Rustfri bolt sidder fast i aluminium

Hej

Jeg skal have afmonteret søgelænderet på min båd. Men de rustfrie stålbolte, som fastholder scepterfødderne af aluminium til rælingkanten, sidder urokkelige fast.

Jeg kan forestille mig, at der er opstået en form for ir imellem den rustfrie bolt og hullet i scepterfoden, hvor bolten er skruet ind i.

Hvordan får jeg løsnet boltene?


 

Hej Jeg skal have afmonteret søgelænderet på min... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Inden jeg opgav i første omgang prøvede jeg uden held at løsne boltene med en slagskruetrækker + slag med en lægtehammer; men jeg vil forsøge igen efter at WD40´en har fået lov til at virke, dog med en 1,5 kg mukkert.
Derudover vil jeg også prøve at følge rådet om at varme alu-scepterfoden op med en varmepistol.

I får en tilbagemelding, når forsøget er gjort, formentlig først på fredag. Hustruen har også nogle opgaver, der skal udføres!!!!!

 

Hej

Så er alle forsøg vist gjort, incl. vold:
Først en god opvarmning af scepterfoden med varmepistol, efterfulgt af en "stramning" af bolten (skruen) med slagskruetrækker + mukkert og efterfølgende forsøg på at skrue bolten ud med samme værktøj uden held.
Herefter fik bolten et par kraftige slag med mukkerten efterfulgt af slagskruetrækkeren igen, igen uden held.
Forsøg med at løsne bolten med en rørtang hjalp heller ikke.

Sidste løsning bliver tilsyneladende at skære boltehovederne (20 stk.) af med en vinkelsliber og efterfølgende bore boltene ud af alu-scepterfoden.

Tak for gode råd og vejledninger til jer alle.

 

Ja det er ikke overraskende, at det ikke kan lade sig gøre. Sådan noget kan gro helt sammen.

Det lyder som om du har prøvet alle muligheder - og så er der den besværlige løsning tilbage.

PS jeg tror at du skal passe meget på, når du borer skruerne ud - det rustfri er jo meget hårdere og sejere end alu - så det kan sikkert nemt løbe skævt.

Pøj Pøj - MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hvis det er cylinderhovede skruer, ville jeg lave et lille borefixtur, til at sætte ned over hovedet på skruen, så kan du ramme midt i bolten, brug et bor der er ca 2 mm mindre en boltens yderdiameter. (du kan altid bore op)

Så slipper du også for at bruge vinkelsliberen---
Hej je__ns
Når nu ingen af de mange gode forslag kunne løse mit problem, vil din anbefaling til at bruge et "borefixtur" være med til at gøre opgaven nemmere at udføre.
Tak for det.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis