Gyngestativ mellem 2 træer.

Jeg har idag fået fældet 2 træer. Træerne står med ca. 2m mellemrum og de er fældet i 2,5m højde. Jeg vil lave et gyngestativ hvor jeg bruger træstammerne til pæle og så skal der en stolpe af en art på langs.

Min plan bruge en stole til at ligge ovenpå træerne - men mit issue er om det er holdbart? holder det og så om 5år? og hvordan ville i skrue stolpen fast?

tror i det er godt nok at bruge noget Trykimprægneret stolpe i  97x97mm??

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja en firetommer skal nok holde til det. Du kunne jo også vælge en rund stolpe på ca 120 mm. 

Fastgørelse:

1) Gå i gang med bor og stemmejern og lav et hul i stammerne en 20 cm nede, der passer til at stolpen kan skubbes igennem.

2) Sav et V i toppen af træstødene eller evt. et U, som stolpen kan hvile i. Skrue en fransk skrue igennem stolpen og ned i træet.

3) Kraftigt patentbånd  

Du kan bruge 90x90 mm da det er standard i forhold til gyngebeslag, der spændes uden på træet. http://eshop.silvan.dk/vare/firkant...cwodk40ATg 

Du skal nok have en smed til at bukke noget der kan holde den fast oven på. Eller en af de store af disse sømplader f.eks. 140x 400 og så op på den ene side af træet hen oven din overligger og nedpå den anden side. Jeg er ikke sikker på at du har højde hvis ikke du lægger dem af ovenpå.

http://www.carl-ras.dk/e-shop/befae...mtykkelse/

Jeg ville dog have brugt resten af stammen opefter, som så blev savet halvt væk der hvor den skulle lægge af ovenpå stammerne.Så var der styrke til at man kunne bruge den slags beslag der bores igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand. Det med at bruge resten af stammen det tænkte jeg først på da det var skåret ud. Det var ellers en skide god ide .

Lars on. mener du i 1* at jeg skal lave så stort et hul i stammen af man kan skubben stolpen igennem ?? . det lyder som ret besværligt.

Hvis du har kædesav, er det ikke så svært at lave et V snit i toppen af hvert af træerne, og så runde det lidt, så du kan få en rund overlægger til at ligge rimeligt stabilt.

Så et par gedine huller i, og nogle gode lange franske skruer med nogle store skiver, så falder den ikke ned i stille vejr 

Men den ide med hullerne Lars On kommer med, ville være den optimale, fordi det vil se stjerne godt ud. Ikke mindst hvis du så oven i købet spidser stødene, så regnvand ikke så let kommer til at stå og "sjoppe"  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Philler på 13-03-2015 18:51
.....
Lars on. mener du i 1* at jeg skal lave så stort et hul i stammen af man kan skubben stolpen igennem ?? . det lyder som ret besværligt.

Ja, det var meningen. Hvis du synes den med træbor og stemmejern er for udfordrende, så kan kædesav også bruges. Vælg en stolpe, der er lidt større end sværdet er bredt og sav så igennem stammen med spidsen (først to diagonaler - altså et kryds, og derefter siderne).

Kædesavsmodellen kræver lidt håndelag og kan jo ikke gøres om, så giv dig tid og lav evt en form for anlæg/styr, der kan hjælpe dig med at holde retningen.  

 

 

Annonce
Jeg tror jeg vil tage Lars on forslag til mig og give mig selv den udfording så må det bære eller briste
Jeg tænker lidt det blir en stor udfordring at få stolpen imellem træerne i vatter..

Husk vi altid er friske på at se billeder og/eller beretninger fra det færdige projekt.

Skrevet af Philler på 13-03-2015 21:41
Jeg tænker lidt det blir en stor udfordring at få stolpen imellem træerne i vatter..

Selvnivellerende laserpoint vaterpas eller et stykke haveslange lagt ud mellem træerne og ført op ad stammerne, der derefter fyldes med vand. Vandstanden vil altid være lige høj i begge ender.

 

 

Der skal nok komme et par billed op når jeg går igang. regner med at jeg begynder imorgen. Der er jo ingen grund til at spilde tiden
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis