Spørgsmål om sikringer/faser

Efter vi har fået vaskemaskine i vores køkken oplever vi en gang imellem at sikringen ryger når vi bruger flere apparater på en gang (f.eks. vaskemaskine / ovn / el-kedel). Det er en mindre lejlighed så el er nok ikke helt dimensioneret til så kraftige apparater samtidig.

Mine spørgsmål er:

1: Er det farligt at køre videre med?

2: Er det ulovligt?

3: Hvor let er det at fikse? Vi har tre 10A sikringer siddende i el-skabet.

På forhånd tak!

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil sikkert kunne udskifte dine 10 ampere sikringer til 13 ampere, det burde hjælpe lidt på det.

Det bedste er hvis du kan få fordelt dit forbrug på alle sikringerne....
Hvis det er smelte sikringer ("sikringspropper") af den lille type, kan du umiddelbart bare købe nogen 13 A og sætte dem i. Er det automatsikringer eller de lidt større gammeldags så er det elektriker besøg.
Det er ikke speciel farlig, men det er da irriterende. Og sikringer er der netop for at i ikke kan overbelaste ledninger.
Om det er ulovlig Neej det er det sikkert ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du skifter til 13A sik. så skal du være sikker på at stikkontakter og afbrydere er nyere fuga matriel  ,og ikke de gamle tangent som kun er til 10 A............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
... være sikker på at stikkontakter og afbrydere er nyere fuga matriel ,og ikke de gamle tangent ...


Hvordan kan man se det? Ejendommen er fra 1968 med et par opdateringer siden.
Er det de grå/hvide med vippe-kontakter, er det de nye fuga/LK, 13A OK

Er det brune med en "vippe arm" eller grå/brune med runde/afrundede tryk der enten bliver inde eller klikker ind/ud med det samme, typisk med en rød/hvid indikering lige ved, er det gamle kontakter til 10A.

Når du bruger din el-keddel skal du ikke have gang i andet, da el-kedlen trækker 8-10A alene.
opvaskemaskinen trækker 6-10A når den varmer vandet op.

Ovnen skulle gerne køre på en 3-faset 16A sikringsgruppe, så den skulle være uafhængig af dine "almindelige" stikkontakter.

 

Annonce
Skrevet af Steensen på 18-03-2015 10:19
Er det de grå/hvide med vippe-kontakter, er det de nye fuga/LK, 13A OK

Er det brune med en "vippe arm" eller grå/brune med runde/afrundede tryk der enten bliver inde eller klikker ind/ud med det samme, typisk med en rød/hvid indikering lige ved, er det gamle kontakter til 10A.

Når du bruger din el-keddel skal du ikke have gang i andet, da el-kedlen trækker 8-10A alene.
opvaskemaskinen trækker 6-10A når den varmer vandet op.

Ovnen skulle gerne køre på en 3-faset 16A sikringsgruppe, så den skulle være uafhængig af dine "almindelige" stikkontakter.

lejligheder har sjældent 400V, der kører ovne ofte på 230V, det har det gjort i alle de lejligheder jeg har boet.

den har dog som regel sin egen sikring..

 

 

Pizzabager: I Esbjerg hvor jeg bor, har 95% af lejlighederne 400V.
Højegladsaxe (bør du kende med dit postnummer) har også 400V, til trods for det er fra 60'erne.
Lejlighederne i Gyngemose parken har også.
Så den udtalelse kan jeg sq ikke genkende.

 

Nu er statistik ikke så bevendt i denne sag. Johnyz har 3 stk 10A sikr. og det er det man må forholde sig til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Steensen på 18-03-2015 10:50
Pizzabager: I Esbjerg hvor jeg bor, har 95% af lejlighederne 400V.
Højegladsaxe (bør du kende med dit postnummer) har også 400V, til trods for det er fra 60'erne.
Lejlighederne i Gyngemose parken har også.
Så den udtalelse kan jeg sq ikke genkende.

okay min personlige statestik er fra 4 forskellige lejligheder i området ved ballerup skovlunde, ingen af dem havde 400V, Så jeg beklager da hvis mine erfaringer er på et forkert grundlag

Ikke desto mindre har han stadig ikke 400V  

 

 

Skrevet af Pizzabager på 18-03-2015 14:04

okay min personlige statestik er fra 4 forskellige lejligheder i området ved ballerup skovlunde, ingen af dem havde 400V, Så jeg beklager da hvis mine erfaringer er på et forkert grundlag

Ikke desto mindre har han stadig ikke 400V  

 

 

Af hvilken grund tror du ikke, der er (3X)400V i lejligheden? Der er nævnt 3 sikringer med 10A. Det kunne godt få mig til at tro, det drejede sig om en 3 faset gruppe. Yderligere er det nævt, at der er foretaget opdateringer efter 1968. Det kunne være rart med et billede af gruppetavlen, så det ikke var nødvendigt med gætterier.

 

 


fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis