Dampspærre i gammelt hus

hej, Forum

Jeg er ved at renovere mit gamle hus fra 1880. med første sal
Det er et dobbelt muret hus på kampesten.

Jeg har fået blæst 80mm glasuld i hulrum.
og lagt 300mm flamingo i gulve samt gulvvarme.
Yderligere har jeg tænkt mig at isolere indvendig med 50mm eller 100mm rockwool
mod ydervægge og mod loftet.

MEN jeg ved simpelhen ikke hvordan opbygningen af skilettet skal sidde og hvor dampspærren må skal sidde.

Må skelettet stå helt mod muren, eller skal der være luft mellem mur og isoleringen.
Må man ligge dampspærre mod loftet selom der er opvarmet førstesal.

væggene står helt rå uden grobund for skimmelsvmp.
lofterne er de gamle forskallingsbrædder, hvor der ligger 50mm isolering op mod gulvet på første sal.

Håber det giver mening, og der er en klog der ude der vil hjælpe 

På forhånd tak


MVH Claus
hej, Forum Jeg er ved at renovere mit gamle hus... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af grisen på 14-03-2015 08:33
http://energi-vejledning.dk/kursus/vejledninger/forsatsvaeg.html

https://byg-erfa.dk/indvendig-efterisolering-aeldre-ydermure

 

Linket for byg-erfa er fint, men det første link kan kun bruges som en mindre anbefalning.

Link 2 er vægge uden hulmures isolering, derved vil dugpunktet ligge et andet sted i forhold til vægge med hulmursisolering. Den tager heller ikke højde for / løsning på kulebroerne i vindues falsene, samt heller ikke den størte kulebro ved de indvendig vægge der støder op mod ydervæggene.

Dampspærren har også nemt ved et blive perforeret der hvor den sidder. samt løsninger på samlingerne i enderne ligger på den kolde side af væggen.

Der skal med alle omstændingheder en beregning til .

 

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Hej Claus.

Det ikke ventilerede hulrum er til for, at den nye forsatsvæg ikke komme i kontakt med ydervæggen, da det er på ydervæggen der formentlig vil ske en kondensering, hvis der kommer fugt forbi dampspærren af den ene eller anden årsag.

Dampspærren er placeret i midten af den nye væg, nu hvor der ligger 80 mm i hulmuren og for at have et hulrum til at montere eventuelle installationer uden at ødelægge dampspærren.

Jeg vil stadig til hver en tid fraråde denne løsning, da jeg mener at det er ren hasard med indeklimaet!

Jeg kan forstå på jer alle at det ikke er sådan en god ide at isolere indefra!! :-(

Hvis jeg så vælger ikke at isolere indefra, må jeg så stadig godt sætte 2 lag gips op uden dampspærre? og så på et senere tidspunkt, isolere endevæggene udefra!

Jeg har jo indkøbt gipsen og mine vægge er meget skæve, min drøm var at de skulle stå knivskarpe :-)

 


MVH Claus

Jeg har nu sev eftersoleret inde fra i vores hjem og hvs du ellers er opmærksom på alle faldgrubberne så ser jeg ingen problemer.

Dvs afrense alle vægge sørge for at Dampspærren slutte helt tæt til vægge og gulve og bliver ført med op til dampspærren på 1. salen, bruger stål bagved dampspærre og træ foran sådan at du her kan føre alle rør og derved bevarer intaktdampspærre...

Jeg vil ikke være nervøs


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 16-03-2015 11:21
Og jeg er ved, at lave nogle beregninger, så du får den helt rigtig opbygning.

 

Det vil sige at jeg godt kan begynde at bestille isolering til det  
Jeg havde forstillet mig Rockwool Flexbatts 45x500x960 er det ikke det rigtige valg?

 


MVH Claus
Skrevet af ClausH99 på 19-03-2015 08:40

 

Det vil sige at jeg godt kan begynde at bestille isolering til det  
Jeg havde forstillet mig Rockwool Flexbatts 45x500x960 er det ikke det rigtige valg?

 

 

Hvordan ser det ud med beregningen Den Studerende Bygningskonstruktør ??

Jeg kunne godt tænke mig at komme igang nemmelig 

 


MVH Claus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis