Klinker i egetræsbord

Hejsa.

Jeg har fået smidt et sæt egetræs møbler i nakke for få penge og nu frisker jeg det op, både skænk og bord har ilagte klinker som jeg skifter, nu er det jeg bliver i tvivl, en alm. flise fuge vil uden tvivl knække, men omvendt vil jeg ikke have en gummi fuge, den gamle fuge har jeg ikke set før og ligener en blanding af de to fuge typer. 

Nogen der har en ide til hvad det kan være for noget de har brugt? eller hvad jeg kan bruge i stedet?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror det du oplever som to fugetyper er hhv. fliselimen, som fliserne er monteret med og fugemassen, der er anvendt til at udfylde revnerne med.

Du skriver at almindelig flisefugemasse vil knække. Det er måske nok korrekt, men det forudsætter da, at pladen er så tynd, at den giver sig meget ved belastning, hvilket diskvalificerer den som bordplade med eller uden fliser.

Fliselim hæfter udmærket på træ, og alm. flisefuge bør også kunne anvendes til dit projket. Så i udgangspunktet lægges fliserne i bordet fuldstændig, som var det fliser, der skulle sættes op i badeværelset/køkkenet. 

Vælger du i stedet for fliselim at montere fliserne med montagelim eller noget tilsvarende og fuge med en patroneret fugemasse som acryl, silikone eller lignende, så skal det såmænd nok også holde. Men fugearbejdet bliver en stor udfordring at få til at se pæn ud, og det vil efterfølgende blive noget nær umuligt at skifte en flise, hvis det skulle blive aktuelt.  

 

Nej det er en fuge, uden tvivl. Der er brugt alm flise lim til at kæle dem ned i, men den fuge som du kan se på billederne er speciel, alt er solidt nok ved bordet det er jeg slet ikke bange for, men træ arbejder så meget at en alm fuge vil løsne sig, har set det ske masser af gange.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Så er det vel bare at komme i gang med at maskere kanterne på kaklerne med malertape og så fuge med en acrylfuge og glatte efter med sulfovand.

Det er jo den jeg vil undgå da den vil blive grim hurtigt på en flade der bliver brugt så meget som et bord og den vil ikke blive magen til den der skal ligge mellem stenene.

En af mine venner lavede et bord med indlagte skifferplader. Han brugte en sort polymer gummifuge (Sikaflex), ala dem der bruges på skibsdæk, men de plader lå ikke med fuger imellem, der var 3 solo plader indlagt i bordpladen. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også