Spændingsmåler ctr. Polsøger

Nej - jeg er ikke elinstallatør.
Ja - jeg laver ind imellem el-ting i mit hus, som kræver autorisation.
MEN - jeg er i besiddelse af sund fornuft og har rimelig check på stærkstrømsbekendtgørelsen (helt fra den gang det hed Stærkstrømsreglementet).

Så please: undlad de løftede pegefingre og prædikener.

Og nu til spørgsmålet:

Hvorfor anbefaler man altid at bruge et spændingsmåleinstrument og betragter polsøgere som ubrugelige?

Langt de fleste el-arbejder i hjemmet handler om at identificere fasen, så man kan se hvilken ledning man skal passe på. Og her viser polsøgeren tydeligt, om der er strøm i ledningen (ja, jeg ved godt, at den også kan lyse pga. induktion).

Et måleinstrument derimod viser blot at der er en spænding mellem 2 ledninger, men ikke hvilke af dem, der er "den farlige".

Så som jeg ser det, er polsøgeren som oftest det bedste instrument.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil give dig ret et stykke af vejen, og jeg bruger også min gode gamle Polhit S når der skal skrues el (jeg vil så ikke fortælle hvordan den også kan bruges til at tjekke om nullen er aktiv).

Polsøger Polhit-S

Og anbefaler den gerne til andre, hvorimod jeg ikke har nogen fidus til de typer af polsøgere som er "berøringsfrie" for min erfaring er at de lyser for et godt ord... jeg har set dem lyse på et stålskelet til gipsvægge 

 

Men jeg bruger også tit denne Combi chek, og den fungerer også som polsøger. Man kan både se og høre hvis man rører med den ende hvor dioderne sidder på en fase (uden at bruge den anden ende til nullen). 

Så et sådant "måleagregat" giver altså lidt bedre kort på hånden. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Man siger om en polsøger, (de billige af skruetrækkertypen) at de lyser blot man stikker den i røven af en murerarbejdsmand

Det er da rigtig at man kan se hvor fasen er henne med en polsøger. Men så er det også sagt. Det gælder kun ved en installation der ikke fejler noget. Jeg kan opstille mange scenarier hvor den er direkte vildledende. Jeg vil nøjes med 2

1. En installation hvor nullen er afbrudt/ skilt ad. Hvis der så er tilsluttet noget ved en stikk. eller lampested. vil polsøger lyse på nulleder også.

2. Ved en 3 faset gruppe enten til en motor eller til komfur. Her er der f.eks sprunget 1 eller 2 sikringer. Så vil alle faser lyse på polsøger. selv om sikringer er sprunget.

I begge tilfælde vil fasen gå igennem lampe eller motorviklinger og give fase tilbage i installationen. Så polsøger dur ikke til fejlfinding.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa..
Hvis du virkelig mener at fasen er den "farlige"... og jeg forstår der, at du mener nullen ikke er "farlig"... kan mit råd kun være at du holder op med at lege elektriker.. ;-)
Mvh Jan
Henrik og Erik: tak for svar, det giver mening og nuancer på, hvor de enkelte redskaber/instrumenter har deres styrke/svagheder, hvilket var mit simple ærinde.

Jan: ak, ja. Undskyld jeg fristede dig over evne.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis