Fra Radiator til gulvvarme i gammelt hus !

Hej

Jeg står over for at skulle skifte fra radiator til gulvvarme i mit hus fra 1970 på 148 m3. Jeg vil spørge om der er nogle fornuftige meninger som kan hjælpe mig med om jeg gør det rigtige.

Jeg har fået fjernet alle træ og beton gulve i mit hus iforb. med en vandskade og vil nu have ændret til gulvvarme. Under mit hus er det 150mm grus, 150mm Ral og 80mm beton(klaplag). Jeg har 150mm at gøre godt med, fra isolering til færdigt gulv. Jeg påtænker at at lave 60mm Sundolitt C80(Climate) som isolering, kant isolering, armeringsnet med pexrør og 70mm beton.

Jeg ved godt at dette er langt fra reglerne fra bygningsreglementet krav, med de er jo også helt væk, når de snakker om 300mm i gulv, det er jo ikke alle steder det kan lade sig gøre i et gammelt byggeri !

Det jeg kommer fra, er jo jern rør(rustne) til frem/retur løb på mine radiatore, som ligger direkte på klaplaget !!  Så må min løsning da være en klar forbedring ??

Hvad siger i her i forummet ?

PS. jeg har Fjernvarme !

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

med radiatorer er der ikke det store behov for 300 mm isolering i gulvet, men med gulvvarme er det jo meget rart at det meste af varmen rent faktisk kommer ind i huset..

Hverken grus eller beton isolere(jeg ved ikke hvad RAL er) men med 60mm isolering, kommer det til at blive dyrt at varme huset op, til gengæld er fundamentet altid frostfrit, og det er jo meget rart

Den rigtige løsning er at grave ud, så der er de min 300mm isolering, nye huse bygges vist med 400mm isolering, og det gør man jo ikke for sjov..

Velkommen her på LDS.

Jeg bliver desværre nødt til at starte med at modsige dig. Du siger "300 mm i gulv det er jo ikke alle steder det kan lade sig gøre i gammelt byggeri"

Du har naturligvis ret i at det ikke altid kan lade sig gøre. Men jeg tolker dit hus som et planshus, da du har grus i bunden. Og så kan det sagtens lade sig gøre. 

Du kan sagtens grave længere ned, der er langt ned til "kineserne". Mit hus er fra 1916 og jeg graver ned i 60 cm dybde, kommer så med 10 cm  grus 40 cm isolering og 10 cm beton med rionet og slanger. I det sidste rum der blev lavet ville jeg ikke have svineriet ud igennem køkken. Så der blev taget et vindue ud, stillet en gangbro an på nogle stillads bukke. Så blev de mange trillebør fulde kørt ud igennem vindue og direkte i container.

altså gør det rigtig når det skal gøres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen
Tak for jeres svar :-)
Jeg ved godt hvad den helt rigtige løsning er som i selv har beskrevet, er lidt nervøs for hvad der sker med alle mine gasbeton skillevægge hvis man begynder at banke klaplaget op, de er nemlig muret på klaplag.
Men min tanke var bare at det må være en forbedring i.fht. de gamle jernrør på klaplaget :-)
Hørte om en person som havde regnet sig frem til at hvis han tog lambda værdi på grus, betonlag, Sundolitt plader, kunne komme frem til en u-værdi som var ok i.fht. den værdi på 0,12(tror jeg) som bygningsreglementet siger. Men skal være ærlig at jeg ikke kender tykkelsen på de Sundolit plader han brugte !
De nye Sundolitt plader som hedder 'climate' isolere 20% bedere end de alm. hvide ;-)
Grus og beton isolere ikke ret meget, så det er sundolitt pladerne der har stået for 90% af den isolerende effekt, og der er 60mm plade ikke nok.

En helt anden ting er, hvis du en dag skal flytte, og udfylde tilstandrapporten, hvad vil du så skrive om gulvene?, hvis du skriver sandheden, trækker det væsentlig ned i salgsprisen, og lyver du kan du risikere at stå med et større erstatningskrav bagefter hvis den nye ejer beslutter sig for at se hvor al hans varme bliver af..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis