Spørgsmål om sikringer/faser

Efter vi har fået vaskemaskine i vores køkken oplever vi en gang imellem at sikringen ryger når vi bruger flere apparater på en gang (f.eks. vaskemaskine / ovn / el-kedel). Det er en mindre lejlighed så el er nok ikke helt dimensioneret til så kraftige apparater samtidig.

Mine spørgsmål er:

1: Er det farligt at køre videre med?

2: Er det ulovligt?

3: Hvor let er det at fikse? Vi har tre 10A sikringer siddende i el-skabet.

På forhånd tak!

Efter vi har fået vaskemaskine i vores køkken... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Stort set alle lejligheder har 400 V , bygassen blev faset ud for mange år siden og er idag en sjældenhed , det var el der afløste gassen i komfurerne og det kræver 400 V.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 18-03-2015 15:53

Stort set alle lejligheder har 400 V , bygassen blev faset ud for mange år siden og er idag en sjældenhed , det var el der afløste gassen i komfurerne og det kræver 400 V.

 

Hmmm min sidste lejlighed var der 2 grupper, en der stod lys på og en stod der kumfur på, begge med en enkelt 10 amp sikringer, jeg er ikke elektriker men tvivler på der var 400V på den ene 10 amp sikring.

Det var et alment boligselskab i ballerup, bygget i 1964 så vidt jeg husker.. 700 lejligheder....

Edit: vi fik dog sat en ekstra gruppe på da vi fik renoveret køkken, så det er da muligt der er 400V i tavlen..

 

Skrevet af Svend Høst på 18-03-2015 15:53

Stort set alle lejligheder har 400 V , bygassen blev faset ud for mange år siden og er idag en sjældenhed , det var el der afløste gassen i komfurerne og det kræver 400 V.

Så er da mange tusinde, der bor i en sjælden lejlighed f. eks. på brokvarterene i København.

 

 

installtionskablerne skal være min 2,5 kvadrat hvis man anvender 13 amp sikr

 

Uldal, er det ikke 13A der er max på 1.5 kvadrat jævnfør IEC/SB6, og først ved 16A der SKAL 2.5 kvadrat til?

At jeg så selv ville vælge 2.5 kvadrat til 13A er en anden side af sagen, men jeg foretrækker også at overdimmentionere.

 

Annonce
så er det mærkeligt, at huse fra før - vist nok 1975 - ikke må monteres med 13 A

 

Hvis ledningerne er 1.5 mm2, må der godt anvendes 13 ampere sikringer. (hvis afbrydere og kontakter er godkendt til det)

Som jeg husker det brugte man i en periode, ledninger der var under 1.5mm2, her må ikke bruges 13 ampere sikringer.
Skrevet af je__ns på 20-03-2015 11:38
Hvis ledningerne er 1.5 mm2, må der godt anvendes 13 ampere sikringer. (hvis afbrydere og kontakter er godkendt til det)

Som jeg husker det brugte man i en periode, ledninger der var under 1.5mm2, her må ikke bruges 13 ampere sikringer.

je_ns, det er længe siden, man brugte 1mm2 ledning i installationerne. Det var under og lige efter 2. verdenskrig. Ledningerne kunne være af aluminium og de knækkede for et godt ord.

 

Det var noget slemt l**t at have med at gøre, når de var rustet fast i stålrørene og i en fittings installation.

 

Det er rigtigt at 1,5mm2 må sikres med højst 13A sikringer. 2,5 mm2 må sikres med 16A sikringer. At bruge 2,5 mm2 sikret med 13A, kan kun skyldes for højt spændingsfald med 1,5 mm2.

 

 


fase
Det med at vælge 2,5mm2 til almindelige lysinstallation er ikke godt. Det passer ikke godt ind i monteringsmateriel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det ikke lov i dag at anvende 2,5 til nyinstallationer?

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis