Overdækket terasse

Jeg skal have lavet overdækket terrasse og gerne i træ. Huset er 1 plans fra 1965 og skal dække ca. halvdelen af facaden mod syd. Jeg vil helst ikke sætte den fast i huset, så reelt fritstående op ad huset. Der er i dag fliseterasse som skal lægges om.

Mine tanker er:
Størrelse: længde ca. 5-6 meter. Dybde ca. 3,5 meter. Højde ca. 2 meter, gerne mere, op til tagudhæng.
Hældning: fliser 2,5-3 % væk fra hus. Hældning tag 2,5-3% væk fra hus. Skal tag evt. Være med 8-10% hældning?
Materialer: 4 hjørnestolper 95x95 og ekstra stolpe i længde retning også 95x95, i alt 6 stolper. Overligger/vandret 95x95 stolpe. Spær i 45x145 med 600mm afstand c/c, i alt 10-11 stk der ligger oven på de 2 overliggere i hver ende. Lægter i længde retning, afstand ? og så gennemsigtig plastik tag øverst, gerne termo for at undgå kondens. Kondens er måske ikke så slemt på åbent plastik tag? Jeg har haft problem med kondens på tidligere carport med metaltag. Siden mod vest lukkes mere eller mindre af, men åben på øvrige 3 sider måske mindre væg/hegn mod syd i 60-80 cm højde.

Jeg ved ikke med udhæng, hverken for, bag eller siderne, noget der kan anbefales?
Jeg tænker der er brug for tagrende og nok med opsamling i tønde.
Er ovenstående dimensioner ok og kan man evt nøjes med de 4 hjørne stolper? Det virker nok lidt spinkelt tænker jeg, men vi vil gerne bibeholde udsigten mod syd med færrest stolper.
Mht. planlægning, skal overdækning så ske først og bagefter ny flisebelægning eller laver man flise belægning først og derefter piller fliser op og graver stolper ned?

Jeg har fundet inspiration her, selv om det ikke er er helt magen til. http://www.bagterpvej.dk/images/Tegninger-pdf/overdaek%20terrassen.pdf

Ser frem til input.

Mvh
Troels


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den du søger inspiration ved, er jo en hel traditionel terrasse. Den hænger jo også på huset. Hvis du ikke støtter den på huset, skal du have skråstivere i begge gavle og en skråstiver på langsiden. I stedet for skråstiver kan man lave et vægstykker med en krydsfinerplade.

http://www.lav-det-selv.dk/forum/af...ef=similar 

Her en tråd her på LDS der handler om spær dimension.

Jeg ville sætte taget op først og bagefter komme med belægningssten.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input. Reelt set er mit ønske om overdækning vel blot en fritståendes carport, dog med hældning på den korte led. Jeg har ikke overvejet tværstivere, men det er da ikke krav på carporte? Så lige den nye jemogfix reklame hvor der er carport på side 13, det er vel sådan en jeg skal have bygget og så med taghældning på den korte led. Den nævnte carport er 3 m bred og jeg skal gerne op på 3,5 m dyb, men ellers passer målene da meget godt.

Mvh
Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis