rionet og vedbend hegn

Hej alle

Jeg skal til at sætte min mini have i stand, og i den ombæring havde jeg overvejet at fjerne den gamle hæk og plankeværk, og skifte det ud med et hegn af rionet og plante vedbend op ad.

Da jeg er ret ny ud i den slags gør det selv projekter, vil jeg gerne have lidt hjælp med hvordan konstrutionen af sådan et hegn skal være.

hegnet skal være ca 6,5 meter langt og 1,5 meter højt.

Hvor langt tror i der skal være mellem stolperne og skal der en overligger og bund på? og hvor mange mm, mener i rionettet skal være?

Mvh Jacob

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på LDS
Jeg mener 8 mm tråd og 100 eller 150 mm maske størrelse. De kan fås i størrelse 1500 x 2500 Så kommer det lidt an på hvordan du havde tænkt at de skal sættes fast på stolper. Jeg har prøvet på trykimprægneret ca 75 x 75 mm Desuden har jeg lavet stenkasser (gabioner) ved at svejse dem sammen med 300 mm afstand og så fylde med marksten.
Hvis vi går ud fra trykimprægneret stolper og ved 150 mm masker, som er meget billigere end 100 mm masker
1. klippe /skære rionet sådan at der ikke stikker nogen spidser ud. og så sætte dem imellem stolper, med nogle små bøjler, omkring den lodrette tråd i nettet.
Så kan det blive 135cm høj og 110 cm bred ( 2 stk af hver net. ) Du skal så bruge 3 hele net, og 7 stolper. Dit hegn bliver så 7,12 m eller 0,9m kortere hvis du skal have symmetrisk afstand imellem stolper.
Eller
2. Lade spidser sidde og så sætte Rionet bagpå stolper. Du kan så sætte små bøjler omkring de vandrette tråde der kommer bagpå stolper. Der bliver lidt overlapning, så hegnet bliver ca. 7,40 meter eller 0,9 m kortere hvis du skal have symmetrisk afstand imellem stolper.
En af gangene vi lavede det var hos min søn i 2007. Meget flot, vedbend og clematis var lige ved at komme godt i gang. Så blev huset solgt i forår 2008 nabohuset blev også solgt og de 2 nye ejere syntes det så hæslig ud. Det blev taget ned og erstattet af det billigste flethegn.

Prøv endvidere at læse lignende  tråde der henvises til herunder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej, mange tak for svaret.
Har lige et par opfølgnings spørgsmål
Tror du det vil være ok med 6mm rionet, da prisen er noget højere på 8 (plus jeg ikke har kunne finde det i de lokale byggemarkeder)
de bøjler du snakker om, kan kabel bøjler bruges?
og kan man godt grave trykimprægnerede stolper direkte ned i jorden, eller skal det støbes? og vil 240cm stolper være lange nok når hegnet skal være 130-150cm højt?
Du kan bruge 6 mm men så tror jeg du skal planlægge det med en overligger i tryk imprægneret træ, ellers bliver det "noget dingleværk" Naturligvis er 8 mm dyrere end 6 mm og 100 mm masker dyrere end 150 mm masker. Jern afregnes stort set i Kilopris.
Og kabel bøjler er ok
Hvis du graver stolper 100 cm ned er det ikke nødvendigt at støbe. Og de har nok samme levetid, idet de alligevel er fugtige i jordskorpen.
Hvis stolper og rionet ender i præcis samme højde, kan du måske vente med overligger til du ser hvordan det virker. Så kan man skrue den på bagefter.
Husk at det tager 2-3 år før at denne form for hegn er pæn, og at planter skal klippes i toppen for at der ikke skal blive for åbent i bunden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok takker.
jeg prøver med 6mm og ser om der bliver behov for overligger.
Min svigermor har en masse efeu så, jeg kan få nogle forholdsvis store nogen til at starte på, det går vel også ca. lige så lang tid hvis jeg plantede en liguster hæk, som er alternativet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis