Cortenstål plader!

Hej alle sammen,

Jeg har et ønske om at beklæde dele af mit hos med cortenstål. Jeg tror det vil give et super flot look sammen med resten af vores nuværende fasade. Er der nogen som er klar over hvor jeg får fat i plader af cortenstål?

Mvh

Nis

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan også købes direkte hos grossister som Sanistål, hvis du selv kan skære det til. Det er noget billigere.

Når du kun vil beklæde en del af dit hus skal du huske, at den flotte rustne farve kan give løbere på andet tilstødende materiale. Så få dem placeret strategisk godt, så afsmitning er uden betydning.

Derudover skal du huske ikke at placere dem lige over køkkenhaven. Den legering de får for at give den flotte rustne farve uden at ruste igennem er lavet af nogle hidsige forbindelser. Ja, jeg har set at folk bruger det til højbede de dyrker grøntsager i - men det ville jeg personligt ikke gøre
Hvordan skære man bedst en cor-ten plade?
Jeg havde bare i min naivitet tænkt vinkelsliber, men er nu i tvivl om det kan blive pænt nok. Kræver jo lidt at lave lange pæne lige snit med vinkelsliber. En stor pladesaks/klipper som smeden har vil jo sikkert give et noget pænere resultat.

Hej.

For mange år siden blev Metals hovedkvarter i Kbh. beklædt med disse plader, og efter nogen tid og regnskyl var fortovet helt rustrødt, så det afgiver godt nok noget.

mvh

 


 varmetossen

Annonce

Var det ikke også dem der blev brugt i Farum midtpunkt,  hvorefter bebyggelsen fik navnet "Rustenborg"


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skal være lidt varsom med at skære med vinkelsliber i rustfri plader. I mange tilfælde ødelægger varmen, den rustfri virkning. Cor-ten stål er netop rustfri, men det får en rusten overflade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
cor-ten kan helt sikkert oplyse hvordan man skal skære dem, for at garantien skal gælde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Cor-ten er ikke rustfri, men rusttrægt...
Det nemmeste var nok at få den klippet på mål, evt på et maskinværksted...

Jeg anser ikke en vinkelsliber som en mulighed...
Men der findes håndrundsave der kan save i jern, også i rustfri. (giver nogle forfærdelig skarpe spåner)

http://www.rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=+372621&searchTerms=tekst

Hej corten stål kan du sagtens beklæde dit hus med.. 

Følgende skal du være opmærksom på..

Stål ruster (når alt er skåret til så læg det på græsplænen i 1mdr evt lidt saltsyer på så er det rustet og du får ikk løberust på huset)

Corten stål er varme påvirket dvs. Sæt det op en varm sommerdag..(hvis det bliver sat op om vinteren vil pladerne bue når det blivet varm)

Brandfare corten stål er varmeledene så tjek lige om din brand isolering er ok der hvor de skal sidde..

Corten stål kan du sagtens skære til med vinkelsliber. Køb nogle gode 1,0mm skiver..

Skruer til fastgørelse gerne rustfrit evt normale efter saltsyrebad, så ruster de også..



Morten
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis