørføring på loftet er heller ikke uden problemer. Du kommer let til at have lige så meget eller mere varmespild som i gulvet. Det giver også risiko for at rørene direkte kan fryse til is, hvis der i en periode ikke er tændt for den sidste radiator.

Ligeledes giver det længere rør strækning.

Uden en tegning over huset er det umulig at komme med kvalificeret gæt på hvordan det mest praktisk kan laves.

Skal du have noget gulv hugget op midt i huset, kan der laves kanaler med isolerede rør. Så er der ikke mange meter der skal rilles ind i gulv.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis