Sokkel til støttemur

Hejsa

Jeg har læst og læst og er faktisk blevet mindre klog af det men skal lave en støttemur af kantblokke som vejer 8kg/stk, den skal op i højde 90 cm og hvad kræves der af sokkel/fundament til dette, ja der bliver et jordtryk fra bed som skal tilplantes med roser.

Gode modtages?

HVF
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil støbe en sokkel skal den ned i frostfri dybde, min 90 cm...
Jeg har lavet en sokkel på bare 30 cm før til en støtte mur i brosten som står som den skal endnu :-)
Men selvfølgelig hvis du skal følge de rigtige regler og være 100 procent i frostfri dybde skal du ned i 90 cm.
Det er ikke så meget jordtrykket fra bedet du skal tænke på mht. soklen, der er det fint med en sokkel på bare 30 cm. hvis du bare har sat stennene ordentligt sammen.

Timmy Kimose - Salgschef
Pro-tools.dk - Kvalitets værktøj

Ok tak.

Jeg har nogle Holmegårds sten må jeg bruge dem i bunden istedet for sokkel sten eller lecablokke?

Hvad med bagfald er det stadig 2 promille eller er der andreretningslinjer?

Jeg er med på dtbde 90 cm

HVF
Når man taler om sokkel i forbindelse med havemur, menes en smal grøft der fyldes med beton. Der bruges normalt hverken leca eller sokkelsten. Men man kan smide næsten alt sten materiale (kampesten og gamle fliser ) ned i betonen, uden at det forringer bæreevnen.
Ovenpå sokkelen stabler man så de pæne kantblokke, evt sætte 1. række i den våde beton, så de står helt korrekt.
Dybden på 90 cm er for at undgå at din mur hæver sig lidt i hård frost. Det er vigtig ved et hus da det kan medføre sætningsrevner. Men en havemur af kantblokke er født med revner i alle samlinger, så evt. forskydninger vil fordele sig så du på ingen måde vil kunne se dem. Derfor kan Timmy`s sokkel på 30 cm sagtens være nok.
Jeg ved ikke helt hvad du mener med 2 promille bagfald. Mener du at din 900 mm høje mur kun skal skråne 1,8 mm bagud ? Jeg mener at du med fordel kan lade mure skråne langt mere bagud mindst 10 cm. De 1,8 mm hjælper ingenting på stabilitet, og skal man skråne bagud, skal det være så meget at man ikke kan få den tanke at det er en fejl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kunne Ikke havde givet en bedre forklaring :-) Erik

Timmy Kimose - Salgschef
Pro-tools.dk - Kvalitets værktøj

Ok jeg takker for dit flotte indlæg

HVF
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind