mekanisk beskyttelse af el- kabler

Jeg skal trække et el- installationskabel under en tynd trævæg indendørs i et tørt lokale

Skal installations- kablet beskyttes særligt mod mekanisk påvirkning, når kablet lægges i en murstensvæg i et spor, der bores på langs af væggen i ejendommens stue i højde med stuens gulv panel, og der kun er limet en tynd trævæg af finer på væggen udenover kablet, eller giver trævæggen tilstrækkelig beskyttelse f. eks. mod  senere indtrængen af søm og skruer fra lav- det- selv folket ?

Kablet skal lægges i en længde af ca 30 cm langs væggen ved gulvpanelet

Hvordan beskyttes kablet, hvis kablet ikke kan omstøbes med beton eller andet hårdt materiale, fordi væggen allerede er monteret og ikke ustraffet kan brydes ned

1 Må kablet f.eks. trækkes gennem et rør i væggen og hvilket materiale må anvendes til røret

2 Må det være et 16 mm plasticrør af samme slags, der anvendes til enkelt ledere,

3 Skal det være metalrør

Må det i så tilfælde være et kobberrør som anvendes til vand istallationer, eller må det være et blødt jernrør eller et hårdere stålrør, og hvor tykvægget skal røret være ?

4 Eller kan det være en metal plade f. eks en tynd stål- karosseriplade, der indskydes under trævæggen så det dækker over kablet ?

Hvilken mekanisk påvirkning skal kablet beskyttes imod ?

Tak


jens

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af onkelonkel på 10-03-2015 12:18

Jeg skal trække et el- installationskabel under en tynd trævæg indendørs i et tørt lokale

Skal installations- kablet beskyttes særligt mod mekanisk påvirkning, når kablet lægges i en murstensvæg i et spor, der bores på langs af væggen i ejendommens stue i højde med stuens gulv panel, og der kun er limet en tynd trævæg af finer på væggen udenover kablet, eller giver trævæggen tilstrækkelig beskyttelse f. eks. mod  senere indtrængen af søm og skruer fra lav- det- selv folket ?

Kablet skal lægges i en længde af ca 30 cm langs væggen ved gulvpanelet

Hvordan beskyttes kablet, hvis kablet ikke kan omstøbes med beton eller andet hårdt materiale, fordi væggen allerede er monteret og ikke ustraffet kan brydes ned

1 Må kablet f.eks. trækkes gennem et rør i væggen og hvilket materiale må anvendes til røret

2 Må det være et 16 mm plasticrør af samme slags, der anvendes til enkelt ledere,

Skal det være metalrør

Må det i så tilfælde være et kobberrør som anvendes til vand istallationer, eller må det være et blødt jernrør eller et hårdere stålrør, og hvor tykvægget skal røret være ?

4 Eller kan det være en metal plade f. eks en tynd stål- karosseriplade, der indskydes under trævæggen så det dækker over kablet ?

Hvilken mekanisk påvirkning skal kablet beskyttes imod ?

Tak

Såfremt kablet monteres mere end 50 mm over gulvet, skal det ikke beskyttes mod mekanisk påvirkning. Så hvis dit gulvpanel er 50mm højt, kan du såmænd ganske ustraffet trække det udvendig på oven på gulvpanelet. Du nævner, at du vil trække kablet i et boret spor. Så bare du kan trække kablet i sporet, kræves der ikke yderligere beskyttelse. Skulle du ønske yderligere beskyttelse, kan du bruge, hvad du måtte ønske, bare kablet kan være der.

 

 


fase
Du må ikke selv tilslutte dette 220/400V, det skal der en autoriseret elektrikker til, når det er permanent installation. Du må gerne trække kablet selv, men du må ikke tilslutte det selv.
Husk at trække PE leder med til din stikkontakt, det er blevet lovpligtigt i alle ny-installereede stikkontakter, om end der er undtagelser alt efter alderen på husets installation
Vil anbefale dig at trække 2.5 kvadrat, så er du på den sikre side, og det er ikke så meget dyrere end 1.5 kvadrat.
Lov-messigt kan jeg ikke huske ( for længe siden jeg tog installatøren, og har ikke arbejdet med det i 8 år), men praktisk set, ville jeg vælge et stålrør af flere årsager:

a) du kan trække et nyt/flere kabler gennem samme rørføring på et senere tidspunkt
b) stålrør med 1-2mm gods kan modstå søm og skruer, hvor kobber rør er et blødt metal, som søm nemt trækker igennem

 

Kablet behøver ikke at beskyttes yderligere når den er placeret min. 50 mm over gulv. Jeg mener ikke det er en god ide at bruge 2,5 mm2 kabel i alm. lysinstallationer. Installationsmateriel passer ikke så godt til det. Er der tale om store strømme på lange afstande, er det noget andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis