Rustfri bolt sidder fast i aluminium

Hej

Jeg skal have afmonteret søgelænderet på min båd. Men de rustfrie stålbolte, som fastholder scepterfødderne af aluminium til rælingkanten, sidder urokkelige fast.

Jeg kan forestille mig, at der er opstået en form for ir imellem den rustfrie bolt og hullet i scepterfoden, hvor bolten er skruet ind i.

Hvordan får jeg løsnet boltene?


 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke om det gælder i dit tilfælde, men en af mine venner der er mekaniker, gav mig dette råd:

Spænd bolten en lille smule i stedet for at løsne den, det "knækker" rusten, og den er derefter nemmere at dreje den rigtige vej ud 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja rustfri og aluminium, er ikke altid den bedste sammensætning, især ikke hvis samlingen ikke har fået en gang fedt, da det blev skruet sammen.

Normalt ville jeg anbefale at varme op, med en autogenbrænder, det løsner den ir der er mellem alu og rustfri.
Men hvis det er skruet på en glasfiberbåd, så er det måske ikke anbefales værdigt. og aluminiummet er jo nok også eloxeret, så ødelægges denne overflade også.

Har du prøvet med rustløsner, og ladet det virke natten over?
Nogle gode slag på bolten, kan også hjælpe. (evt. med modhold)


Hej.

Hvis du kan arrangere dig med en kompressor og en luftnøgle kan det godt gøre en forskel.

mvh


 varmetossen

Har nu givet det en omgang WD 40, så ser vi i morgen, om det kan hjælpe til med at få løsnet boltene.

 

Du kan også se om der sidder en møtrik indenunder - den kan måske løsnes nedefra - ?
Brug rustløsner - vent til dagen efter. Måske skal den slibes af indenunder dækket - med en slibeskive/skæreskive - uden at slibe båden istykker, naturligvis.

>>>>>>>>

Almindelige skruer kan evt løsnes ved at du sætter en skruetrækker i kærven - som skal passe i kærven så godt som muligt.
Samtidig med at du vrider på skruetrækkeren - så slår du med en lille hammer på enden af skruetrækkeren. Du kan prøve at skrue "ind" først - det løsner måske. Og så skrue ud.

Der findes en speciel "slagskruetrækker" til den slags også - men det er jo et dyrt værktøj.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Alu og rustfast reagerer med hinanden, så der skal vold til, for at få det skilt ad.
DEt kan godt være der er en kontra møtrik under dæk, det er værd at undersøge, før du går alt for voldsomt til værks.

ER det unbracho bolte, "skruer" med lige/stjerne kærv eller "almindelige" bolte med 6-kantede hoveder?

Hvilket materiale sidder boltene fast i (skrogets materiale)?

 

Jeg har valgt at give det en omgang WD40 mere i dag, og lade det sidde og virke til i morgen.

Der sidder ingen møtrik under dæk, idet scepterfødderne, der er af alu, er fastgjort med rustfrie bolte, der går igennem en alu-vinkelskinne, som udgør rælingkanten.
Boltene sidder derfor ikke fast i skrogets materiale; men i alu-scepterfødderne igennem ovennævnte alu-rælingkant.

Alu-rælingkant kan jeg ikke afmontere, idet den er fastgjort i glasfiberdækket med skruer, og disse skruer går desværre ikke igennem dækket.,Desuden sidder nogen af skruerne desværre under scepterfødderne.

De rustfrie bolte, der sidder fast i scepterfødderne, er "skruer" med lige kærv, hvilket ikke går opgaven nemmere.

Jeg kan naturligvis afmontere scepterfødderne ved at skære boltehovedet af med en vinkelsliber; men selve bolten vil herefter sidde tilbage i foden, som derved er uanvendelig.

 

Du kan prøve med en slagskruetrækker, faktisk et effektivt stykke værktøj.
Hvis du varmer op med en varmepistol, kan det nok også hjælpe lidt, om ikke andet vil rustløsneren bedre kunne trække ned.


Slagskruetrækker kr 79,95 incl fragt..
http://www.thansen.dk/vaerktoj/haandvaerktoj/skruetraekkere/slagskruetraekker/n313479617/pn313483888/

Hej.

Godt så. Når det er kærvskruer vil jeg også hælde til slagskruetrækkeren. Men bladet skal passe 100% til kærven. Prøv evt først med et 'strammerslag' jvf tidligere indlæg.

Hvis du er usikker på værktøjets mærkning kan du bare presse den ned mod et underlag og se hvilken vej den virker.

Og hammeren skal være pænt stor. Måske endda en mukkert.

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis