Dampspærre i gammelt hus

hej, Forum

Jeg er ved at renovere mit gamle hus fra 1880. med første sal
Det er et dobbelt muret hus på kampesten.

Jeg har fået blæst 80mm glasuld i hulrum.
og lagt 300mm flamingo i gulve samt gulvvarme.
Yderligere har jeg tænkt mig at isolere indvendig med 50mm eller 100mm rockwool
mod ydervægge og mod loftet.

MEN jeg ved simpelhen ikke hvordan opbygningen af skilettet skal sidde og hvor dampspærren må skal sidde.

Må skelettet stå helt mod muren, eller skal der være luft mellem mur og isoleringen.
Må man ligge dampspærre mod loftet selom der er opvarmet førstesal.

væggene står helt rå uden grobund for skimmelsvmp.
lofterne er de gamle forskallingsbrædder, hvor der ligger 50mm isolering op mod gulvet på første sal.

Håber det giver mening, og der er en klog der ude der vil hjælpe 

På forhånd tak


MVH Claus
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velommen er på LDS (her mange "kloge høveder" )

Lige med hensyn til ekstra isolering indvendig på gamle huse skal du være meget varsom. På en tråd her på LDS tidligere i år, har Martin (stud. bygningskonstruktør) en detaljeret forklaring.

klik her 

Hvis 1. sal er opvarmet så er der ikke nogen grund til at have dampspærre op imod der, og forsåvidt heller ikke meget isolering. Dampspærre skal på den varme side, hvis der på modsatte side er koldt. Det betyder så at du bør have dampspærre på den del ( og lidt mere) der vender op imod evt. kold skunk. Og at du bør gå mere amok med isolering i skunken, 300 mm + evt vindstopplade ude ved hulmur. Der betyder at du skal sørge for at det ikke blæser ind i kanten af din isolering. Men der skal naturligvis stadig udluftning hen over isoleringen.

 

 

 

 

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik Tak for svar,

jeg vil lige læse den tråd igennem..

Men tror du der sker noget ved at ligge dampspærre op mod hele loftet selvom der er første sal på?

det bare det, det er ikke hele førstesalen der er isoleret, halvdelen over stuen er ikke isoleret derfor ville det vil være optimalt at ligge dampspærre i hele stuen. og ja der er jo også lige den meter skunken fylder. med hensyn til isolering mod loft var det mest til at lyd dæmpe!

MVH Claus
Du kan sagtens bruge dampspærre over hele loftet. Der skal lidt isolering i også imod opvarmede rum på 1. sal dels på grund af lyd, og dels på grund af brand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Claus.

Jeg ville til hver en tid bruge en løsning som Ytong plader (tidligere beskrevet af Martin) for at undgå risikoen for skimmeldannelse, da disse "forsats vægge" aldrig bliver helt tætte.
Ytong pladernes isoleringsevne er faktisk OK, klasse 42, mod en normal mineraluld på ca kl 37.
Et hurtigt overslag på begge løsninger med 100mm isolering giver samme isoleringsevne fordi forsatsvæggen har indbygget træ el. stål som har en ringere isoleringsevne.

Opbygning med Ytong - Varmetab ca 21W/m2*K:
eksisterende murværk
100mm Ytong

Opbygning med mineraluld - Varmetab ca 21W/m2*K:
Eksisterende væg
30mm ikke ventileret hulrum
50 mm træ/stålskelet m. mineraluld kl 37
dampspærre
50 mm træ/stålskelet m. mineraluld kl 37
2 lag gips

Hvis du alligevel vil lave forsatsvæg modellen, så brug stållægter istedet for træ. Stålen leder dog kulden/varmen bedre, men træ er organisk materiale og guf for skimmel hvis der nu skulle komme fugt ind bag forsatsvæggen.

Ovenstående overslag er lavet i Rockwool energydesign som ligger på deres hjemmeside....

Mvh.
Mads
Annonce
Skrevet af Tankpasseren på 13-03-2015 00:03
Hej Claus.

Jeg ville til hver en tid bruge en løsning som Ytong plader (tidligere beskrevet af Martin) for at undgå risikoen for skimmeldannelse, da disse "forsats vægge" aldrig bliver helt tætte.
Ytong pladernes isoleringsevne er faktisk OK, klasse 42, mod en normal mineraluld på ca kl 37.
Et hurtigt overslag på begge løsninger med 100mm isolering giver samme isoleringsevne fordi forsatsvæggen har indbygget træ el. stål som har en ringere isoleringsevne.

Opbygning med Ytong - Varmetab ca 21W/m2*K:
eksisterende murværk
100mm Ytong

Opbygning med mineraluld - Varmetab ca 21W/m2*K:
Eksisterende væg
30mm ikke ventileret hulrum
50 mm træ/stålskelet m. mineraluld kl 37
dampspærre
50 mm træ/stålskelet m. mineraluld kl 37
2 lag gips

Hvis du alligevel vil lave forsatsvæg modellen, så brug stållægter istedet for træ. Stålen leder dog kulden/varmen bedre, men træ er organisk materiale og guf for skimmel hvis der nu skulle komme fugt ind bag forsatsvæggen.

Ovenstående overslag er lavet i Rockwool energydesign som ligger på deres hjemmeside....

Mvh.
Mads

Hej Mads

øv øv.. Ytong dem kendte jeg ikke til   jeg har bare indkøbt gips til det hele 

 


MVH Claus
Skrevet af Tankpasseren på 13-03-2015 00:03
Hej Claus.


Opbygning med mineraluld - Varmetab ca 21W/m2*K:
Eksisterende væg
30mm ikke ventileret hulrum
50 mm træ/stålskelet m. mineraluld kl 37
dampspærre
50 mm træ/stålskelet m. mineraluld kl 37
2 lag gips

Hvis du alligevel vil lave forsatsvæg modellen, så brug stållægter istedet for træ. Stålen leder dog kulden/varmen bedre, men træ er organisk materiale og guf for skimmel hvis der nu skulle komme fugt ind bag forsatsvæggen.

Mvh.
Mads

 

Hej Mads.

Jeg er lidt Nysgerrig

Hvordan kan det være du vælger at sige 30mm ikke ventileret hulrum ved den placering og hvorfor er dampspærren placeret i midten af stål konstruktionen?

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af ClausH99 på 13-03-2015 07:33

Hej Mads

øv øv.. Ytong dem kendte jeg ikke til   jeg har bare indkøbt gips til det hele 

 

Hej Claus. Hvis du vælger at bruge løsning af træ eller stål. så skal vi lige være helt sikre på at din konstruktion eller indeklima ikke bliver ødelagt af dette.

Så vi skal lige have styr på den rette konstruktion opbygning, som der bedst kan anbefales . Hvis ikke du vil bruge ytong.

Er alle eks. indervægge der støder mod ydervægge nedrevet?

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 13-03-2015 22:16

Hej Claus. Hvis du vælger at bruge løsning af træ eller stål. så skal vi lige være helt sikre på at din konstruktion eller indeklima ikke bliver ødelagt af dette.

Så vi skal lige have styr på den rette konstruktion opbygning, som der bedst kan anbefales . Hvis ikke du vil bruge ytong.

Er alle eks. indervægge der støder mod ydervægge nedrevet?

 

 

 

hej, der er vægge i huset. vedhæfter grundplan.

køkken,soveværelse og wc har fået 300mm flaming med gulvvarme..

Stue og gang har fået blæst 150mm flamingo ind under gulvet.

Hulrum i ydrevæggene har fået ca 80mm glasuld blæst ind.

indervæggene er bygget i lermursten, virker meget bløde.
 

 


MVH Claus
http://energi-vejledning.dk/kursus/vejledninger/forsatsvaeg.html

https://byg-erfa.dk/indvendig-efterisolering-aeldre-ydermure

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis