polycarbonat eller lamineret glas til tag

Jeg overvejer at lave en terasseoverdækning, som skal være helt gennemsigtig. Derfor står valget mellem polycarbonat og lamineret glas. Det skal være gennemsigtigt glas, for at få mest muligt lysindfald i huset hele året rundt. 

Overdækningen skal være ca 3m x 6m, og helt åben på de 3 sider. Den bliver bygget op med samme spærafstend som på huset, 1m mellem spærene. Hvilket jo stille lidt krav til tykkelsen (styrken) af pladen.

Kan i komme med nogle fordele/ulemper ved polycarbonat vs. lamineret glas. 

Som jeg selv kan se det, så er polycarbonat pladen meget letteret, og dermed nemmere at håndtere. Også er den næsten brudsikker. 

Lige nu har interglas den samme pris på de 2 plader jeg kigger på, begge til en kvm pris på 750, som giver en pladepris på 2250.- 300cm x 100cm  Pladerne er 10mm polycarbonat, og 10,76mm lamineret glas.

Jeg kunne så samtidig også godt tænke mig en mulighed for at dimme lyset lidt ned om sommeren, enten i form af en markise/gardin der evt kan monteres under glasset, og trækkes for de dage solen skinner mest.

Håber i kan komme med nogle imput, og ideer til mit projekt.

Jeg overvejer at lave en terasseoverdækning, som... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, men det vil så også ødelægge ideen med et gennemsigtigt tag helt. Så kan man lige så godt ligge et termotag eller trapez tag på. Tanken var jo at det skulle være helt gennemsigtigt tag, kun brudt af spærene for at have det pæneste look
jeg står lidt i samme situation - skal også til at lave overdækning, og gerne så "simpelt" som muligt. har overvejet T-stål i 50x50 hver 600 mm - men er ikke helt sikker på det kan bære (3600 spænvidde, med understøtning på midten). Mener dog at have læst et sted 6 mm hærdet glas kan sagtens spænde over 600 mm, men om T-stål i den dimension er nok... det skal nok lige undersøges nærmere. Men fordelen er at det ikke vil virke så "tungt" at så på (håber jeg... ;-) )

Fik du forresten svar fra interglas ? (så din anden post omkring det samme fra sidste år)

Træt... Meget træt af at renovere hus...
Beklager det sene svar.

ja jeg fik interglas til at ringe tilbage til mig med svar, og fik en lang og rigtig god snak med en der fra, som forklarede mig fordele og ulemper ved de 2 typer glas. Han varmeget behjælpelig, og sagde at jeg bare skulle sende nogle skitser eller tegninger så skulle han nok hjælpe med at finde alle de materialer der skulle bruges for at sikre en korrekt montage.
Kan klart anbefale dig at skrive til dem, eller ringe.

Stål er jo en noget dyere løsning, men vil sikkert være med at kunne give et meget lettere look, da stålet jo ikke behøver samme dimention som træet for at kunne holde.
jeg har sat projektet på hold for nu, og i første omgang bliver det nok nogle billige termoplader der bliver lagt op, da økonomien ikke lige er til at købe glas, desværre.
Du må gerne vende tilbage her i tråden med hvad du finder ud og, og gerne billeder hvis/når du kommer så langt.
Xl har en i galvaniseret stål og med termotag

Der er to størrelser. den mindste her..
http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og-byggematerialer/byg-selv/terrasseoverdaekning/nordland-galvaniseret-300x312cm-terrasseoverdaekning.htm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis