Fyld op i bilgrav

Hej med jer.

Min kæreste har en garage, der er nedlagt og delvis indrettet som bryggers. Umiddelbart i forlængelse af bryggerset, udenfor, er der en gammel bilgrav/smørregrav. Den er i dag fyldt op med brokker og så ligger der en plade over af træ, hvilket ikke er en optimal løsning. Sagen er den, at mistanken går på, at den er med til, at der trænger vand ind i kældren, da den jo på ingen måde er lukket og ligger i det fri. Uanset hvad, skal den lukkes.

Hvordan gør vi det nemmest? Umiddelbart, ville jeg bare selv fylde den op med beton, men tænker, det det alligevel er en dyr/uholdbar løsning? 
Planen er faktisk at fjerne gulvet i bryggerset og bryde betongulvet op og derefter støbe gulvet her med, samtidig med opfyldning af graven. Grunden er at bryggerset ikke er isoleret, så det skal brydes op, for at kunne isolerer det.

Så hvad er bedst? Fylde grus/knust beton i graven og støbe det hele sammen med gulvet i bryggerset?

Mvh.
Martin

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne lyde som om du har brug for et dræn rundt om soklen, det vil i hvert faldet begrænse hvor meget fugt der trækker ind i din kælder.

Hvordan er siderne på den "grav", er de beton, stål, træ vægge den har/havde?

 

Graven er af beton....

Hun har haft adskillige fagfolk forbi og kigge på vandet i kælderen. Huset ligger højt, så det bør ikke være regnvand. Hun har også haft inspektion af kloarker osv og ingen kan finde ud af, hvor vandet kommer fra. Derfor går mistanken fra graven.

Ligger graven under et tag?
Er der vand i graven?
hvor tæt på kælderen ligger graven?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej graven ligger ude. Forrige ejer fjernede den del af taget, der gik over graven.
Der er ikke vand i graven hele tiden. Der er vel 3-4 m til kælderen. 

Men jeg mangler jo fortsat svar på hvad jeg skal fylde graven op med

Nogen af brokkerne fjernes så der er plads til 15-20 cm stabilgrus + 5 cm sand og til fliser ovenpå hvis det er aktuel. Stabilgrus vibreres godt allerede efter 5-10 cm lag, så det kan flyde ned imellem brokker. Den øverste kant af smøregrav bør hugges væk så stabilgrus bliver en enhed med det der evt. er udenfor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
For det første skal du banke nogle store huller i bunden af smørregraven, ellers kommer der til at stå vand, som så vil rådne.
Derefter fyld den op med stabilgrus eller knust beton, du behøves ikke at slutte af med beton, vil du have græs eller andet, så slut af med et lag muldjord.

SUPER. Tror nu jeg vil tømme graven da der ikke er voldsomt meget i den.

Umiddelbart har der muligvis stået en dykpumpe i den, da der er en fordybning i den.
Så tænker at der har været problemer med vand i den.

Der skal lægges gulv i et stykke af den, så det bliver nok beton.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis