ny husejer...muligvis fugt!

Vi har købt er to etagers enderækkehus fra 1991 som vi gik straks i gamg med at renovere invendigt. Min største frygt før vi købte var et hus med skjult fugt. I tilstandsrapporten er ingen K3 og intet det tyder på fugtproblemer. Der eneste der bliver nævnt er mindre revner i sokkel (de er meget små) en K1. Vi startede med fjerne fodlister og pille alt tapet af. Vi fandt ingen tegn på fugt på vægge eller gulvkant...so far so good. Vi slibede fulvene og spartede væggene med hjælp af en maler. Derefter blev gul lakerede, bægge malet og nye gulvlister sat på. Vi fjernede alt fra bryggers og køkken (adskilt af en dør) og så ingen tegn på fugt. Fik sat nyt køkken og bryggers op. Under hele processen er vi stødt på et par sølvfisk hver dag, men vi ved at de tidligere ejere var dårlige til at lufte ud og gøre rent og at huset har været meget fugtigt under arbejdet så vi tænkte ikkw videre over det. Vi tog så fliser af både entre og bryggersgulv. Da vi tog fliserne op fra bryggersgulvet kom de mwget nemt af, betonklumper fulgte også med og der var store huller i gulvet da betonet var meget løst under. Bryggerset begyndte at lugte lidt af kælder med det samme. Vi nævnte det da vores murer kom til at lægge de nye fliser og han sagde at det ikke var noget at tænke over, hælde nyt beton over og er par dage senere de nye fliser. Vi blev ved med at se sølvfisk, for det meste i vores nye køkken, i skuffer og skabe, på gulvet og køkkenbordet. Vi hatr en fugtmåler i køkkenet og luftfugtigheden er omkring 30 grader og går ikke over 40. I nat gik jeg ned i køkkenet, tændte lyset og kiggede lynhurtigt ned i skuffer og i skabe. Jeg slog over 20 sølvfisk ihjel. Mange var mellem køkkener og bryggerset. Vores bryggers lugter stadig lidt af kælder. Lyder det samdsynligt at vi har fugtproblemer under vores bryggersgulv? Hvordan undersøger vi for det? Har vi gjort det megget svært med at hælde nyt beton over? Tak for hjælpen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der kommer meget fugt ind når du støber, og det vil der være i et par uger.

jeg ville tro I var stødt på skimmel eller lign. hvis der virkelig var fugt problemer.

sølvfisk er uskadelige, men selvfølgelig irriterende...

det kan ske de er "levn" fra de tidl. ejere.. jeg ville se tiden lidt an inden jeg gik i panik.
tak for svar, det beroliger mig lidt. Men er det normalt at det lugter lidt jordslået i vores bryggers? Det er ikke fra drænet da lugten først viste sig da vi fjernede de gamle fliser. Er det almindeligt at beton under fliser sidder megegt løst?
nej... men fugten burde heller ikke ødelægge betonen, det kan godt stå vådt - tilgengæld ville fliserne nok have sidder løst. Det lugter måske mere af at betonen ikke er super stærk.
dækkede mureren det nystøbte beton af med plast? Fik det kun lov at stå "et par dage"?
ingen af fliserne var løse, så måske skylden er dårlig beton kvalitet. Mureren dækkede ikke det nye beton af med plast, men det fik lov til at tørre i et par dage før de nye fliser blev lagt.

Der er noget der tyder på,at der er fugt af en eller anden art i dine konstruktioner, men sølvfisk er dog ikke normalt et problem i sig selv, men jeg tænker på den kælderagtige lugt, som tyder på skimmelsvampe et eller andet sted i huset.

Lugten er kun i bryggers. Vi kunne ikke lugte noget før vi tog fliserne af og nu efter de nye fliser er lagt på er lugten meget svag, mange vi spørger lugter ikke noget nu. Hvor langt ned i gulvet skal man for at finde ud af om dee gemmer sig noget under gulvet, og hvor ville man kunne finde fugten/skimmel? Det løse beton der var under fliserne var knastørt så hvis der er fugt så må det være under betonet. Er jordslået lugt altid tegn på skimmel? Jeg have en fugtmåler inde i vores bryggersskab i nat, helt ved gulvet og luftfugtigheden var på <30% i morges...jeg ved ikke om der alligevel kan være fugt og skimmel under gulvet uden at det påvirker værelsets luftfugtighed. Huset er fra 91 og er uden kælder/krybekælder. Sokkelen når de 15 cm fra jorden og vi kan ikke se nogen tegn på fugt på den. Er det usandsynligt at vi har problemer med geundfugt/fugt i sokkel når huset ikke er ældre?
Jeg vil sige det på den måde at når det drejer sig om skimmelsvampe, er alt en mulighed, og det behøves ikke nødvendigvis være gulvkonstruktionen, selv om det tilsyneladende er der du selv har oplevet symptomerne.

Det kan være at fra kuldebroer, opstigende grundfugt, utætheder, manglende ventilation ......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også