Indrette garage som disponibelt rum

Hejsa

Jeg går og overvejer at indrette garagen som disponibelt rum, fx. til kontor og legerum til børnene. I øjeblikket bruger vi garagen til alt andet end bilen

Garagen er opbygget som følger:
Fladt tagpap-tag på profilbrædder (nylagt/renoveret i 2008)
Fuldmuret med 70mm uisoleret hulmur. Pudset indvendigt.
Ca. 7,5x3,5 meter
Lofthøjde til underkant spær er 210cm. Til tagbrædder yderligere 18cm. Dette er målt fra gulvhøjde som er i terræn-niveau.
Garagen ligger i skel, men ikke i direkte tilknytning til huset.
Der er etableret strøm (10A) i garagen.

Jeg forestiller mig, at der skal laves følgende:
- Gulvet skal brækkes op, og der skal isoleres, støbes, fugtspærre osv.
- Porten skal lukkes med indgangsparti og træskelet eller lignende.
- Mod tag skal der dampspærres, og isoleres så meget som muligt uden at tage for meget lofthøjde.
- Der skal hulmursisoleres i form af indblæsning.
- Der skal etableres en varmekilde, fx. varmepumpe.
- Der skal laves et par vinduer ikke mod skel naturligvis)
- Der skal laves el
- Der skal pudses op indvendigt, tapetseres, males osv.
- Loftbeklædning i form af gips/troldtekt eller lignende på forskalling.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanker om. Men jeg har brug for at I fortæller mig hvad jeg har overset og om der er noget jeg skal være opmærksom på.
Som sagt er det kun ved overvejelserne, så jeg er ikke kommet længere end at skrive her på lds

Mvh Rasmus

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

start med at snakke med teknisk forvaltning 

der er et par forhindringer i dit projekt

beboelse må ikke opføres i skel 

minimums lofthøjde er 235

 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af Rolias på 14-03-2015 20:39

start med at snakke med teknisk forvaltning 

der er et par forhindringer i dit projekt

beboelse må ikke opføres i skel 

minimums lofthøjde er 235

 

Trådstarter vil ikke lave beboelse, men derimod disponibelt rum, som der står i overskriften, så kravene til beboelse er ikke umiddelbart relevant, men selvfølgelig ønskeligt, hvis de kunne overholdes.

Ja, det er rigtigt. Det er ikke til beboelse men bare til disponibelt rum.
Pga. lofthøjde og placering i skel, så har jeg opgivelse beboelse på forhånd. Ikke desto mindre kunne vi godt bruge kvadratmetrene.

Mvh Rasmus
Så længe du ikke bruger det til beboelse, er der ingen problemer. (mange bruger jo også deres kælder til beboelse, selv om det ofte ikke er lovligt)

Når du alligevel skal have gulvet brækket op, kunne du måske sænke det lidt, så du får lidt mere loftshøjde, bare en 5-10 cm vil kunne mærkes.
Kan du grave fri udenfor, så gulvet stadig ikke er under terræn, vil det være optimalt.

Men dog vil du kunne få problemer med kuldebro, hvis din sokkel er beton.
Vi har stået i præcis samme situation som jer og opgav også at få dispensation. Vi kunne endda godt overholde kravene til beboelse, men placeringen i skel kunne vi ikke gøre noget ved.

Dernæst blev det som jer plan b, hvor vi projektere en ombygning af garagen, så den blev i boligkvalitet med velisolerede vægge, nyt tag med ovenlys, flere vinduer, gulvarme tilsluttet fjernvarmen etc.. Da vi havde gjort det viste det sig, at der faktisk prismæssigt ikke var så langt op til en regulær tilbygning godkendt som beboelse og som så naturligvis vil være i direkte forbindelse med huset. Ydermere ville værdistigningen være noget større og kreditforeningen ville nu også være med, da det er en rigtig tilbygning, så totaløkonomien var næsten ens. Forsikringsmæssigt ville investeringen også være bedre beskyttet, da forsikringen jo ikke erstatter en "garage" på samme måde som beboelse.

Vi droppede derfor projektet til fordel for en tilbygning - som så ikke er blevet bygget endnu

Det kan være sundt at spørge, hvad det er man har brug for. Hvis det er flere m2 til at 'leve på', så kig også på muligheden for at skabe rigtig beboelse i form af tilbygning/1. sal etc.
Hvis det bare er ekstra m2 til noget hobby, så er garageideen sådan set fin nok, men så kig på at nedskalere projektet mest muligt, så pengene der bruges er meget små. Det betyder også at man som oftest må give afkald på idéen om at det får status af en lun ekstra stue, man til hver en tid kan sende børnene ud og lege i, selv tage ophold i, bruge som teenageværelse etc.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også