Formørkelse

Hej.

Så kom vi igennem endnu en formørkelse. Ikke at de ikke omgiver os i hverdagen, men dagens fænomen er da noget specielt. Her på Møn havde vi et godt syn næsten lige til det sidste.

Det er nu bedre at vise børnebørnene det 'live'  og det gjorde indtryk.

mvh

varmetossen

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har helt ret. Her i Midtjylland var det desværre for skyet til at der var noget at se .

Men det er en meget speciel oplevelse - jeg vil næsten sige for livet.

Jeg var så heldig at være i Kina i 2009 da der var en total solformørkelse der - og det var en fantastisk oplevelse som varede hele 7 min.

Dag blev til nat, fuglekvidder forstummede og da så solen tittede frem igen lød der et sus fra de forsamlede - det var helt fantastisk - jeg glemmer det aldrig.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.

Her faldt temperaturen 4 grader iflg. termometret og vi tændte lyset i stuen et par timer.

Og i går fandt vi uglegylp i Marienborg park vi skal dissekere i morgen for et par børn fra Rødovre. Ren naturferie.

Sjovt nok har jeg så set flere egern i deres rækkehuskvarter end hvor vi bor.

mvh

varmetossen

Ja, desværre ikke meget at se her tæt på Randers :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg var på et sted hvor den lokale astronomiforenings medlemmer havde taget deres grej med. I kan nok læse om det i Herning Folkeblad i morgen.
Her stod vi så med kaffe, varme boller og alt det der. Men vi så ikke en skid. Jo der var lige 2 sekunders hul i skyerne kort efter maksimum. Men ellers interessant med stjerneskudstæller, seismograf m.m.
Og med masser af solformørkelses briller, der ikke kom i brug.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja jeg kiggede slet ikk. Forstår ikke helt at folk er så optaget af det

Mvh. Christian M

Annonce
Vores solpaneler gik voldsomt ned i ydelse medens det stod på.
Kan man få erstatning for tabt produktion?
Ellers var der ikke noget at se, ud over et kortvarigt kig gennem nogle tynde skyer lidt efter maksimum.
Det var mere imponerende at følge med på direkte TV fra Færøerne, hvor det tydeligvis blev rigtig nattemørkt.

Med venlig hilsen
ktm

Her var der fuldstændigt overskyet, med småregn silende ned, da formørkelsen var på det højeste. Fik da set lyset faldt betragtelig her på stedet, mens formørkelsen "strøg" over skærmen på DR2. 

Nu er det faktisk anden gang siden 1999 at brillerne ikke kom i brug. Håber jeg når en med en skyfri himmel i min tid. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hernede sydpå var der masser af skyer, hvilket jeg syntes var en fordel, for så kunne man kikke med det blotte øje uden at blive blændet (ja ja ja jeg ved godt man ikke må)...Solsorten satte sig på skorstenen og gik i gang med sin aftensang, og der blev rimeligt mørkt. 

Jeg fik taget et par billeder, og satte så lige et lille Pink Floyd citat ind...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja jeg opholdt mig desværre også i midtjylland og der var overskyet og ikke til at se noget!! Men så er det godt at man kan se det på fjernsynet fra Færøerne!!

http://www.anthon.dk/

Hej.

Jo, jo men tv er reportage og ikke liv

I mine unge dage fik jeg lov til at låne en spejlkikkert af smed Jørgensen i Haslev. Hjemmebygget, forstås. Vel ca 1 m. brændvidde og spejlet, også selvgjort, sat ind i et 150 mm kloakrør.

Teknik: Hvis man monterer en glasplade på en piedestal, smører slibepasta på og lægger en tilsvarende glasplade ovenpå, laver roterende bevægelser med en hånd og går modsat retning rundt om piedestalen bliver den nederste konveks og den øverste konkav og et perfekt hulspejl.

Nå, men med denne kikkert så jeg en aften Saturn hænge derude med ringene omkring, og selvfølgelig Jupiter med måner, men den kan ses med 4 måner i en god, almindelig kikkert.

Det gjorde et stort indtryk at se det selv og ikke bare i bøger.

Jeg har forresten fået det på samme måde med spøgelser. Hvis nogen spørger om jeg tror på dem, kan jeg kun sige, at det behøver jeg ikke. Jeg ved

mvh

varmetossen

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis