Ny gavl

Hej.

Jeg skal til at lave ny galv, men hvad skal jeg lave den i ??? 

Hvad er fordele og ulemper ved: Træ, HardiePlank, Eternit??

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For lige at starte.
Træ kræver vedligeholdelse i ny og næ (Træbeskyttelse).
Men det gode ved træ er, at det er forholdsvis billigt at anskaffe, kontra de andre 2 ting. Men spørgsmålet er om det er besværet værd med træbeskyttelse (som os har en vis pris).

Hardiplanker er rigtig pæne, samt kræver ingen vedligeholdelse.

Min mening er, at selvfølgelig kan man lave en pæn trægalv. Men syntes tit der bliver valgt de samme kedelige materialer, og det ser ikke godt ud i mine øjne.

Har ikke arbejdet decideret med eternit(planker?), men har en ide om at det er noget nær det samme som hardiplanker. Kræver ingen vedligeholdelse og er super stærkt materiale.





Mvh. Christian M
 

Måske en zink beklædning vil passe ind?

Andet:

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Zink er rigtig fedt.

Lyder også ret dyrt

Fik lavet udhæng i Ivarplank i 2006 det ser ligesådan ud i dag som da det blev hængt op, har kun spulet det lidt med højtryks spuleren en enkelt gang.

Dette kan fås i mange farver ved jeg, i alletilfælde dengang.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
I bund og grund handler det jo også om smagssag og økonomi.

Træ er efter min smag kønt og tidsløst, men kræver en form for vedligeholdelse alt efter hvilken sort du vælger. Nu dyrere nu mindre vedligehold hænger oftest sammen.

Hardiplank/ivarplank er efter MIN mening det mest forfærdigelige man kan sætte på et hus. Eternit man forsøger at give et trælook gør det bare kunstigt. Lidt ligesom laminatgulve. Enhver arkitekt med respekt for materialer ville grine når han kører forbi.
(Jeg er klar over at denne udmelding kan give sure opstød, men det er som sagt bare MIN mening).
Til gengæld har det en stor fordel - Det er vedligeholdelsesfrit og dette kan jo være et tungtvejende argument.

Eternit har jeg ikke den store erfaring med, men jeg syntes at den nye Cembrit Plan ser OK ud på billeder alf afhængig af hvilken kobination man vælger. Personligt ville jeg nok ikke vælge den, da jeg forbinder det med noget der sidder på diverse institutioner.

Zink kan blive rigtig flot, men lige så flot som det kan se ud, lige så grimt kan det se ud hvis ikke håndværket er i orden. Ingen vedligeholdelse.
Annonce

Vores gavle er beklædt med Ivarplank, og det ser knaldhamrende godt ud :-)

Vi valgte ivarplank i smooth udgaven, netop fordi vi ikke ønskede trælook, på noget som ikke er træ. Ivarsson blev valgt da den er bredere og tykkere end Hardie plank, samt at farven (Antrazit) fra Ivarsson, virkeligt er antrazit og ikke grå/grøn som Hardieplanken i samme farve er.

Man skal være opmærksom på at f.eks. Cembrit Plan i mørke farver falmer rigtig meget. Der er tydelig forskel, efter nogle år, på om beklædningen vender mod syd eller nord.

Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 10-03-2015 22:42

Måske en zink beklædning vil passe ind?

Andet:

 

 

Personligt synes jeg den måde at lave træbeklædning er rigtig flot. Det gyldne træ og de sorte "sprækker" spiller godt sammen. Noget der dog har undret mig lidt er om ikke det er særskilt besværligt at vedligeholde den - forstået på den måde at det må være svært at få olien ind imellem de små sprækker imellem listerne, så de også får på siden. Jeg er klar over at mange træsorter patinerer flot gråt, men hvis jeg skulle have det ville jeg forsøge at holde den gyldne farve ved at oliere jævnligt.

 

Skrevet af Børgealle på 11-03-2015 09:22
I bund og grund handler det jo også om smagssag og økonomi.

Træ er efter min smag kønt og tidsløst, men kræver en form for vedligeholdelse alt efter hvilken sort du vælger. Nu dyrere nu mindre vedligehold hænger oftest sammen.

Hardiplank/ivarplank er efter MIN mening det mest forfærdigelige man kan sætte på et hus. Eternit man forsøger at give et trælook gør det bare kunstigt. Lidt ligesom laminatgulve. Enhver arkitekt med respekt for materialer ville grine når han kører forbi.
(Jeg er klar over at denne udmelding kan give sure opstød, men det er som sagt bare MIN mening).
Til gengæld har det en stor fordel - Det er vedligeholdelsesfrit og dette kan jo være et tungtvejende argument.

Eternit har jeg ikke den store erfaring med, men jeg syntes at den nye Cembrit Plan ser OK ud på billeder alf afhængig af hvilken kobination man vælger. Personligt ville jeg nok ikke vælge den, da jeg forbinder det med noget der sidder på diverse institutioner.

Zink kan blive rigtig flot, men lige så flot som det kan se ud, lige så grimt kan det se ud hvis ikke håndværket er i orden. Ingen vedligeholdelse.

Ingen sure opstød herfra, det er jo da smag og behag, som du så rigtigt skriver, var bare træt af at male op under, og få mere træbeskyttelse ned af armen end på træet, tiltrods for jeg købte den såkaldte drypfrie Gori tror jeg det var.

 

Men jeg var nok heller ingen ørn til at male udhæng.

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også