Forhindre nedbøjning af gitterspær.

Vi skal til at lave køkken-alrum her til forår/sommer og er endelig kommet frem til hvad vi mener er den bedste løsning.

I den forbindelse fjerner vi en del af en langsgående væg i huset, hvorpå der hviler et par spær.

Så vidt jeg kan forstå er gitterspær selvbærende så længehuset ikke er breddere end vores (lige under 8m) og de langsgående vægge i huset er ikke som sådan "bærende". Jeg har dog været oppe på loftet, og kan se at der er lagt en bjælke, oven på de spær der går over det stykke af stuen der er åbent i hele husets bredde og spærne er så fastgjort til denne bjælke .Loftet har en meget svag nedbøjning på dette stykke hvorfor jeg er i tvivl om det måske er noget der er lavet senere for at modvirke denne.

Her er et par tegninger der viser projektet. :

Min plan er at lægge en bjælke oven på spærne ligesom der allerede er gjort over spærne i stuen da det ret beset kun vil være et meget lille stykke hvor spærne ikke er understøttede da der er en anden langsgående vægi huset. Den samlede længde af den nye bjælke bliver dog i omegnen af 4 meter.

Så spørgsmålet er hvordan beregner jeg hvor tyk denne bjælke skal være ?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør få lavet en ingeniør beregning af dit projekt, udover spærenes nedbøjning, skal du have regnet på stabiliteten i huset, når du fjerner en bærende væg...
Beregningen behøver ingeniør ikke at lave. dette klarer limtræs leverandører gerne for dig, når du bestiller limtræ til det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis