Astra hugger ved sejtræk

Min gamle Astra F (Stc. benzin fra '93) hugger lidt ved sejtræk, fx. hvis jeg kører under 70 i femte gear, og når jeg lader den falde for langt i omdrejninger fx i 2. gear, hvor den virkelig rykker og hugger frem og tilbage.

Kunne dette være motorophæng, eller er det et koblingsproblem - eller noget helt andet?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Zann på 14-03-2015 21:07

Min gamle Astra F (Stc. benzin fra '93) hugger lidt ved sejtræk, fx. hvis jeg kører under 70 i femte gear, og når jeg lader den falde for langt i omdrejninger fx i 2. gear, hvor den virkelig rykker og hugger frem og tilbage.

Kunne dette være motorophæng, eller er det et koblingsproblem - eller noget helt andet?

Nu ved jeg ikke hvor mange omdr. sejtræk er. Men generelt er det overhovedet ikke sundt for en motor og sejtrække.

Så vidt jeg husker var det i engang i 92-93 myndighederne blev fuldstændig overhys med forurening, som måles i tomgang på en benzinmotor. Derfor går motorene så magert det overhoved er muligt og det giver det man i de gode gamle dage kalder "mager rykken", der just passer præcis til din beskrivelse. Det er nok en "medfødt fejl" hvis det ikke er værre end søskende fra samme bånd. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
For mig kunne det lyde lidt som noget tænding der driller. Det viser sig tit når du prøver at give gas og motoren sejtrækker lidt. Har den strømfordeler så prøv at pille den af og få den tørret godt. Der kunne være fugt i. Husk når den sættes på igen er det vigtigt den sidder som før. Inklusive kablerne til tændrør. Dem kan du også kontrollere og evt give et sprøjt silikone.


 

Ok, det vil jeg prøve. Men det er når omdrejningerne falder, at den hugger, aldrig ved acceleration.
Hov, og til Nitter, som jeg ikke så først: har ikke omdrejningstæller på, men jeg lader den ikke sejtrække helt vildt, og synes nok man burde kunne køre i 5 gear ved 70 km i timen. Og når den gør det i 2. gear, så er det fx. når jeg ligger og cirkler efter en parkeringsplads. Der bliver jeg tit nødt til at sætte den ned i 1. gear. Det er muligt at Opels motor er så svag, men det skulle alligevel undre mig ;-) Min gamle Passat som var 100 kg tungere og født med samme størrelse motor havde ingen problemer med det.
Skrevet af Zann på 14-03-2015 23:46
Hov, og til Nitter, som jeg ikke så først: har ikke omdrejningstæller på, men jeg lader den ikke sejtrække helt vildt, og synes nok man burde kunne køre i 5 gear ved 70 km i timen. Og når den gør det i 2. gear, så er det fx. når jeg ligger og cirkler efter en parkeringsplads. Der bliver jeg tit nødt til at sætte den ned i 1. gear. Det er muligt at Opels motor er så svag, men det skulle alligevel undre mig ;-) Min gamle Passat som var 100 kg tungere og født med samme størrelse motor havde ingen problemer med det.

Det er godt, selv om jeg helst ser DU overhovedet ikke lader dytten sejtrække.   

Hvor langsomt du kan køre i hyw gear, kommer vel an på motorstørrelse og gearing. Kender da vogne der helst skal op på 80 før sidste hak rammes.    Og så kommer det selvf. an på hvor stor pakeringspladsen er, men kender da steder hvor jeg aldrig kommer ud af første gear i min gamle 1,6 liters Skoda.   Generelt bør du aldrig lade mororen trække noget som helst når den er roterer under tomgang.   Det er jo to forskellige biler du sammenligner rådt, det kan man efter min bedste overbevisning ikke.  

Kan føje følgende fejlkilder til Groosmanns liste: Dårlige tændrør, utæt udstødning, dårlig lambdasonde. Hvis det var min dyt ville jeg som det første lige rive rørene ud af motoren til nøje inspektion. De siger tit rigtig meget om motorens stand samt fejlmugligheder.   Så kan du lige fortælle lidt om standen/farven. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Jeg mener ikke at lambdasonden har det store at sige under dellast/fuldlast, da den egentlig bruges til at sørge for så mager blanding som muligt, ved jævn hastighed. Men jeg vil da ikke udelukke at den måske kan gøre noget alligevel.

Jeg tænkte på om din bil har strømfordeler, eller er det den med en tændspole med 4 kabler direkte på?

Men prøv at fortælle os lidt om hvordan tændrørene ser ud.


 

Skrevet af grossmann på 15-03-2015 16:09
Jeg mener ikke at lambdasonden har det store at sige under dellast/fuldlast, da den egentlig bruges til at sørge for så mager blanding som muligt, ved jævn hastighed. Men jeg vil da ikke udelukke at den måske kan gøre noget alligevel.

 

Lambdasonden burde da gerne styre blandinge helt fra tomgang.  Det er netop en for mager blanding der normalt er grunden til motoren rykker. Der er faktisk mange indsprøjtningsbiler der laver de "numre" fordi man skal have udledningen (for meget) ned.

Min gamle Citroen BX, med registerkarburator, blev første gang jeg var til syn med den kasseret på forurening. Der skruede jeg bare tomgangsblandeskruen 1 gang ind og kørte om bag i køen igen for omstilling. Motoren gik så magert i tomgang, at det var næsten helt umuligt og sætte i gang med uden og holde fantomet omdr. på kværnen. Og så var jeg så fræk at lade den stakkels synsmand selv "hoppe" bilen ind til måling. Han kunne ikke andet end godkende den, selv om han var noget betænkelig i og skulle køre gennem hallen og ud. Ikke noget problem meldte jeg bare, løftede hjælmen og skruede blandingsskruen tilbage igen og kørte så pænt stille og roligt ud i tomgang. Den husker de mig stadig for.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej.

Vores nu forladte Avensis 2.0 var meget følsom overfor tændrør, og det kom pludseligt at den begyndte at hugge. Den dårlige nyhed var så at de kostede ca. kr 130,- pr. stk. Og den ville ikke nøjes med de billige. Om det kan hjælpe dig ved jeg ikke, men det er et nemt sted at starte.

mvh


 varmetossen

Så længe piloten bestiller mere gas får han det og så magrer motoren ikke blandingen. Og lambdasonden vil bare sende 1 volt retur som betyder fed blanding. Så snart man så letter foden begynder lambdasonden at regulere mellem 0 og 1 volt. Et nemt forsøg er da bare at prøve at køre en tur uden stikket på til den. Men jeg tror mere på tændingen 😄


 

Skrevet af grossmann på 15-03-2015 16:45
Så længe piloten bestiller mere gas får han det og så magrer motoren ikke blandingen. Og lambdasonden vil bare sende 1 volt retur som betyder fed blanding. Så snart man så letter foden begynder lambdasonden at regulere mellem 0 og 1 volt. Et nemt forsøg er da bare at prøve at køre en tur uden stikket på til den. Men jeg tror mere på tændingen 😄

Ja tak skæbne, var det bare så nemt.

Når en lambdasonde bliver gammel begynder den og flytte sig mod en magere blanding. De gamle uopvarmede, som der formodentelig sidder på Astraen, garenterer man vist ikke en levetid på mere end mellem 50.000 og 80.000, alt efter fabrikat.

Husk også på at sonden måler forskellen mellem ilten i udstødningen og ilten i luften udenfor, deraf navnet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis