spots installation sensor og med konstant lys

Hej 

Jeg har et spørgsmål til måden, hvorpå man installerer udendørsspots med sensor - spotsene kan tændes permanent med en afbryder inde fra huset. 

Min elektriker har nemlig sat spots om 2 steder i vores udhæng (hver sin side af huset).

Begge steder er spots tilsluttet i en pl dåse inde i hus og kan afbrydes med hver sin afbryderkontakt. 

Det der undrer mig er, at det ikke er lavet ens begge steder. I det følgende kaldet sted 1 og sted 2.

Sted 1.

Det ene sted er ved vores hoveddør. Der er trukket 2 kabler ind på loftet og ned i en pl dåse. Dvs. der går et et kabel fra spots og et kabel fra sensor ind på loftet og ned i en pl dåse. Der er ikke trukket kabel mellem spots og sensor. Det hele må således være samlet inde i dåsen. Som sagt, så kan lyses tændes permanet med en kontakt ved hoveddøren.

Sted 2.

Det andet sted er ved vores teresse. Her er kun trukket et kabel fra sensor og ind på loftet og ned i en pl dåse. Kabel til spots går nu direkte over i sensor. Det hele må således være samlet i sensoren og ikke i pl dåsen.Også her kan lyset tændes permanet ved en kontakt inde i stuen. 

 

Hvorfor er metoden ikke ens?

 

PFT

 

 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fordi det er fuldstændigt ligegyldigt. Strømmen er ligeglad hvilken vej den skal løbe.

Det er mere praktiske forhold, som gør om man vælger det ene eller andet. Måske har det været lettere at trække kablerne på den ene måde det ene sted, og på den anden det andet. Måske har der været en eksisterende installation et af stederne, som er genbrugt, mens det det andet sted er en ny installation, som det har været lettere at lave på den anden måde. Måske sidder sensoren tæt på lampen det ene sted, mens den det andet sted sidder længere væk. Osv. Osv.

Ud over de gode grunde som Jenshøj nævner, kunne det være at der var ved at være fyldt op med kabler i den ene PL dåse. Det er ofte der forskellen på uddannede og gørdetselv viser sig, nemlig at få det bedste ud af den situation som der er på det pågældende sted.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis