Lys i indkørsel via fotocelle

Hey.

Jeg bor i en villakvarter med indkørsel fra villavejen. Jeg har pt en pir på carporten forenden af carporten, til at tænde udendørs belysning når vi går/kører ind i indkørslen. Men det er stort set umulig for mig at indstille den PIR til at registrere når vi går/kører ind i indkørslen men ikke forbipasserende hundeluftere m.v. Så jeg tænkte derfor på at opsætte en fotocelle ved indkørslen så den kun registrerer dem der rent faktisk skal ind til huset. Den skal sandsynligvis kobles sammen med et skumringsrelæ......

Men jeg har svært ved at finde en sådan. Kan i hjælpe mig på vej til hvad keg skal søge på eller evt har nogle links?

Mvh.
Kasper
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er lige med på en lytter. har samme problem.
Havde nøjagtig samme problem. 50 meter lang indkørsel og en pir ude ved vejen, der tændte lyst når hundeluftere eller katte gik forbi.

Nu arbejder jeg med elektronisk sikring til dagligt, så jeg købte et sæt Takex AIR aktive skud og monterede ude ved vejen. De trækker så et eksternt 230V relæ med timer, der tænder lyset når man passerer dem. Har monteret dem i 50 cm. Højde, så kattene kan passere uden at tænde lyset. Det fungerer perfekt. :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

En bevægelsesføler PIR har et aktiv område der er som en "spansk vifte" Hvis du forestiller dig at den peger ligeud, vil den tage alt som kommer, indtil dens maksimale afstand. 

Drejer du lidt den nedad, så viften kan man sige "går i jorden" så mindsker du afstanden.

Det er så en langvarig opgave at teste, efter mørkets frembud, men der er en genvej. Du indstiller LUX på maks, og TIME på min. Så virker den også i dagslys, og kun i kort tid. Du kan så vandre op og ned af fortovet, evt. lidt ind i indkørsel.

En anden og mere sikker måde er at montere PIR ude ved vejen, evt. på hjørnet af huset, således at den peger ind imod garage. Så kan den ikke se hundeluftere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er såmænd bare fordi din pir er monteret det forkerte sted.

Som det er forklaret, så virker en pir ved at sende sine "stråler" ud i en vifte form foran føleren. Ved at placere den, så viftens "stråler" kommer i mod dig når du går ind mod pir'en, kan du enten opleve at den tænder for tidligt eller at du "kommer" i mellem to "stråler" og dermed at den ikke tænder. 

Løsning: Flyt pir'en ud til den ene side i din indkørsel, så du bryder "strålerne" på tværs af pir'en, og det giver dig nemmere ved at indstille dens spredning og rækkevidde. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg tænker at selve setuppet omkring pir 'en har jeg rimelig godt styr på og at tænke på det som en vifte. Og det er da helt rigtigt at det ville være optimalt at kunne sætte den ved indkørslen og pege ind på grunden fremfor at pege ud imod vejen. Da der er 6-7 meters indkørsel før carporten kommer, vil det jo så kræve at jeg sætter en stolpe ned for en pir skal jo vel sidde i 1,5 meters højde.... Derfor tænkte jeg på en fotocelle..... Og desuden så irriterer det mig vildt at selvom den er indstillet fint til afstanden ud imod vejen, så er det jo svært for pir at "se" folk der kommer ind i indkørslen om vinteren pakket ind i vinterfrakke og hue.....
Annonce

Men en fotocelle kræver jo også at du flytter den ud til kanten af indkørslen + at den skal "spejle" sig i noget på den anden side...

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Man bør også være opmærksom på at de fleste PIR elementer reagerer på hurtige temperaturskift da de er baseret på IR udstråling. Det vil sige varmen/vanddamp fra en forbikørende bil sagtens kan trikke sensoren selv om den vender væk fra vejen når vinden er på sensoren. Der findes dog nogle der i stedet arbejder med en svag mikrobølge sender/modtager. De skulle efter sigende være imume over for IR sensorenes svagheder. Har dog aldrig selv prøvet en sådanne, da de koster en del mere end IR modellerne.

Og JA, har også problemet ved vestenvind når nogle få bestemte biler kører forbi på min lille grusvej. Derfra min teoretiske viden omkring den anden type.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

I montage vejledning for PIR sensorer står der ofte noget om at der ikke bør være varme kilder i deres  aktive områder. Det kan f.eks. være udblæsning fra emhætter eller tørretumblere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/12160' class='af-profile-link'>PinkHenrik</a> på 14-03-2015 17:50
<p>Men en fotocelle kræver jo også at du flytter den ud til kanten af indkørslen + at den skal "spejle" sig i noget på den anden side...</p>

<p> </p>

Jo jo..... Men den behøver jo ikke en 2 meters højde stolpe der kommer til at stå helt alene ind mod naboens indkørsel :-)

Tak for jeres input..... Egentlig spurgte jeg til kendskab til et sted man evt kan købe en sådan foto celle, men de inputs mangler jeg

Nå for søren.   Prøv og google pir sensor udendørsså finder du straks masser af forretninger der vil sælge samt papirer/manualer for de fleste modeller.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis