motorsav er begyndt at ose

jeg har en mindre 6-7 år gammel husqvarna motorsav (kan ikke huske model) som bliver brugt hver vinter/foråt. den er let at starte, fin tomgang og kører godt.

saven er nu begyndt at ose utroligt meget - så meget at det ikke er behageligt at trække vejret under brug. I tomgang er der ingen røg,men den oser kraftigt når den saver.

jeg bruger den samme 3% olieblanding, som jeg altid har anvendt uden problemer. Benzinen er også ny.

jeg kan se, at der hvor røgen/osen kommer ud af karburatoren forrest på motoren, er der nu vådt af sort snask og det samme i karburatorens samling. Jeg har ikke haft karburator skilt ad, da jeg ikke har den store forstand på motorer.

Hvad kan problemet skyldes?

- Peter

 

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En totaktsmotor kan kun ose af det olie du blander i benzinen. Men efter din beskrivelse, vil et frækt gæt være du har fået hældt kædeolie i benzinen/på benzintanken. 

Du skal bruge selvblandende totaktsolie i en 2% blanding, dvs. 100 ml til 5 liter benzin. Og bruge anden form for olie ødelægger bare motoren. Når du kører på en 3% blanding giver bare en masse unødig røg og er ikke sundt for motoren. 

Kur: Tøm tanken helt ved og hælde benzinen af og fyld friskt 2% totaktsbenzin på. Når tanken igen er ved og være tom burde dunsterne være pist forsvundet.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg bruger færdigblandet Aspen. Den merudgift der måtte være i forhold til at hjemmeblande og bruge traditionel benzin synes jeg er mere end tjent ind ved ikke at skulle stå i benzinhørmen og arbejde.

hej igen,

der er med sikkerhed ikke kommet kædeolie i benzinen. Manualen foreskriver 2% blanding, hvis der anvendes husqvarna 2-taktsolie, men 3% med alle andre olietyper.

Som sagt, så har jeg brugt den samme blanding gennem flere år uden problemer. 

- Peter

Skrevet af peter m på 13-03-2015 10:01

hej igen,

der er med sikkerhed ikke kommet kædeolie i benzinen. Manualen foreskriver 2% blanding, hvis der anvendes husqvarna 2-taktsolie, men 3% med alle andre olietyper.

Som sagt, så har jeg brugt den samme blanding gennem flere år uden problemer. 

- Peter

Ok, men som sagt kan en totaktsmotor kun ose af den olie du kommer i benzinen. Kan kun foreslå du tømmer tanken og fylder den med friskblandet 2% totaktsbenzin. 

Der er absolut ingen grund til og køre på en 3%  blanding, selv om manualen foreskriver det. Det giver kun unødigt os.

Drille: Hvis man skal tage Husqvarna's udsagn for pålydende, vil det være en rigtig god grund til netop IKKE og anskaffe en Husqvarna sav, da den så mekanisk er lavet ringere end alle andre save der tilfældigt godt kan holde til og køre på en 2% blanding. 

LARS ON. Måske du burde skifte nick til ASPEN, da det ikke er første gang du du går off topic med din reklame. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 13-03-2015 10:20

 

Nutter, der er vi så ikke enige. Jeg opfatter det som meget "on topic", at lægge op til at prøve noget andet end det der aktuelt ikke synes at fungere. 

Den forhåbentlig billige løsning er brændstoffet. Den dyre er en utæthed ved stemplet.

 

Du har ikke gjort som een af mine gode kammerater her for nylig, tanket diesel i dunken OG blandet 2-takts olie oveni? Vi stod i skoven med en hel dags skovarbejde foran os, hold nu kæft den gik dårligt og osede for sindssygt... og hold nu kæft hvor var jeg ved at omkomme af grin, da jeg stak snuden ned i hans dunk!

Men med frisk 2% benz fra min dunk opførte den sig hurtigt pænt igen.

nej, ingen diesel iblandet.

Benzindunken blev fyldt samtidigt med at bilen blev tanket med 95 blyfri.

- Peter

kan nu også blot være snavs/olie der sidder på motoren der bliver brændt af når den er i gang, samt overskud fra den olieholdige blanding, der har lagt sig rundtomkring.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg har i 20 år kørt med Aspen eller tilsvarende 2% færdigblandet benzin på min Husquarne uden problemer og røg.
Kan den evt. være utæt i karburatoren, så benzinen løber uhindret ind i motoren?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis