Skjult radiatorrør

Hej.

Jeg er ved at lave lidt om i lejligheden, og har i den forbindelse kastet mig over projektet at skjule radiatorrørene som forsyner mine overboer.

Jeg har snakket med en vvs'er som sagde det godt kunne lade sig gøre, derfor er det nye pex rør nu trukket, men vil lige høre jeres mening.

På billedet ses det gamle nuværende jernrør, som skal fjernes om samles med det nye pex, som møder det gamle jernrør i kælderen igen (jeg bor i stue etage).

Hvordan ville i løse denne samling? Det gamle jernrør kan skrues ud oppe ved overbo, og kortes af.

Kan ikke rigtig finde ud af om det er lovligt at lave en skjult samling over loftet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det ikke lettere at føre pex op til overboen, og koble dem til dér? Så slipper du for samlingen.
Mht. lovligheden så må den vvs'er du har rådført dig med vel kunne svare?
ehm... de er vidst blevet lidt korte

du må ikke lave skjulte samlinger. Det er ikke så pænt med pex fremfor stive rør. De kan gå over i f.eks. alupex lige over gulv. Sådan har jeg det selv et par steder. Men altså ikke skjult.
Der er mere rør over loftet
Tror jeg må op til overboen og spørger pænt.
Hvor meget tåler røret at bøje? Er der en bøje radius? Det er 22mm.

De kan bukkes rimelig meget, burde ikke være noget problem med de 90 grader du har der. Evt. kan man sætte et par bukkefix på hvis de har tildens til at klappe sammen.
Du kan under ingen omstændigheder lave det uden komme op til overboen. Der kan de sættes i 1. fittings.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis