Bundmaling

Hej
Er der en klog sjæl der kan svare på på hvorfor der kun må gå 30 dage efter du har givet din båd bundmaling
Før den skal i vandet. ???
Der står på dåsen at hvis der går mere end 30 dage skal man slippe og male igen ???

C/L
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Krill på 12-03-2015 21:55
Hej
Er der en klog sjæl der kan svare på på hvorfor der kun må gå 30 dage efter du har givet din båd bundmaling
Før den skal i vandet. ???
Der står på dåsen at hvis der går mere end 30 dage skal man slippe og male igen ???

Nu har du glemt og fortælle hvilken type bundsmørelse du bruger.   Men generalt kan de "hårde" typer godt tåle og stå på land, mens de "bløde" typer ikke tåler og tørre ind og derfor skal dækkes af vand for og være virksomme. 

PS. Er absolut ikke klog men har erfaring fra de ting man har beskæftiget sig med gennem årene.   

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den jeg bruger må der kun gå 24 timer. Det er fordi at overfladen hærder op og derfor ikke kan afgive de stoffer der
holder alle dine bund plager væk.
Vh Claus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Er en zinkbaseret bundmaling hård ??
Kan jo ikke bruge en blød når båden så skal ligge i vandet for ikke at tøre ud.
Hvilken hård bundmaling vil du anbefal ??

C/L
Om du skal bruge hård, eller blød bundmaling, afhænger af hvilken fart din båd skyder....


Jeg bruger blød bundmaling, selv om jeg egentlig skulle bruge hård, da jeg ikke sejler ret meget, så synes jeg den bløde er mere effektiv.
Jeg har prøvet at springe over med et nyt lag bunmaling et år, det gik fint uden ret meget ekstra begroning.
Jeg bruger Hempel Mille bundmaling, det er jeg utrolig godt tilfreds med...
Jeg har en jolle med indenbords motor, tænker den går 5 knop.
Den skal op hver gang da jeg skal købe en bådtrailer til den.
Er blød malling ikke kun til både der ligger i vandet.

C/L
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ligger båden ikke fast i vandet, er det helt unødvendigt at bruge begroningshæmmende bundmaling.
Skrevet af Krill på 13-03-2015 19:28
Jeg har en jolle med indenbords motor, tænker den går 5 knop.
Den skal op hver gang da jeg skal købe en bådtrailer til den.
Er blød malling ikke kun til både der ligger i vandet.

Hvis jollen ikke skal ligge på vandet, kan du sagtens springe det med bundmalingen over. Bundsmørelsen har forskellig egenskaber til henholsvis ferskvand og saltvand.

Bundsmørelse til ferskvand skal bare sørge for der ikke sætter sig alger under vandlinjen, mens bundsmørelsen til saltvand skal beskytte mod alger, ruer samt pæleorm når vi snakker om et træskib.

Det er korrekt at blød bundsmørrelse fordre at jollen ligger på vandet hvis man vil have beskyttelsen. Lader man jollen stå oppe sker der bare det man mister omtalte beskyttelse og ikke mere. Mig bekendt er det ikke alt hård smørelse der er anvendelig til træskibe. Det skal man læse produktbladet for malingen for at få svar på.

Hvad nøjagtig er det for en zinkmaling, er det du har læst det om de 30 dage ???

  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu har jeg så slebet jollen helt ned, væk med alt det gamle malling.
Så giver jeg den light primer 2/3 gange. Så har jeg købt 2-komponent polyurethan til over vandlinjen.
Hvad forslår du så til under vandlinjen ?
Alt hvad jeg har købt er fra Biltema, zinkmaling kunne jeg måske bruge da der ikke stod noget om den skulle i vand efter 30 dage.
Nu siger du så jeg ikke skal bruge noget, det giver også mening, med hvad så med bunden, skal den snydes :😊

C/L

Skal båden ligge i vort havvand er den zinkbaserede bundmaling ikke nær effektiv nok. Den er primært beregnet til (de svenske) søer o.l.  

I havvand skal du bruge den kobberbaserede. Biltema har den måske ikke hjemme endnu, fordi det for længe var usikkert om den måtte bruges efter 2014. Men det må den altså, og det sidste jeg fik at vide var, at de ville have den om en lille måned.

Min personlige erfaring er, at Biltemas kobberbaserede bundmaling er lige så god som den Mille Ekstra, jeg tidligere brugte. Det er ret ukritisk hvor hurtigt man bør søsætte efter at have malet bunden. Malingen bliver blød igen, når den kommer i vand.

 

 


Finnband
Nu er det jo er trailerbåd, derfor ikke nogen fornuftig grund til at bruge begroningshæmmende bundmaling.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også