12v spots døde lige pludselig

Hej

I køkkent har vi en hel stribe 12v indbygningsspots G4 stifter der pludselig ikke ville tænde mere.

I samme kontakt tænder strømmen til 220V pendler som hænger over vasken, og disse tænder stadig. Jeg formoder at det er trafoen der er stået af? Er der nogen måde at påvise dette på?

Jeg uploader foto af trafoen der sidder i emhætteskabet. Kan nogen "se" på billedet hvad det er for en type, evt. om det er "noget skrammel" som jeg ligeså godt kan skifte ud til noget smartere / bedre? Jeg tror installationen er ca. 10 år gammel? Hvor længe holder sådan en trafo normalt?!

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BTW, jeg er klar over at jeg skal have en 'trikker på, jeg kan bare rigtig godt lide at vide hvad der skal ske, inden jeg ringer til nogen :-)
Du behøves ikke en elektriker, du skal blot have en 230 til 12 v transformer der kan levere de watt du har brug, f.eks der sidder 6 stk 10 watt halogen så minimum 60 watt transformer gerne lidt mere
Bare husk at slå strømmen fra inden du skifter den
OK, men nu ser jeg at min trafo ligner denne til forveksling:
http://www.el-grossisten.dk/pi/Transformer-300-6-Halopower-12v-300-watt-6-udg-_1435459_66890.aspx

Den er jo vanvittig dyr, er det fordi det er kram eller hvad skal man gå efter?

Og hvor længe holder sådan en trafo normalt?
Ville jeg kunne købe en dims som denne, så længe jeg har mindre end 15 stk. 10watts fætre for enden af den?
Jeg ser at den har softstart, hvilket jo er lidt flabet.

http://www.wattoo.dk/osram-halotronic-mouse-elektronisk-transformer-11-2vac-htm-5462520026-5462520039-5462520042#226=20579

Men den koster jo kun 1/4 af den gamle. Er der noget bestemt man skal gå efter når trafoen er lukket inde i et skab?
...og hvad er det egentlig jeg har hængende i midten af billedet? Det ligner jo faktisk også en trafo, gør det ikke?
Annonce
Det er da kun den der er midt i billedet der er en "trafo" Du skal bare bestille en der mindst går til 150W

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er da også en trafo den til højre. Se link længere oppe. Det jeg ikke forstår er at den ude til højre (Noratel) er så dyr, når trafoer generelt ellers ser ud til at koste 2-300 kr.

Edit: Jeg ser at det er en jernkerne trafo.... Nogen præferencer?

Den ene sidder nok til at lave 12v til belysning i emhhætte. Den dyre går op til 300W og det er for meget til denne opgave. Yderligere skifter du måske ud til LED senere. Så i stedet for 150W sammenlagt bliver det måske 30W sammenlagt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er lige den detalje at med en elektronisk trafo siger man som tommelfinger regl at din makisimale lednings længde på sekundær siden (12v siden) må være 2 meter, da det ellers kan (det er ikke altid det gør det) give elektrisk støj der kan forstyrre feks radio/tv og telefon signaler.

Hvorimod en jernkerne trafo kan have meget lange sekundær ledninger (dog stadig under hensyntagen til naturlovene).   

Men ja, nu er det en god ide at overveje om du skal skifte dine halogener ud med led og få den besparelse på elregningen, da du jo skal skifte trafoen.

PS: Den store Halopower trafo fås i flere udgaver fra 200w Ja de er dyre, men de holder til deres belastning.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mnjaaaa, jeg er fristet af det led snak men de led g4 stifter jeg har prøvet kunne fysisk ikke være i spotten, fordi pladsen er så trang og der er en masse "elektronik" (print, osv) på LED g4 lyskilderne. Då tror nærmest ikke det er muligt..?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis